نظر متفاوت یک ناشر و هنرمند تئاتر در خصوص معافیت مالیاتی هنرمندان


یک ناشر و هنرمند تئاتر با حضور در یک برنامه رادیویی از بحث روز معافیت مالیاتی هنرمندان گقتند.

نظر متفاوت یک ناشر و هنرمند تئاتر در خصوص معافیت مالیاتی هنرمندانبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سمیه نصراللهی ناشر در گفت‌وگو با برنامه زنده رادیویی گیومه در خصوص بحث معافیت مالیاتی شاخه‌های فرهنگ و هنر به علی جعفری کارشناس مجری و منتقد برنامه گفت: من با هر گونه معافیت مالیاتی مخالف هستم. من مالیات را پرداخت می کنم. نه تنها من، بلکه بسیاری از ناشران دیگر با اینکه گفته شده، شما معافیت مالیاتی دارید، اما پرداخت می‌کنیم. دفاتر مالیاتی قبول نمی‌کنند.

وی افزود: تا الان هم ما معاف از مالیات نبوده ایم؛ اما موافقم. من فکر می‌کنم مالیات نگرفتن، کمکی به بحث فرهنگی حتی هنری نمی‌کند. اولا اینکه فرهنگ و هنر باید استقلالش را از دولت حفظ کند، چون کارکرد اصلی اش انتقاد است. اگر این را از آن بگیرند، به چه دردی می‌خورد. فکر می‌کنم دولت باید از مصرف کننده حمایت کند یعنی تماشاگر تئاتر یا فردی که کتاب می‌خرد. این گونه بازار رونق پیدا می‌کند.

این ناشر در ادامه بیان کرد: انتشارات ما کتاب‌های نمایشنامه را به چاپ می‌رساند. این بخشی از علایق شخصی به حساب می‌آید. اما کتاب‌های دیگری هم داریم که برای ما توجیه اقتصادی دارد و از آن درآمدزایی می‌کنیم. اینطور نیست که شرایط طوری باشد که هیچ انتشاراتی سودی نمی‌برد و بازار کتاب آنقدر خراب است که هیچ کاری نمی‌توان کرد. اگر اینطور بود بسیاری از انتشاراتی‌ها باید تعطیل می‌کردند و می‌رفتند.

نصراللهی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب که تجربه خوبی داشتیم و داریم، بن‌های مستقیم به مردم داده می‌شود. این بسیار مفیدتر است تا اینکه بخواهند مستقیما مالیات ندهیم یا بدهیم. این بن‌ها اگر در حوزه‌های دیگر هم ورود کند و تعلق بگیرد، به صورت مستقیم هنر و ادبیات وارد سبد خانوار می‌شود.

این ناشر تاکید کرد: تجربه من درباره کتاب این است که دانشجویان تشنه کتاب که شاید وضعیت اقتصادی خوبی هم ندارند، می‌آیند و حتی بن‌های همکلاسی‌های خود را هم می‌خرند. این شرایطی را به وجود می‌آورد که چون فرد تعداد مشخصی را می‌تواند خرید کند، ناچار است، انتخاب خوبی داشته باشد. اگر یک سال از نشری که کتاب خوب نداشته است، استفاده کند، سال بعد دیگر این کار را نمی‌کند. فکر می‌کنم اگر این امر در حوزه تئاتر هم جا بیفتد، مخاطب می‌تواند سره را از ناسره تشخیص دهد.

واکنش تند نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر به بحث حذف معافیت مالیاتی

علی جعفری کارشناس مجری برنامه زنده رادیویی گیومه در گفت‌وگو با امید طاهری، نمایشنامه‌نویس و منتقد تئاتر از ایشان پرسید نظر شما در خصوص معافیت یا عدم معافیت فعالیت‌های فرهنگی هنری آن چیزی که موضوع بند لام قانون مالیات‌های مستقیم هست چیست، و او گفت: در وهله اول طرح چنین مساله‌ای از طرف دولتی که داعیه حمایت از فرهنگ و هنر داشت را عجیب و سوال برانگیز دیدم. در چنین شرایطی که همه ما می‌دانیم، چند درصد از هنرمندان ما ستاره اند و درآمد‌های میلیونی دارند. ضمن اینکه همانطور که همه می‌دانند، این بند، بخش‌های مختلفی را دارد که صرفا هنرمندان را دربرنمی‌گیرد.

وی افزود: بسیاری از موسسات و جا‌های دیگر را هم شامل می‌شود. اصلا این مساله باز نمی‌شود که در نهایت قرار است چه اتفاقی در کنار هم بیفتد. ما در تعاریف دچار مشکل هستیم. تعریف هنرمند و ستاره دو مقوله جدا از هم است. کسی که ستاره می‌شود و در این روز‌ها به او سلبریتی می‌گویند، می‌تواند آرتیست و هنرمند نباشد. چون ستاره شدن تعاریف و ساز و کار‌هایی دارد که در کشور‌های مختلف بسته به شرایط فرهنگ و علاقه مخاطبانی که وجود دارد، متفاوت است.

طاهری با انتقاد از تعریف واژه هنرمند در کشور ما ادامه داد: هنرمند کسی است که در کشور ما در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارد. در نظر بگیرید، در ایران کجا دیده شده، کسی که نویسنده یا مولف، داستان نویس یا شاعر است، ستاره شود و درآمدش میلیاردی باشد. مگر هنرمندان شامل چند نفر محدود ستاره می‌شوند که می‌گویند آن‌ها درآمد میلیاردی دارند و باید مالیات دهند؟

این منتقد حوزه تئاتر با تاکید بر اینکه باید سقف درآمدی تعیین شود، عنوان کرد: بیایید یک سقف درآمدی تعریف کنید و بگویید کسی که بالاتر از این سقف رفت، باید مالیات بدهد. ببینید چند درصد از تئاتری‌های ما، اگر منطقی و با توجه به تورم موجود در نظر گرفته شود، درآمدشان بالاتر از آن سقف می‌شود؟ بنابراین حس می‌کنم که طرح این مساله اشتباه است. ذهن ما را منحرف می‌کند و راهی بازی بی سر و ته می‌کند که معلوم نیست در نهایت چه اتفاقی برایش بیفتد.

وی افزود: از کسی که درآمد سالیانه اش به ده یا بیست میلیون می‌رسد، می‌خواهند مالیات بگیرند؟ البته ما که آب از سرمان گذشته است این را هم بگیرید، مال شما! من خودم تئاتر کار می‌کنم و درآمدم در سال شاید به ده میلیون هم نرسد. حالا می‌آیید و لیستی می‌گذارید جلوی من و می‌گویید طرف دو یا سه میلیارد درآمد دارد!

این هنرمند ادامه داد: در هنر شرایطی داریم که آن را از فعالیت‌های دیگر متمایز می‌کند. اینجا باید الگو‌های خاص خودش تعریف شود. همه چیز نه تنها برای آرتیست‌ها بلکه برای همه باید روشن باشد. اگر نظامی روشن و شفاف باشد، این اتفاق می‌افتد.

طاهری بیان کرد: گاهی برایشان هنرمند یک مطرب است و گاهی هم سلبریتی. درصد بالایی از هنرمندانی که با مسائل و مشکلات بزرگی درگیر هستند، در این تعریف نمی‌گنجند.

وی تصریح کرد: طرف کتابی می‌نویسد و ماه و سال‌ها برای آن زحمت می‌کشد و حق تالیف بعد از ۵ سال به وی هفتصد هزار تومان پرداخت می‌شود. کتابفروش سود می‌کند. این نویسنده باید مالیات بدهد؟ البته برای ناشران هم باید این تعاریف صورت بگیرد. یعنی آقای فلانی که مافیای تالیف و انتشار کتب درسی و کمک درسی هست، نباید مالیات بدهد و اینقدر دارد که ساختمان هایش را وقف عام می‌کند و ناشری که در حوزه هنر کار می‌کند هم مالیات ندهد؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا