مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه تهران از رییس دستگاه قضا


مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه تهران از رییس دستگاه قضا

تهران - ایرنا - نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در حضور رییس قوه قضائیه خواهان برون رفت انفعالی این نهاد در بعضی موارد و به کارگیری از افراد صالح و اعلام اسامی بعضی از قاضیان فاسد شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضائیه امروز شنبه به مناسبت ۱۶ آذرماه و روز دانشجو، مهمان تشکل های دانشجویی دانشگاه تهران بود و از نزدیک دغدغه های آنها را شنید.

کشور نیازمند توجه به جوان ها است
«محمد حسین معصوم زاده» نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این مراسم، گفت: توجه به اعتراض های قانونی به عنوان حقوق عامه از جمله مطالباتی است که باید از سوی قوه قضائیه مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: شورای هماهنگی سران قوا که با حکم رهبر انقلاب شکل گرفت به دلیل عدم شفاف سازی و انتخاب ساز و کار مناسب و ابهام در اطلاع رسانی سبب شده در نزد افکار عمومی ماهیتی ضد ساختار خود جلوه کند. زیرا که در مورد افزایش قیمت سوخت این موضوع کاملا نمایان شد.

«امین نوریان» نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز در سخنانی با یاد و گرامیداشت ۳ شهید ۱۶ آذر ۱۳۳۲ دانشگاه تهران گفت: اندوخته های مختلف از دهه اول انقلاب و موفقیت های ادامه دار آن سبب شد تا ایران اسلامی در اوج اقتدار منطقه ای قرار گیرد و دشمن نیز به همین دلیل وارد جریان شده است. اما انقلاب اسلامی با توجه به وسعت سرزمین، منابع، نیروی انسانی تحصیل کرده و مشتاق توانایی غلبه بر دشمن را دارد.
این نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان افزود: برای اینکه آرمان های رهبر انقلاب محقق شود، کشور نیازمند وجود دولت اسلامی است و برای رسیدن به این هدف باید با نگاه به درون کشور و توجه به جوان ها به این هدف رسید. اما در سال های اخیر این توجه مسکوت مانده است.
این دانشجو ادامه داد: ساده زیستی، کار مداوم، شفافیت در خدمتگذاری، عمل به گفتار، مردمی بودن، توجه به اقتصاد مقاومتی و توجه به نیروی داخلی از جمله ویژگی هایی است که می تواند سبب موفقیت هر دولتی در کشور شود.
نوریان با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به این نتیجه رسیدند که از تکرارهای آنها به جایی نمی رسند. هرچند که قوه قضائیه نشان داد که مشکل از کارگزاران است و نه از ساختار و باید با این مافیای زر و زور مقابله کند.
این نماینده تشکل دانشجویی با تقدیر از اقدامات قوه قضائیه گفت: البته قوه قضائیه تا رسیدن به شرایط آرمانی فاصله دارد و امیدواریم این نهاد به مانند شهید بهشتی رفتار کند.

قوه قضائیه در بعضی موارد انفعال است

«علی اسکندری» نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: خواسته ملت ایران است که قوه قضائیه بتواند از دزدی بسیاری از مسئوولان جلوگیری و پیشگیری کند.

وی افزود: سیستم بانکداری کشور به نحوی دزدی از جیب ملت است و باید قوه قضائیه جلوی آنها را بگیرد. همچنین ادغام معاونت پیشگیری و معاونت فرهنگی قوه قضائیه در یکدیگر می تواند از کارکرد این دو نهاد بکاهد.
نماینده تشکل جنبش عدالت خواه با تاکید بر اینکه کارهای متحول گرانه قوه قضائیه فقط به شخص رییس قوه خلاصه می شود، گفت: کارهای زیر ساختی قوه قضائیه و اقدامات این نهاد برای موضوع تعطیلی ۵۰۰ کارخانه و تسهیل فضای کسب و کار چه بوده است؟
اسکندی ادامه داد: برای موفقیت قوه قضائیه نیاز به افراد صالح و با کارنامه است ولی افرادی مانند دادستان کل قوه قضائیه چه کارنامه ای دارد؟

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنیم کمیته ای برای رسیدگی به فساد مسئوولان ایجاد شود و عملکرد آنها بررسی شود. زیرا سنت غلطی است که در زمان فعالیت مسئوولان، تخلفات آنها رصد نمی شود.
این فعال دانشجویی با انتقاد از انفعال قوه قضائیه در بعضی شوراهای عالی کشور هم یادآورشد: قوه قضائیه به رغم عضویت در شورای صدا و سیما، پول و اعتبار و شورای هماهنگی سه قوه در حالت انفعال قرار دارد و موضوع گرانی بنزین نمونه آن است.

قوه قضائیه برای مبارزه با دانه درشت های اقتصادی شجاعت لازم را ندارد

علی طلوعی، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز در سخنان خود گفت: از زمان حضور رییس قوه قضائیه در این نهاد روح جدیدی در این قوه دمیده شده است. اما مسئله مهم این است که ناکارآمدی در قوه قضائیه به معنای ناکارآمدی در کل نظام است تا عملکرد این نهاد تاثیر مستقیم بر اجتماع بگذارد.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد توسط قوه قضائیه دو رکن اساسی دارد، گفت: نخست انتشار اسامی قاضیان فاسد و برخورد سخت با آنها است. زیرا تا زمانی که با نیروی فاسد داخل برخورد نشود، اعتماد عمومی جلب نمی شود.
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزود: چگونگی حکم رانی قضایی نیز بسیار مهم است تا مردم تغییر را احساس کنند. همچنین شفافیت آرا قضات، حل شدن موضوع اسناد عالی و نحوه انتصاب مسوولان در قوه قضائیه از مسائلی است که باید در این نهاد به آنها پرداخته شود.

طلوعی ادامه داد: به نظر می رسد قوه قضائیه هنوز برای مبارزه با دانه درشت ها و مفاسد سیاسی از اقتدار و شجاعت لازم برخوردار نیست. از طرفی قانون پیگیری حقوق عامه بی خاصیت و بدون ضمانت اجرایی است تا این قوه با عوامل فساد به خوبی مبارزه نکند.
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید قوه قضائیه امکان اعتراض قانونی مردم را فراهم کند، گفت: اعتراض فقط تجمع نیست بلکه مردم بتوانند پیگیر حقوق قانونی خود شوند. زیرا در شرایط فعلی هرگونه تجمع و تظلم خواهی دانشجویان، کارگران، معلمان و دیگر اقشار کشور با برچسب امنیتی نادیده گرفته می شود. همچنین به دلیل همین مسائل امنیتی و نگرانی از عواقب پس از آن، بسیاری از دانشجویان از ایراد سخنرانی در این مراسم سرباز زدند.
طلوعی با انتقاد از سکوت رییس قوه قضائیه پس از افزایش نرخ سوخت گفت: بهتر است در این باره شفاف سازی کنید که در جلسه سران قوا چه گذشت که پس از آن، رییس قوه قضائیه سکوت اختیار کرد تا مقام معظم رهبری از آبروی خود در این زمینه هزینه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی