15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در هرمزگان ذخیره‌سازی شد


15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در هرمزگان ذخیره‌سازی شد

بندرعباس- ایرنا- 15 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری امسال در 4 شهرستان بندرعباس، رودان ، میناب و حاجی آباد در سال جاری ذخیره‌سازی شده است.

رییس گروه پرورش آبزیان شیلات هرمزگان گفت: این گونه‌ها شامل «فیل ماهی»، «اوزون برون»، «سیبری» و «قره برون» است.

کاظم قاسمی‌پور افشار روز شنبه در جمع خبرنگاران پیش‌بینی کرد: در سال آینده افزون بر ۱۰۰ تن ماهی خاویاری در استان هرمزگان تولید و به بازارهای مصرف آن به ویژه بازارهای صادراتی وارد شود.

وی بیان داشت: در سال‌های اخیر با حمایت دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شیلات ایران، استان هرمزگان به عرصه تولید و پرورش ماهیان خاویاری راه یافته است.

رییس گروه پرورش آبزیان شیلات هرمزگان جایگاه این استان در جذب سرمایه گذاران برای پرروش ماهی قابل قبول دانست.

قاسمی‌پور افشار ابرازداشت: سایت‌های پرورش ماهی خاویاری در این استان برای افزون بر ۲۰نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

طرح پرورش ماهیان خاویاری در هرمزگان حدود ۳ سال پیش به صورت پایلوت در شهرستان حاجی آباد با گونه فیل ماهی آغاز شد.

ماهیان خاویاری با حمایت دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی شیلات ایران از ۳ سال پیش از استان‌های شمالی کشور به هرمزگان انتقال داده شد و سال گذشته حدود یک تن ماهی خاویاری در استخرهای استان درطرح پایلوت تولید شد.

بر طبق گفته‌های عبدالرسول دریایی معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان دی ماه سال گذشته(۹۷)، برای نخستین بار در استان در قالب طرح نمونه استخرهای ذخیره آب کشاورزی ، ماهی خاویاری برداشت شد.
میزان ماهی خاویاری برداشت شده حدود یک و نیم تن از گونه فیل ماهی است که از دو استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در دشت گلروییه و جائین شهرستان حاجی آباد برداشت شد.
این میزان ماهی با میانگین وزن های ۱۲ کیلوگرم و مدت زمان پرورش دو سال و سه ماه و وزن پنج کیلوگرم و مدت پرورش یک سال و چهار ماه برداشت و به مقصد کشور روسیه صادر شده است.

در طرح توسعه تولید ماهیان خاویاری تا پایان سال ۹۷ تعداد ۷۰ فقره پروانه تأسیس برای توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری صادر شده است به طوری که سال گذشته استان مازندران با تولید ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم (۲.۸ تن) خاویار پرورشی در ۲۱ مزرعه فعال رتبه اول و استان گیلان با تولید ۲.۵ تن خاویار پرورشی در ۴۷ مزرعه فعال رتبه دوم تولید را به خود اختصاص دادند که از این تعداد ۴۷ مزرعه در استان گیلان، ۲۱ مزرعه در استان مازندران، سه مزرعه در استان گلستان و بقیه مزارع در استان‌های هرمزگان، خوزستان، فارس، قم، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، قزوین و مرکزی قرار دارد.

اقلیم استان‌های جنوبی از جمله خوزستان و هرمزگان نسبت به استان‌های شمالی کشور به گونه‌ای است که تولید ماهیان خاویاری را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

وسعت استخرهای فعال پرورش میگو در هرمزگان هفت هزار و ۴۰۰ هکتاربا تولید سالانه ۱۵هزارتن میگو اعلام شده درحالیکه هشت هزار هکتار در دست احداث و ۱۳ هزار هکتار نیزدربرنامه توسعه قرار داد.
هرمزگان با خرید شناورهای پیشرفته ویژه صیادی در آبهای عمیق درزمینه صید و صیادی با محوریت آبهای بین المللی نیز پیشرفت خوبی داشته طوریکه هم اکنون با صید سالانه افزون بر ۲۷۰هزارتن انواع آبزی حدود ۳۳ درصد صید کشور به این استان اختصاص دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان