اردوغان: تنها با درخواست ملت سوریه از این کشور خارج می شویم


اردوغان: تنها با درخواست ملت سوریه از این کشور خارج می شویم

تهران - ایرنا - «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) درخصوص عقب نشینی نیروهای این کشور از شمال سوریه گفت: از سوریه خارج نخواهیم شد تنها در صورتی که ملت آن با قدردانی از ما، بگویند که باید اکنون از کشورمان خارج شوید.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در جلسه حزب «عدالت و توسعه» در استانبول تاکید کرد که حضور نظامیان ترکیه در سوریه با درخواست ملت سوریه و بر اساس توافق «آدانا» است.

توافق آدانا در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ (۲۸ مهر ۱۳۷۷) در نشستی که دو هیئت سوریه و ترکیه در شهر آدانا داشتند، میان دو طرف برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به امضا رسید.

این توافق به اختلافاتی برمی‌گردد که سوریه و ترکیه را در اواخر قرن بیستم به سمت جنگ پیش برد. عمده مسائل مورد اختلاف فعالیت‌های سیاسی کردها در قالب گروهک پ. ک. ک، چگونگی تقسیم آب رود فرات و استان هاتای (اسکندرون) بود.

طبق این توافق که در ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ و با نظارت ایران و مصر میان ترکیه و سوریه امضاء شد، دو کشور متعهد شدند از ورود گروه‌های تروریستی به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروه‌های تروریستی فقط تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود و همزمان بتواند تدابیر امنیتی لازم را در صورت تهدید امنیت ملی خود را اتخاذ کند.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه با بیان اینکه آنکارا پیش از خروج نظامیان دیگر کشورها از سوریه، خاک این کشور را ترک نخواهد کرد، گفت: به تمام سرانی که با ما در مورد زمان خروج از سوریه صحبت کرده اند، گفته ایم که شما چه زمانی سوریه را ترک خواهید کرد.

ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات