آلگری: 20 سال آزگار را حرامِ پیروی از سبک «گواردیولا» کردیم


آلگری: 20 سال آزگار را حرامِ پیروی از سبک «گواردیولا» کردیم

تهران- ایرنا- «مکس آلگری» معتقد است فلسفه «تیکی تاکا» که بارسا استادانه آن را به اجرا در می‌آورد برای همه تیم‌ها مناسب نبوده و همه به اشتباه 20 سال از آن استفاده می‌کردند.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، گواردیولا روی نیمکت کاتالان‌ها یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال را شکل داد و بازیکنانی همچون «لیونل مسی»، «آندرس اینیستا» و «ژاوی» روی نوک قله قدرت این تیم قرار داشتند.

آبی اناری‌ها در آن دوران ۱۴ جام بزرگ را شامل سه قهرمانی لالیگا و ۲ لیگ قهرمانان فتح کرده و انواع و اقسام رکوردها را شکستند.

مرد اسپانیایی به دلیل استفاده از سبک بازی مورد علاقه‌اش در بارسا، جایگاهی رویایی پیدا کرد؛ سبکی که وی در سه سال حضور در بایرن مونیخ و در ادامه پس از پیوستن به سیتی در سال ۲۰۱۶ آن را مورد استفاده قرار داد.

سیتیزن‌ها تحت هدایت وی ظرف سه سال ۲ بار قهرمان لیگ جزیره شدند اما پیشروی آنان در نیم فصل نخست سال جاری به نوعی به گل نشسته است.

لیورپول صدرنشین و گریزپا با ۱۱ امتیاز بیشتر از سیتی رتبه نخست را در اختیار دارد و شاگردان «یورگن کلوپ» پس از موفقیت چشمگیر فصل گذشته در لیگ قهرمانان، گام‌های قابل توجهی را در مسیر پیشرفت برداشته اند.

قرمزهای آنفیلد به دلیل سبک بازی مستقیم و روانی که در پیش گرفته اند، مورد تحسین فراگیر قرار گرفته اند؛ سبکی که علاوه بر این مورد اقتباس چندین باشگاه معتبر اروپایی قرار گرفته است.

با این وجود، حتی بارسا هم سبک فوتبالی به نوعی علمی و مالکانه خود را تا اندازه‌ای رها کرده و عمده تمرکز آنان روی خلق موقعیت در سریع‌ترین زمان ممکن معطوف شده است.

آلگری که ماه مه سال جاری پس از فتح پنجمین اسکودتو به همراه بانوی پیر، سمت خود را در یوونتوس ترک کرد، بر این باور است که فوتبال از مدل گواردیولایی در نیوکمپ عبور کرده و این اتفاق به اعتقاد وی مثبت است.

مرد ایتالیایی در این خصوص گفت: بازگشتی باشکوه را به سبک فوتبال ضدحمله‌ای شاهد هستیم. ما ۲۰ سال به اشتباه دنباله‌روی گواردیولا بودیم. فلسفه گورادیولا برای همه تیم‌ها مناسب نیست و برای استفاده از آن باید اینیستا، ژاوی و مسی را داشته باشید اما مبحثی را که تنها به آنان تعلق داشت، به عنوان یک واحد درسی برای همه تدریس کردیم.

وی ادامه داد: این روزها زیاد سفر می‌کنم و فوتبال بچه‌ها را می‌بینم و فوتبال آماتور را. با مربی‌ها حرف می‌زنم و چیزهایی که می‌شنوم واقعا مرا می‌ترساند. زمانی که می‌شنوم «آریگو ساکی» در مورد در دست داشتن مالکیت و کنترل بیش از اندازه توپ حرف می‌زند. متوجه حرف‌های او نمی‌شوم و این موضوع مرا آزار می‌دهد. بازی‌های تیم ساکی را ۲۰ بار دیدم. به خاطر دارم در جریان یک بازی در سن سیرو که آ.ث میلان پنج گل به رئال مادرید زد به طور کامل مستقیم بازی کرد؛ به اصطلاح آن یک میلانِ عمودی با قابلیت ضدحمله زدن بود که البته کار آسانی نیست اما زمانی که موفق به انجام آن شوید، منظره زیبایی است.

سرمربی پیشین یووه برای بازگشت به محوطه فنی با باشگاه آرسنال ارتباط داده شده اما تاکید کرده تا پایان فصل قصد ندارد به مربیگری باز گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق