نمایشگاهی با گرامیداشت یاد احمدرضا دالوند


نمایشگاهی با گرامیداشت یاد احمدرضا دالوند

تهران-ایرنا- هفتمین نمایشگاه نقاشی دوودلینگ آرت این بار به مناسبت اولین سالگرد درگذشت احمدرضا دالوند پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک برگزار شد.

هفتمین نمایشگاه نقاشی دوودلینگ آرت به بهانه مقدمه احمدرضا دالوند بر کتاب دوودلینگ آرت ایران با رونمایی از یکی از آثار نقاشی این استاد فقید برگزار شد. ۱۹ آذر نخستین سالگرد فوت احمدرضا دالوند تصویرگر، منتقد هنری و پژوهشگری است که در آموزش و معرفی سبک نقاشی دوودلینگ آرت نقش مهمی ایفا کرد.

کتاب دوودلینگ آرت ایران توسط سالومه گل نراقی و هانی نجم گردآوری شده است.

نمایشگاهی با گرامیداشت یاد احمدرضا دالوند

در بخشی از این مقدمه به قلم دالوند آمده است: (دوودلینگ آرت) نوعی تمرین خط‌خطی کردن است با پشتیبانی عقل و نه‌فقط شهود. فرد ابتدا به هر طریقی که می‌تواند باید تمرکز کند. وقتی که آرام و متمرکز شدید، همچنان که ایده‌ها و احساسات به ذهن شما می‌آیند، صرفاً آن‌ها را به‌صورت خط‌خطی روی یک برگ کاغذ سفید تخلیه کنید. اگر حتی با کسی در مورد ایده خود گفتگو می‌کنید، حین گفتگو آن را روی یک برگ کاغذ سفید تمیز خط‌خطی کنید. همین‌طور که به گفت‌وشنود می‌پردازید، خط‌خطی کردن خود را ادامه دهید. مانع از روی کاغذ آوردن خط‌خطی‌های خود نشوید و آن‌ها را تفسیر هم نکنید.

خط‌خطی کردن به دستان شما اجازه می‌دهد تا تکانه‌های ذهنی، شما را دنبال کنند؛ بنابراین بهترین حالت هنگامی است که بتوانید به یک خلسه ملایم فرو روید و فارغ از ذهن هوشیار خود شوید. در ادبیات، این کار را نوشتن اتوماتیک می‌نامند.

تفاوت خط‌خطی کردن با نوشتن اتوماتیک این است که نوشتن اتوماتیک، بیشتر گرایش به تمرکز روی کلمات متوالی دارد. در خط‌خطی کردن ما می‌خواهیم صرفاً ذهن ناهوشیار را به یک شیوه خیالی به‌کارگیریم و تصاویری را که از ناخودآگاه به سطح می‌آیند، ثبت کنیم.

هنگامی‌که خط‌خطی کردنتان به پایان رسید، برای مدتی کاغذ را کنار بگذارید. هنگامی‌که ذهنتان فارغ است و سرحال هستید به آنچه کشیده‌اید، نگاهی بیندازید. کم‌کم احساسات جدید یا ایده‌هایی نو از آن دریافت خواهید کرد. حتی ممکن است ساختارهایی حقیقی در خط‌خطی‌های خود پیدا کنید که در این صورت احتمالاً به‌طور ناخودآگاه راه‌حل مشکلتان را به‌صورت یک ساختار طراحی کرده‌اید.

گردآورندگان کتاب در مراسم رونمایی که هفته گذشته برگزار شد توضیحاتی در مورد این سبک از هنر و نحوه تالیف و چاپ کتاب ارائه کردند. همچنین در این مراسم که با افتتاح نمایشگاه همراه بود، نوشین دخت صدیقی فرزند استاد ابوالحسن صدیقی با صحبت هایی در مورد پدرش، یاد و خاطره این استاد برجسته مجسمه سازی و نقاشی که از شاگردان برجسته استاد کمال الملک بودند را گرامی داشت.

نمایشگاهی با گرامیداشت یاد احمدرضا دالوند


این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه در مجموعه عمارت فیروزه ای ایرانیان به نشانی خیابان دولت، خیابان مطهری پلاک ۱ میزبان علاقه مندان به فرهنگ و هنر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است