شکل‌گیری جریان سوم می‌تواند بازتولید گفتمان اصلاحات باشد


شکل‌گیری جریان سوم می‌تواند بازتولید گفتمان اصلاحات باشد

تهران - ایرنا - رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه شکل‌گیری جریان سوم می‌تواند بازتولید گفتمان اصلاحات باشد، گفت: پیروزی اصلاح‌طلبان با مشارکت حداکثری قطعی است؛ مردم در انتخابات مجلس مشارکت فعال و حداکثری داشته باشند و مجلسی را تشکیل دهند که در راس امور باشد.

رحیم ابوالحسنی روز شنبه در آخرین روز نام‌نویسی از داوطلبان مجلس یازدهم شورای اسلامی درباره اعلام عدم ثبت‌نام محمدرضا عارف و احتمال سرلیسی قرار گرفتن خانم ملاوردی در سرلیستی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: به اعتقاد من ابتدا باید تعیین صلاحیت‌ها روشن شود و بعد بتوان سرلیست انتخاب کرد.

وی درباره قرار گرفتنش در لیست مشترک با اصلاح‌طلبان افزود: تلاش ما این است که وحدت، هماهنگی و همبستگی اصلاح‌طلبی را نگه داریم.

پیروزی اصلاح‌طلبان با مشارکت حداکثری قطعی است

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۲ اسفندماه سال ۹۸، بیان کرد: این تبلیغ که می‌گویند اصولگراها برنده هستند، جنگ روانی است. معتقدم که فضای سیاسی کشور هر روز تغییر می‌کند و اگر مشارکت از یک حدنصابی بالاتر برود برنده بودن اصلاح‌طلبان قطعی است.

ابوالحسنی عنوان کرد: تلاش سنتی‌ها یا همان اصولگراها این است که مشارکت را پایین نگهدارند چرا که آنها معتقدند اگر میزان مشارکت پایین باشد آنها برنده هستند و اگر حد نصاب مشارکت، از ۵۶ به بالا و به عدد ۶۰ برسد، از این عدد به بالا، اصلاح‌طلبان برنده خواهند بود. بنابراین سیاست و خط مشی اصولگراها این است که مشارکت را پایین نگه داشته و این را القا کنند که ما در هر صورت برنده هستیم و مردم نیز احساس کنند حالا که اینها برنده هستند، نیازی به مشارکت نیست.

وی تصریح کرد: زیرا که مردم می‌دانند که مجلس فعلی، مجلس اصلاح‌طلبان نیست. اصلاح‌طلبان در ۴ سال گذشته مجبور شدند بد را از بدتر انتخاب کنند. ضمن اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نیز اصلاح‌طلبان مجبور شدند استراتژی انتخاب بد از بدتر را انتخاب کنند. بنابراین، این مجلس، مجلس اصلاح‌طلبان نبود و تعداد انگشت شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب در آن مجلس حضور داشتند که آنها نیز با توجه به فضای سیاسی حاکم از سوی شورای نگهبان، کار چندان مهمی را نمی‌توانستند از پیش ببرند.

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی ادامه داد: درخصوص ریاست جمهوری هم همینطور. به نظر می‌رسد اگر فضای کشور به گونه‌ای باشد که استراتژی رهبری مبتنی بر مشارکت حداکثری محقق شود و میزان مشارکت به بالای ۶۰ درصد برسد قطعا اصلاح‌طلبان برنده هستند اما در صورت کاهش مشارکت به نظر نمی‌رسد که به نفع اصولگرایان هم باشد چون رایی که از اصلاح‌طلبان ریزش می‌کند به صندوق اصولگراها نخواهد رفت و به صندوق بیگانگان می‌رود.

ابوالحسنی گفت: نتیجه کاهش مشارکت در اثر عدم اقبال به اصلاح‌طلبان این است که ما بخشی از نیروهایی که علاقه‌مند به مشارکت در کشور هستند را به سمت بیگانگان و همچنین یاس و ناامیدی کشانده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مردم نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب، به جریان سوم رای می‌دهند، اظهار داشت: ما خیلی افراد مشهوری نداریم. و بعید می‌دانم که در شهرهای بزرگ به‌طور مثال ورزشکاران یا چهره‌های سینمایی نقش زیادی داشته باشند مگر اینکه این افراد شهرت به یک جریان فکری یعنی اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی داشته باشند.

شکل‌گیری جریان سوم می‌تواند بازتولید گفتمان اصلاحات باشد

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درخصوص ائتلاف میان اصولگرایان به عنوان جبهه سوم، و ظرفیت پذیرش یک جریان سوم از سوی جامعه یا فضای سیاسی کشور اظهار داشت: بله. اگر گفتمان جدیدی شکل می‌گرفت این جریان می‌توانست بازتولید گفتمان اصلاحات باشد. جریان سوم البته با راهکارهای عملی نه شعار احتمالا می‌توانست موفق باشد ولی هنوز این گفتمان شکل نگرفته چرا که فضای سیاسی در کشور به قدری محدود است، که امکان اندیشیدن، تعامل، هم‌اندیشی و امکان تولید فکر وجود ندارد این گفتمان هنوز شکل نگرفته است.

ابوالحسنی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه ثبت‌نام نکردن افراد میانه‌رویی همچون علی لاریجانی یا محمدرضا عارف پیام خاصی دارد و اینکه آیا مجلس آینده، مجلس تندروهاست، بیان کرد: ما معتقدیم اساسا در مسائل سیاسی این پیش‌بینی‌ها جز جنگ روانی نقش دیگری ندارد. من معتقد به پیش‌بینی برای ۲ ماه آینده نیستم.

وی افزود: معتقدم در کشورهای در حال تغییری مانند ایران، نمی‌توان گفت در ۲ ماه آینده چه پیش می‌آید. یک حادثه سیاسی یا یک مداخله سیاسی می‌تواند فضای سیاسی کشور را تغییر بدهد. یک استراتژی که از جانب رهبری اعلام شود، مانند گشایش فضای سیاسی، می‌تواند فضای کشور را تغییر بدهد.

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: معتقدم در شرایط کنونی اینگونه پیش‌بینی‌ها چیزی جز جنگ روانی ندارد و مردم میان فروپاشی کشور و حفظ نظام، حفظ نظام را قبول دارند و اگر احساس کنند که رفتار سیاسی منجر به فروپاشی نظام و نفوذ بیگانگان می‌شود مسلما مقاومت می‌کنند.

فضای انتخابات برای اصلاح‌طلبان همچنان مساعد است

ابوالحسنی یادآور شد: در حال حاضر در صورتی که اصلاح‌طلبان امکان تایید صلاحیت را داشته باشند و شورای نگهبان، انحصار و محدودیتی را که در گذشته ایجاد کرده، این بار ایجاد نکند، فضای انتخابات برای اصلاح‌طلبان همچنان مساعد است چرا که جامعه ما، جامعه اصلاح‌طلبی است و به دنبال دموکراسی و آزادی‌اندیشه و به‌ویژه مشارکت سیاسی در فرایندهای سیاسی است که اینها جزو اصول اصلاح‌طلبی است.

وی اضافه کرد: جامعه ما به‌دنبال فسادستیزی و شفافیت است که جز اصول اصلاح‌طلبی است. به اعتقاد من، ذهن جامعه اصلاح‌طلب است اما اگر اجازه مشارکت داشته باشند و کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان تایید شوند.

مردم مجلسی را تشکیل دهند که در راس امور باشد

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که مردم سعی کنند در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت فعال و حداکثری داشته باشند تا منتخبان آنها مجلسی تشکیل بدهند که در راس امور باشد نه اینکه مجلس مقلد که پیرو و بی‌خاصیت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است