رویکرد دوگانه اروپا در قبال برنامه موشکی ایران


رویکرد دوگانه اروپا در قبال برنامه موشکی ایران

تهران- ایرنا- اروپا به دنبال اعمال فشار بر روی ایران است که سطح تعهدات برجامی خود را به حالت گذشته بازگرداند. اروپا به آزمایش‌های موشکی ایران اعتراض کرده است در حالی که رژیم صهیونیستی در همین روزها آزمایش موشکی انجام داده است.

فرانسه، آلمان و بریتانیا اخیرا ادعا کرده‌اند که توسعه موشک‌های بالستیک ایران بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. سفرای این ۳ کشور در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته‌اند تا به اعضای شورای امنیت در گزارش بعدی اش اطلاع دهد که فعالیت‌های موشکی ایران، مغایر با قطعنامه این شورا است که در آن از تهران خواسته‌اند از هرگونه فعالیت در خصوص موشک‌های بالستیک خودداری کند.

در نامه کشورهای اروپایی به تصاویری اشاره شده که در روز ٢٢ آوریل/ ۲ اردیبهشت سال جاری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این تصاویر آزمایش نوع جدیدی از موشک میان برد شهاب٣ را نشان می‌دهد که، به گفته این سه کشور، دارای تجهیزات MARV بود. این اصطلاح برای موشک‌هایی به کار می‌رود که کلاهک آنها قادر به هدف‌یابی مستقل زمینی است.

نمایندگان این سه کشور اروپایی از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند تا در گزارش بعدی خود به شورای امنیت در مورد پیشرفت اجرای قطعنامه ٢٢٣١، محتوای نامه این سه کشور را نیز گزارش کند.

نامه این سه کشور اروپایی در حالی صادر شده است که در قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ محدودیتی برای ایران در خصوص موشک‌ها وجود ندارد و این قطعنامه تنها توصیه‌هایی به ایران در این خصوص کرده است.

در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در دو سطح به بحث موشکی پرداخته شده است؛ اول آنکه محدودیت‌ها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آنکه شورای امنیت به ایران توصیه کرده از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل سلاح های هسته ای را دارند، خودداری نماید.

در واقع در قطعنامه ۲۲۳۱ تنها در قالب توصیه‌ای به موضوع توان موشکی ایران اشاره شده و هیچگونه الزام و اجباری در آن قید نشده است، در این قطعنامه ضمن اعمال محدودیت ۸ ساله برای ورود و خروج مواد و ابزار مرتبط با ساخت موشک به ایران، به مسئولان کشورمان توصیه شده که از توسعه برنامه موشکی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، اجتناب کنند، به عبارت دیگر، لحن قطعنامه ۲۲۳۱ در رابطه با برنامه موشکی ایران غیرالزام آور است.

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه در همین زمینه در حساب توئیتری خود با انتشار بخشی از متن اظهارات برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: برایان هوک با بیان اینکه «یکی از نواقص توافق هسته‌ای ایران این است که به ممنوعیت آزمایش موشک های بالستیک ایران پایان می‌دهد»، به سه طرف اروپایی‌در برجام به موقع یادآوری کرد که آزمایش‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوع نیست و آن را به طور آشکارا پذیرفته است.

استاندارد دوگانه اروپا

نامه سه کشور اروپایی در حالی منتشر شد که ارتش رژیم صهیونیستی صبح روز جمعه ۱۵ آذر در پایگاه نیروی هوائی اسدود آزمایش موشکی انجام داد. «هدی زلبر»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم در پایگاه نیروی هوایی در اسدود آزمایش موشکی انجام داده است. زلبر گفت: «سامانه پیشران موشکی از سامانه دفاعی فلاخن داوود در قالب برنامه از پیش طراحی شده آزمایش شد».

محمد جواد ظریف در پیامی در توئیتر به این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و نوشت: «اسرائیل امروز یک موشک هسته‌ای را با هدف تهدید ایران آزمایش کرد. سه کشور اروپایی هیچ‌گاه از تنها زرادخانه هسته‌ای موجود در غرب آسیا که مجهز به موشک‌هایی است که واقعا برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند گلایه‌ای مطرح نمی‌کنند ولی برای موشک‌های دفاعی و متعارف ما برافروخته شده و تا مرز سکته پیش می‌روند.»

البته استاندارد های دوگانه اروپا سابقه‌ای طولانی دارد؛ سیاستمداران اروپایی در دوره‌های مختلف رویکردی دوگانه و گاه متناقض در برابر ایران پیش گرفته‌اند. در حالی که افکار عمومی و حتی خود سیاستمداران اروپایی به نقش مخرب آمریکا در آسیب زدن به توافق هسته ای ایران و ۱+۵ اذعان کرده اند و در حالی که آمریکا هرگونه ابتکار عمل اروپایی‌ها در قبال تعهدات اروپا را ناکام گذارده است با این وجود سه کشور اروپایی در قبال تعهدات خود تقریبا منفعل بوده و گام جدی برنداشتند. استناد این سه کشور به قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام به‌آن ضمیمه شده است، این تناقض‌گویی مقامات این سه کشور را کاملا عیان می‌کند. اروپایی‌ها در قبال نقض عهد و کارشکنیهای آمریکا در قبال قطعنامه۲۲۳۱ رویکرد منفعلانه ای داشته‌اند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در عین حال که از برنامه موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی می‌کنند، در حالی که رژیم صهیونیستی علنا آزمایش های موشکی انجام می دهد و تنها کشوری در خاورمیانه است که دارای سلاح هسته ای است.

اما اکنون درست در زمانی که برجام از سوی کشورهای مختلف تهدید می شود در مورد این اقدامات اروپا ابهامات جدی وجود دارد به نظر می رسد اروپا به دنبال اعمال فشار بر روی ایران است که سطح تعهدات برجامی خود را به حالت گذشته بازگرداند.

جمهوری اسلامی از اردیبهشت امسال در نخستین سالروز خروج آمریکا از توافق، کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرد. هدف از این اقدام اتخاذ تدابیری از سوی شرکای برجام است که به جمهوری اسلامی امکان دهد با وجود تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند بماند.

در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز که در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی برگزار شد کشورهای امضا کننده توافق هسته ای به جز آمریکا که از برجام خارج شده است از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد و به آن پایبند بماند. اروپا همچنین فعلا از مکانیسم ماشه نمی‌خواهد استفاده کند.

وزیر خارجه فرانسه به تازگی به تهران هشدار داده بود درصورتی که در روند کاهش تعهدات برجامی تجدید نظر نکند احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه منتفی نخواهد بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز ۱۳ آذر با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره تهدید اروپا به استفاه از مکانیسم ماشه علیه کشورمان گفت: چون اروپا تعهدات هسته‌ای خودش را انجام نداده است، موضوع تهدید مکانیزم ماشه به لحاظ حقوقی شدنی نیست.

در سیاست خارجی کشورهای اروپایی تا کنون به دنبال اثبات استقلال سیاسی بودند تا نشان دهند پیرو سیاست های آمریکا نیستند این موضوع تا چند ماه پیش به خصوص در مسئله سیاست خارجی اروپا در قبال ایران مشهود بود، اما به نظر می رسد که سیاست های اخیر اروپا چرخشی دوباره به سوی آمریکا دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج