برخی به جای خدمتگزار، عائله برای دولت جذب می‌کنند


برخی به جای خدمتگزار، عائله برای دولت جذب می‌کنند

رئیس دیوان عالی کشور گفت: برخی به دنبال این نیستند که برای نظام خدمتگزار جذب کنند بلکه می‌خواهند عائله دولت را اضافه کنند و اینطور شایسته سالاری محقق نمی شود.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم روز شنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو و تقدیر از دانشجویان برتر در دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری اظهار کرد: روز دانشجو روز مبارکی است و دانشجویان هرچه پرورش بهتری داشته باشند، مرتبه و مقام بهتری کسب خواهند کرد.

وی ادامه داد: دانشجو مظهر فکر، اندیشه، بینش و دانش و منبعی است که باید در آینده برای اداره کشور استفاده شود. دانشجو مبداء خیزش و حرکت است و اگر در جهت حق باشد مایه افتخار و اعتلای کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود دانشجویان نخبه و صاحب فکر، مبتکر و خلاق، امید آینده کشور است و مشکلی که امروز در بدنه مدیریتی کشور وجود دارد، دانشجویان نخبه می‌توانند خلاء موجود را برطرف کنند.

رئیس دیوان عالی کشور خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم قضائی گفت: شما پس از پایان دوره دانشجویی می‌خواهید پا در عرصه خطیر بگذارید که با وضعیت کنونی شما متفاوت است؛ بعد از پایان دوره دانشجویی و شروع به کار قضا مسئولیت سنگینی بر عهده شما گذاشته می شود که دو راه بیشتر ندارد؛ یا جهنم یا بهشت و در این میان غیر از این دو راه چیز دیگری نیست.ورود به دستگاه قضایی چند شرط لازم دارد که از عهده هرکسی بر نمی‌آید و باید انسان خود را برای پذیرش این مسئولیت‌ها آماده کند.

مرتضوی مقدم داشتن تقوا را یکی از شرایط ورود به دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: دو گونه تقوا داریم؛ یکی اینکه انسان خود را در معرض خطا، گناه و لغزش قرار ندهد و دومین نوع تقوا این است که در معرض خطا قرار گیرد ولی نلغزد.

وی اضافه کرد: تقوا از نظر امیرالمومنین نوعی مصونیت برای انسان است و چیزی که امروز برای جامعه ما و برخی مدیران پیش آمده است، کمبود یا نبود تقوا است و در همه بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران داشتن تقوا کاربرد دارد.

رئیس دیوان عالی کشور، مهمترین رکن در امر قضا را تقوا عنوان کرد و گفت: آسیب‌هایی که امروز جامعه، مدیران و قضات را تهدید می‌کند، کمبود تقوا است و اگر تقوا تقویت شود، دوای درد جامعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: حقه‌بازی‌ها، خیانت‌ها، دزدی‌ها، آزار و اذیت‌ها، کلاهبرداری ها ناشی از بی‌تقوایی است همچنین در اداره ها اگر کسی کم‌کاری کند نشان از بی‌تقوایی است و اگر قاضی هم حکم ناحق دهد و حب و بغض را در نظر خود دخالت دهد ناشی از بی‌تقوایی است.

مرتضوی مقدم درباره آثار تقوا گفت: تقوا موجب روشن بینی و قدرت تشخیص در افراد می شود همچنین شخصی که تقوا دارد، دچار انسداد و بن بست نمی‌شود. داشتن تقوا به انسان، حکمت و عقل عمل می دهد و قدرت تشخیص فساد از صلاح، راه از چاه، حق و ناحق را به افراد می بخشد.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه تقوا به انسان بصیرت می‌دهد، افزود: همه به ویژه دانشجویان در معرض شیطان قرار داریم و منظور از شیطان فقط ابلیس نیست بلکه شیطانهایی است که می‌خواهند مسیر ما را از حق و راه خدا جدا کنند.

وی درباره علم آموزی افزود: هر چه می‌توانید در دوران جوانی علم بیاموزید زیرا در سنین بالاتر از چهل سالگی هر چند مطالعه و تلاش‌ها ارزشمند است اما دوره جوانی دوران طلایی زندگی است.

رئیس دیوان عالی کشور داشتن سعه‌صدر را ویژگی دیگر برای افرادی که می خواهند در دستگاه قضا وارد شوند، عنوان کرد و گفت: قاضی باید دارای ظرفیت باشد زیرا اگر چنین نباشد اولین خطر این است که جاه و مقام موجب لغزش او می شود.

مرتضوی مقدم، دانشجویان را به تمرین حلم و بردباری دعوت کرد و افزود: خلاقیت، ابتکار، نوآوری و نواندیشی بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: برای تحول هر بخشی از نظام به خلاقیت و فکر و اندیشه نیاز داریم و اگر چنین نباشد به روزمرگی دچار می شویم. برخی به دنبال این نیستند که برای نظام خدمتگزار جذب کنند بلکه می‌خواهند عائله دولت را اضافه کنند و اینطور شایسته سالاری محقق نمی شود.

وی درباره داشتن روحیه شور و مشورت گفت: همه تلاش ها باید این باشد که از تجربیات و اندیشه جمعی بهره گرفته شود؛ مشورت بسیار راه گشا است اما متاسفانه برخی سوال پرسیدن را کسر شأن می دانند و این مسئله موجب تکرار اشتباه‌ها می‌شود.

در پایان این مراسم از دانشجویان برتر دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403