دلایل گرانی خودرو


فربد زاوه کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار، رشد تدریجی نرخ دلار است، گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار بعد از افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی شروع به افزایش کرد، به تبع آن نیز سایر کالا‌ها نیز با رشد قیمت مواجه شدند و در این بین نیز بازار خودرو نیز همگام با این موضوع دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

فرارو- بعد از افزایش قیمت بنزین، کارشناسان پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها در بازار‌های مختلف با رشد همراه خواهد بود، در این رابطه بعد از افزایش قیمت دلار سایر بازار‌ها از جمله خودرو، سکه و طلا نیز در مسیرصعود گام برداشتند، این درحالیست که در بازار خودرو به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها به صورت تدریجی همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش فرارو، بازار خودرو بعد از آرامش موقت روز پنج شنبه، روز جمعه «۱۵ آذرماه» دوباره وارد مدار گرانی شده و قیمت اغلب خودرو‌های سایپا امروز افزایش پیدا کرده است. ایران‌خودرویی‌ها هم بعضا با افزایش قیمت و بعضی دیگر با کاهش قیمت نسبی در بازار ظاهر شده‌اند. روز جمعه قیمت پراید هاچ‌بک به ۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۱۱۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در این رابطه،موج گرانی روز جمعه خودرو‌های سایپا را با خود برد، به طوری که قیمت اغلب محصولات این شرکت در بازار افزایش پیدا کرد. تیبا صندوق‌دار بیشترین افزایش قیمت را در بین خودرو‌های سایپا به نام خود ثبت کره است. طوری که این محصول ۷۰۰ هزار تومان گران شده و به ۵۸ میلیون تومان رسیده است. تیبا ۲ هم با افزایش قیمت ۶۰۰ هزار تومان به استقبال مشتریانش آمده و در بازار با قیمت ۵۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. ساینا در بین خودرو‌های سایپا افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی را به خود اختصاص داده و به قیمت ۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. کوییک دنده‌ای هم حدود ۳۰۰ هزار تومان گران شده و با نرخ ۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار، رشد تدریجی نرخ دلار است، گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار بعد از افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی شروع به افزایش کرد، به تبع آن نیز سایر کالا‌ها نیز با رشد قیمت مواجه شدند و در این بین نیز بازار خودرو نیز همگام با این موضوع دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه انتطارات تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین بسیار قدرتمند است، گفت: تورمی که از این موضوع ایجاد می‌شود روی تمامی کالا‌ها و خدمات اثر می‌گذارد، این در حالیست که قیمت بنزین را اولا باید به صورت پلکانی افزایش می‌دادند تا انتظارات تورمی ناشی از آن قابل تحمل و کنترل باشد، نه اینکه به یکباره بنزین را بیش از سه برابر شد، دوما هم باید افزایش قیمت سوخت اگر می‌خواهد بدین شکل گران شود، باید در شرایطی صورت گیرد، که اوضاع اقتصادی مناسب است و تورم کمی وجود دارد، نه این در تورم ۳۰ درصدی که به صورت رسمی اعلام شده، شما بیاید بنزین را گران کنید و بعد هم انتظار داشته باشید، هیچ چیز گران نشود.

زاوه با اشاره به اینکه با نظارت سفت و سخت تنها می‌توان در مدت بسیار کوتاهی قیمت‌ها را ثابت نگه داشت، اظهار داشت: شما وقتی بنزین را سه برابر می‌کنید، نمی‌توانید توقع داشته باشید، قیمت‌ها در تمامی بازار‌ها و خدمات ثابت بماند، بلکه با توجه به انتظارات تورمی که ایجاد می‌شود، شما با یک موج قیمتی روبرو خواهید بود.
دلایل گرانی" خودرو"
این روزها بازهم بازار خودرو در مسیر افزایش حرکت می کند
یکی از دلایل گرانی خودرو، کمبود عرضه است
این کارشناس با اشاره به اینکه دماسنج میزان تورم در اقتصاد کشور، نرخ ارز است، بیان داشت: هر زمان که نرخ دلار در بازار شروع به افزایش کرد، بدانید که با افزایش تورم و موج جهش قیمتی مواجه هستیم، بر این اساس نیز خودرو بعد از افزایش نسبی ارز که کانال ۱۱ هزار تومان را رد کرد و در حال حاضر نیز به کانال ۱۳ هزار تومان نزدیک شده است، در مسیر صعود قرار گرفت.

این فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه پایدار نبودن عرضه محصولات از سوی شرکت‌ها نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار است، اضافه کرد: با توحه به کاهش تولید خودرو وهمچنین تعداد زیاد محصولات ناقص که در کف کارخانه‌ها رسوب کرده، به میزان کافی خودرو به بازار عرضه نمی‌شود و در چنین شرایطی قیمت‌ها با افزایش همراه می‌شود.

زاوه ادامه داد: درچنین شرایطی که عرضه به اندازه کافی نیست، تقاضا نیز زیاد می‌شود و این امر باعث برهم خوردن تعادل بازار می‌شود وبه نوبه خود نیز این مسئله موجبات افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌آورد، بنابراین در چنین شرایطی باید سطح تولید خودرو افزایش یابد، تا بتوان از این طریق به اندازه کافی در بازار محصول تزریق کرد، تا به وسیله آن به تمام تقاضا‌های موجود پاسخ داده شود وبه تبع آن قیمت‌ها متعادل شود.
بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه راه‌حل کنترل قیمت‌ها، مهار تورم است، اذعان داشت: در این رابطه دولت باید انضباط مالی داشته باشد، در واقع تا زمانی که خرج و دخل دولت هماهنگ نباشد، این امر تورم زا خواهد بود، از طرف دیگر در حال حاضر دولت با کسری بودجه شدیدی روبرو است که معلوم نیست از چه محلی قرار است این کسری بودجه تامین شود، درحالیکه اول به نظر می‌رسید با افزایش قیمت بنزین قرار است منابع حاصل از این امر به جبران کسری بودجه اختصاص یابد، اما بعد از آن‌که دولت اعلام کرد این منابع قرار است تمام آن به مردم داده شود، حال باید دید برای تامین کسری بودجه قرار است دولت چه اقدامی را انجام دهد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان اینکه دادن ماهیانه ۳۱ هزار میلیارد تومان پول نقد به مردم علاوه بر یارانه، نقدینگی قدرتمندی را وارد جامعه می‌کند، گفت: بالاخره این نقدینگی باید به یک جایی یا بازاری برود، در این رابطه بازار خودرو با توجه به جذابیت‌هایی که دارد، می‌تواند پذیرای این نقدینگی باشد، همان‌گونه که طی یک هفته اخیر نیز با افزایش تقاضا در بازار روبرو بودیم.

زاوه با بیان اینکه دولت باید برای مهار نقدینگی برنامه داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به خلق نقدینگی جدیدی که صورت گرفته است، باید تدابیری اتخاذ شود تا این منابع به سمتی که لازم است هدایت شوند، در غیر این صورت این نقدینگی همانند اسبی سرکش به بازار‌های مختلف سرک می‌کشد و دوباره التهاب آفرین خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج