احکام اعضای شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان ابلاغ شد


نخستین جلسه شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان با حضور مدیرستاد ملی فهما ، امام جمعه، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و اعضای این شورا صبح امروز در دفتر امام جمعه زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نخستین جلسه شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان با حضور مدیرستاد ملی فهما و معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ، امام جمعه، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و اعضای این شورا صبح امروز در دفتر امام جمعه زنجان برگزار شد.

مدیر ستاد فهما و معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در سخنانی با اشاره به اینکه کانون های مساجد در سال 71 براساس مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد، گفت: پس از 25 سال این مجموعه اساسنامه ای نداشت و همین موجب می شد علیرغم خدمات و فعالیت های گسترده این مراکز، هویتی حقوقی این مجموعه با اشکال مواجه شود.

مرتضی طاهریان با اشاره به اینکه با تلاش وزرای وقت و رئیس ستاد کانون های مساجد کشورخردادماه سال گذشته اساسنامه ستاد کانون های مساجد به تصویب رسید، گفت: این اساسنامه در دی ماه توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد و به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

احکام اعضای شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان ابلاغ شد

وی با بیان اینکه شورای سیاست گذاری کانون های مساجد در عالی ترین جایگاه و با حضور دستگاه های مرتبط با مساجد تشکیل می شود، گفت: در استان ها هم شوراهای هماهنگی تشکیل می شود و ستادهای استانی می توانند از ظرفیت امامجمعه و استاندار و مدیران دستگاه های مرتبط با امور مساجد برای رونق برنامه های مسجد استفادهکنند.

وی با اشاره به اینکه احکام مربوط به اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگو ارشاد اسلامی ابلاغ شده است، گفت: با حضور در استان ها این احکام تقدیم می شود.

به گفته طاهریان، رویداد ملی پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران اتفاق مبارکی است که در شب میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) از نخبگان و فعالان کانونی و کانون های فعال و برتر در کشور تقدیر خواهد شد.

وی گفت: در قالب این طرح سه استان به عنوان کاندید پایتخت فهما و هشت استان هم به عنوان استان های کاندید در رشته های مختلف قرآن و عترت، پاسداشت مناسبت های مذهبی، کتاب و کتابخوانی، خلاقیت و پشتکار، فضای مجازی و رسانهو اوقات فراغت معرفی می شوندکه در نهایت یک استان برتر، هشت استان در هشت رشته تعیین شده و 180 کانون برتر معرفی و تجلیل می شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این طرح امسال به صورت آزمایشی اجرا می شود، گفت: اوج نقطه این طرح در سال 1400 خواهد بود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح ارزیابی کانون های مساجد در طول سال انجام می شود، گفت: از استان زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی انتظار کسب رتبه های برتر در این حوزه را داریم.

احکام اعضای شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان ابلاغ شد

مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان زنجان تشکیل شود

امام جمعه زنجان هم در سخنانی با اشاره به اینکه تشکیل مرکز رسیدگی به امور ساجد در استان نیازمند همراهی اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی و دستگاه های مرتبط با امور مساجد است، گفت: از طریق این مرکز می توان در امور مساجد رسیدگی کرد.

آیت اله علی خاتمی با اشاره به اینکه برای انسجام بین ارکان مساجد سازو کار مناسبی پیدا کنید، گفت: برخی از مساجد استان زنجان پررونق هستند ولی برخی حرفی برای گفتن ندارند.

به گفته وی باید کارگروهی برای انسجام در مساجد و استمرار این انسجام تشکیل شود و در جهت رسیدن به مساجد تراز اسلامی که تاکیدات مقام معظم رهبری است، تلاش کرد.

احکام اعضای شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان ابلاغ شد

25 درصد مساجد استان زنجان دارای کانون فرهنگی و هنری مساجد است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هم گزارشی از روند فعالیت های کانون های مساجد استان ارائه داد و گفت: در 9 مهرماه امسال احکام مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها به عنوان دبیرشورای هماهنگی کانون های مساجد از سوی دکتر ارزانی ابلاغ شد.

فاطمه کرباسی با بیان اینکه در استان زنجان 357 باب کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد، گفت: براساس آمار موجود 29 درصد از مساجد زنجان، 10 درصد مساجد ابهر، 24 درصد مساجد خدابنده، 42 درصد مساجد خرمدره، 23 درصد مساجد طارم، 41 درصد ماهنشان و 33 درصد مساجد ایجرود دارای کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند و در مجموع در 25 درصد مساجد استان زنجان کانون های مساجد فعالیت می کنند.

وی با یادآوری اینکه ساماندهی کانون های مساجد امسال با اجرای طرح ملی فهما شکل گرفته است، ادامه داد: امید میرود با اجرای این طرح شاهد رشد کمی و کیفی کانون های مساجد باشیم.

25 رابط کانونی فهما در زنجان تعیین شده است

مسئول ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان هم در سخنانی با اشاره به اینکه طرح ملی فهما یک طرح کشوری است که برای اولین بار در کشور اجرا می شود، گفت: با اجرای این طرح مساجد فعال و غیرفعال شناسایی می شود .

حجت الاسلام یارمحمدی از تعیین 25 رابط فهما در استان زنجان خبر داد و گفت: از این پس اعتبارات مربوط به کانون های مساجد از طریق شاخص هایی تعیین شده و امتیازات اختصاص پیدا می کند.

احکام اعضای شورای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان ابلاغ شد

وی با یادآوری اینکه 60 درصد کانون های استان روستایی و 40 درصد شهری هستند، خاطرنشان کرد: 192 باب کانون روستایی و 126 باب کانون شهری در اسنتان فعالیت می کنند.

این مقام مسئول تعدادی اعضای ثبت شده در این سامانه را 8 هزار و 524 نفر خواند و گفت: مشخصات هریک از اعضا از طریق کد ملی قابل احراز است.

یارمحمدی با تاکید براینکه با وجود این سامانه هریک از کانون ها می توانند از فعالیت های کانون های دیگر در استان های مختلف کشور مطلع شوند، گفت: مقرر شده است هر یک از کانون ها ارکان مسجد خود که شامل امام جماعت، هیات امنا، مسئول بسیج و فعالین مسجدی را معرفی کنند.

در پایان احکام هریک از اعضای هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان اهداء شد.

پایان پیام/73

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟