موزه کمال الملک تهران


موزه کمال ‌الملک تهران که در باغ نگارستان واقع شده است ، یکی از مکان‌هایی است که در آن آثار نقاشی، نیمکت‌های دانش‌سرای عالی، مجسمه‌های قدیمی و جذاب، فرش‌های اصیل قدیم، کاشی‌های هنری و آثار ملک ‌الشعرای بهار را به‌چشم خود یک‌جا می‌توانید ببینید . محمد غفاری، ملقب به کمال الملک یکی از مشهورترین شخصیت‌های […] نوشته موزه کمال الملک تهران اولین بار در...

موزه کمال ‌الملک تهران که در باغ نگارستان واقع شده است ، یکی از مکان‌هایی است که در آن آثار نقاشی، نیمکت‌های دانش‌سرای عالی، مجسمه‌های قدیمی و جذاب، فرش‌های اصیل قدیم، کاشی‌های هنری و آثار ملک ‌الشعرای بهار را به‌چشم خود یک‌جا می‌توانید ببینید . محمد غفاری، ملقب به کمال الملک یکی از مشهورترین شخصیت‌های هنری دوره قاجار بود. این بنا و باغ آن را در سال ۱۲۲۲هجری قمری ساخته‌اند. در موزه‌ کمال الملک نقاشی‌های هنری زیادی جای داده شده است، به‌همین علت آن را باغ نگارستان نام‌گذاری کرده‌اند.

در موزه کمال المک مجموعه‌های زیادی ازجمله مجموعه مجسمه‌های مینیاتوری مردم‌شناسی جهانگیر ارجمند، مجموعه آثار مینیاتور و معرق علی اسفرجانی، اتاق کاشی‌های باغ نگارستان، آثار قلم‌زنی روی نقره و مجموعه فرش‌های اهدایی غلام‌علی ملول، صف سلام فتحعلی شاه قاجار، مجموعه آثار ملک الشعرای بهار و نیمکت‌های دانشسرای عالی قرار داده شده است.موزه کمال الملک در بخش جنوبی باغ نگارستان قرار دارد. قبل از ورود به موزه، یک حوض بزرگ جلوی خود می‌بینید که برگ‌های زیبایی روی آب شناور است و قشنگی آن را دو چندان می‌کند. وقتی وارد موزه شدید، سمت راستتان یک سری اتاق‌هایی قرار دارد که باید سروقت و با حوصله آن‌ها را بازدید کنید. در ادامه به معرفی این مجموعه‌ها می‌پردازیم.

موزه کمال الملک تهران

تالار علی اسفرجانی

در این تالار مجموعه نقاشی‌ها، آثار مینیاتور و معرق علی‌ اسفرجانی را مشاهده می‌کنید که زیبایی‌ آن‌ها قابل توصیف نیست. فقط باید با چشمان خودتان این همه جذابیت را ببینید. این تابلوها اثر علی اسفرجانی است که ایشان ۱۸ اثر مینیاتور و معرق چرم به دانشگاه تهران اهدا کرده‌اند.

موزه کمال الملک تهران

مجموعه فرش‌ها و قلم‌زنی

در این قسمت آثار و مجموعه اهدایی غلام‌علی ملول را مشاهده می‌کنید. در سال ۸۹، غلام‌علی ملول ۲۸ تخته قالی ایران از مجموعه فرش‌های نفیس خود را به موزه ملی فرش اهدا کرد. در دی ماه ۹۷، ۱۲ تخته از باقی‌مانده گنجینه فرش خود را به دانشگاه تهران هدیه داد.این فرش‌ها بسیار زیبا و دیدنی هستند و باحوصله و دقت بافته شده‌اند. همچنین آثار قلم‌زنی او در سالنی دیگر قرار دارد. ملول ۱۲۰ قطعه از نفیس‌ترین آثار قلم‌زنی نقره اصفهان را که طی ۴۵ سال جمع‌آوری کرده بود، وقف دانشگاه تهران کرد که هم‌اکنون در موزه کمال ‌الملک قرار دارد.

موزه کمال الملک تهران

مجموعه مجسمه‌های مینیاتوری

در این قسمت مجموعه‌ای از مجسمه‌ها، ساخته دست استاد جهانگیر ارجمند را مشاهده می‌کنید. مجسمه‌ها، مردم‌شناسی اقوام ایرانی را نشان می‌دهد که در این مجموعه به‌نمایش گذاشته شده است. همه این مجسمه‌ها از یونولیت ساخته شده‌اند. مجسمه‌ها آنقدر زیبا ساخته شده‌اند که انگار در همان لحظه و زمان قرار دارید. همچنین واقعیت‌هایی ازجمله تکیه دولت ناصرالدین‌شاه زمان عزاداری را نظاره می‌کنید. این مجموعه توسط استاد، در بهمن ماه سال ۹۱، به باغ نگارستان اهدا شد و در موزه کمال ‌الملک قرار گرفت.

موزه کمال الملک تهران

اتاق کاشی‌های باغ نگارستان

همان‌طورکه می‌‎دانید هنر کاشی‌کاری در ایران، به‌عنوان عنصری مهم در معماری، برای تزئین بناها به‌کار گرفته شده است. در اغلب عمارت‌های قاجاری از کاشی‌کاری معرق و خشتی برای تزئین استفاده کرده‌اند.همچنین بنای اصلی باغ نگارستان را به‌دستور فتحعلی شاه قاجار باتوجه به این کاشی‌های زیبا ساخته‌اند. در این قسمت تکه‌های جدا شده کاشی با نقش‌ونگاره‌های روی آن را نظاره می‌کنید که بسیار زیبا هستند.

موزه کمال الملک تهران

صف سلام فتحعلی شاه قاجار

انتهای سالن، سمت چپ در وروردی، مکانی به‌نام صف سلام فتحعلی شاه قاجار قرار دارد. روی دیوار نقاشی ارتش فتحعلی شاه قاجار و آن دوران به‌زیبایی کشیده است که آن را به‌عنوان یکی از آثار ملی ثبت کرده‌اند. این دیوارنگار صف، به معماری در حرم حضرت معصومه در قم وابسته بوده است.

موزه کمال الملک تهران

مجموعه آثار ملک الشعرای بهار

در یکی از اتاق‌ها هم مجموعه آثار ملک الشعرا و نقاشی‌های این شاعر آزاده بزرگ روی دیوار قرار دارد. کتاب اشعار او در قفسه‌ها چیده شده است و شما می‌توانید از نزدیک آن‌ها را نظاره کنید. همچنین دست‌نوشته‌های این شاعر ارجمند را نیز مشاهده خواهید کرد.

نیمکت‌های دانش‌سرای عالی

در یکی از اتاق‌ها نیمکت‌های دانش‌سرای عالی قرار دارد. نیمکت‌های چوبی که شما را با خودش به آن زمان می‌برد و به‌یاد دوران دانشجویی می‌اندازد. عکس اساتید و دانشجویان نیز روی دیوارها زده شده است.همچنین ناگفته نماند که در یکی از اتاق‌ها، وسایل محسن و همسرش سلما قرار دارد. محسن استاد تاریخ دانشگاه تهران بود. در این اتاق شما لباس فارغ‌التحصیلی ایشان، تلویزیون، کتاب‌ها و مبل‌های آن‌ها را می‌بینید. برای اطلاعات بیشتر از محسن و سلما باید به موزه مقدم بروید، چون خانه محسن و سلما در موزه مقدم است.

نحوه دسترسی به موزه کمال الملک

موزه کمال الملک، در بخش جنوبی باغ نگارستان قرار دارد. باغ نگارستان نیز بالاتر از میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، ابتدای خیابان گودرزی قرار گرفته است.برای رسیدن به موزه کمال الملک کافی است در ایستگاه مترو بهارستان خط دو پیاده شده و بعد از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به‌سمت بالای مترو به باغ نگارستان برسید. پس از آن به بخش جنوبی باغ رفته و در آنجا موزه کمال الملک را مشاهده ‌کنید. همچنین شما با اتوبوس‌های شهری هم می‌توانید به میدان بهارستان بروید.

بازدید از باغ نگارستان و موزه‌های آن، همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ امکان‌پذیر است. فقط روزهای دوشنبه و سوگواری به باغ نگارستان نروید، زیرا با درهای بسته مواجه می‌شوید.

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

موزه کمال الملک تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ اول اردیبهشت + دانلود غزل حافظ