دانشگاه‌ها باید به آزادی بیان دانشجویان احترام بگذارند


دانشگاه‌ها باید به آزادی بیان دانشجویان احترام بگذارند

شهرری - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های و سایر مجموعه‌ها باید به نقادی و آزادی بیان دانشجویان در چهارچوب قواعد و مقررات تعریف شده، احترام بگذارند.

غلامرضا غفاری روز شنبه در مراسم گرامیداشت شهدای دانشجوی ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در امامزاده عبدالله(ع) شهرری اظهار داشت: نقادی دانشگاهیان کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موجب توسعه و پیشرفت کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مختلف جنبش‌های دانشجویی همواره بر سه اصل استکبار ستیزی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی استوار است، افزود: امروز برای توسعه و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف باید عرصه را برای نقد دانشگاهیان باز کرد.

غفاری ادامه داد: امروز جنبش‌های دانشجویی فقط محدود به قلمرو سیاست نمی شود بلکه جامعه دانشگاهی کشور در حوزهای مختلف علمی و فن آوری گام‌های بسیار بلندی برداشته اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه نگاه دانشگاهیان و دانشجویان به عنوان فرهیختگان جامعه به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار عمیق است، اضافه کرد: نگاه و حرکت تحول خواه دانشجویان باید در مسائل داخلی، منطقه‌ای و خارجی مد نظر قرار گیرد.

غفاری افزود: اگر به تحولات تاریخ معاصر کشور نگاه کنیم شاهد نگاه درست و موضع گیری صحیح دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

وی در ادامه به نقش برجسته دانشگاهیان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: جامعه دانشگاهی کشور پیوسته با روحیه استکبار ستیزی در قبل از پیروزی انقلاب در مقابل زیاده خواهی رژیم فاسد پهلوی و استکبار ستیزی مقابله می کرد.

غفاری تصریح کرد: دانشجویان ضمن آنکه در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش به سزایی داشتند پس از آن نیز در عرصه‌هایی مانند هشت سال جنگ تحمیلی جزو اولین گروه‌هایی بودند که کلاس درس را برای مقابله با دشمن بعثی رها کردند.

مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و روز دانشجو با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، حسین توکلی سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری و جمعی از کارکنان وزارت علوم و دانشجویان و خانواده شهدا بر سر مزار سه شهید دانشجو این واقعه شهیدان قندچی، شریعت رضوی و بزرگ‌نیا در امامزاده عبدالله شهرری برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مراسم ضمن قرائت فاتحه و نثار گل، بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و شهدای گرانقدر تجدید پیمان کردند.

۱۶ آذر در تقویم رسمی ایران به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. این روز، به یاد سه دانشجوی شهید «مصطفی بزرگ‌نیا»، «احمد قندچی» و «آذر شریعت‌رضوی» که هنگام اعتراض به دیدار رسمی «ریچارد نیکسون» معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند؛ گرامی داشته می‌شود. این مجموعه فعالیت روزانه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران را نشان می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !