طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

هدف از این مسابقه به طور عمده ساخت یک نمونه ­ی اولیه و به عبارتی دیگر ساخت یک ماکت است، اما تا حدودی به مراحل قبل از ساخت نمونه اولیه نیز پرداخته می ­شود.... ]]>

طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
هدف از این مسابقه به طور عمده ساخت یک نمونه ­ی اولیه و به عبارتی دیگر ساخت یک ماکت است، اما تا حدودی به مراحل قبل از ساخت نمونه اولیه نیز پرداخته می ­شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
چالش آذر ماه جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان که همزمان با هفته پژوهش سال 98 برگزار می گردد یک قدم بزرگ است برای رسیدن به هدفی مهم. و آن هم چیزی نیست جز اندیشیدن!

وقتی مسئله ای تعریف می شود ما نیاز داریم تا ابتدا آنرا خوب بشناسیم و درک کنیم. در گام بعدی روش مناسب برای حل مسئله را انتخاب کنیم....

چالش مدل سازی به صورت کارسوق و برای مقطع اول متوسطه برگزار می شود.

مقدمه
در صنعت برای ساختن یک محصول یا یک قطعه باید مراحل مختلفی انجام شود. مرحله ­ی اول آن که بسیار مهم نیز می­ باشد، ایده ­پردازی برای حل یک مشکل یا بهبود یک وسیله یا قطعه است. در ادامه و پس از نهایی شدن ایده ی مناسب، باید آن ایده را در عمل پیاده کرد. اما پیاده ­سازی آن به همین راحتی ­ها نیست، اول باید طرح آن را کشید و نهایی کرد و در ادامه از آن طرحِ کشیده شده، یک مدل اولیه سه بعدی در کامپیوتر کشیده شود و برخی از تحلیل­ ها و آزمایش ­ها را در نرم­افزار روی آن طرح انجام داد.
سپس طرح نهایی شده را به صورت اولیه و با هزینه­ی کم و مواد ارزان جهت تست در واقعیت ساخته (که به آن مدل اولیه می­ گویند) و بعد با توجه به مدل اولیه، محصول نهایی را ساخت ...

_نکته: مدل اولیه، معمولا در ابعاد کوچک تر ساخته می­ شود.
طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
برای ساخت مدل اولیه از یک بدنه نیز، همین مراحل باید انجام شود. به مدل اولیه از بدنه­ ی محصول بعضا ماکت هم می­ گویند. برای ساخت ماکت راه­ های مختلفی وجود دارد. یکی از راه ­های ساده که در این مسابقه از آن استفاده می­ شود استفاده از فوم و کار روی آن است که مراحل دقیق­تر آن به شرح زیر است:
در قدم اول یک طرح اولیه از آن را باید طراحی کرد (که به آن اسکچ هم می ­گویند) سپس آن طرح را نهایی کرده و از یکی از نما­های مناسب طرح، نمای دوبعدی آن طراحی شود.

طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
در ادامه، این نمای ترسیم شده (که در سایز مناسب به نسبت محصول نهایی می ­باشد) را روی چوب نازک گذاشته و دو قطعه چوبی از آن را با اره برش می ­دهند. حال زمان حجم دادن به طرح است! پس دو چوب که از نماهای مدنظر برش خورده است را روی فوم سایز مناسب (ضخامت مناسب) چسبانده و با سیم داغ برش داده می ­شود.

تا اینجای کار یک طرح دوبعدی که حجم پیدا کرده است، درست شده است، اما زوایا، گوشه­ ها و انحناهای آن را چه باید کرد؟

راه حل سه بعدی ­تر کردن!
آن بسیار ساده است، آن راه، سمباده زدن با توجه به طرح سه بعدی نهایی می ­باشد. با سمباده زدن، مدل اولیه آماده می­ شود. اما این پایان کار نیست. سطح این مدل باید صاف و یکدست شود و رنگ کاری نیز انجام پذیرد، تا بتوان آن را ارائه کرد.

طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
هدف از این مسابقه به طور عمده ساخت یک نمونه ­ی اولیه و به عبارتی دیگر ساخت یک ماکت است، اما تا حدودی به مراحل قبل از ساخت نمونه اولیه نیز پرداخته می ­شود. در چالش آذرماه، کار از این هم ساده ­تر است؛ که توضیحات و مراحل مسابقه آذرماه به طور خلاصه و ساده به شرح زیر است:

در مسابقه ی آذرماه، محصول انتخاب شده است و به شرکت کنندگان، نمای چوبی مناسب از محصول هم داده می ­شود و شرکت­ کنندگان فقط می­بایست با فوم و ابزاری که در اختیار آنان قرار می­ گیرد، طرح را حجیم کرده و با سمباده و ...، با توجه به عکسِ سه بعدی محصول، مدل اولیه طرح را بسازند.

اگر روش­ های گفته شده را تاکنون، انجام نداده­اید و بلد نیستید، نترسید، چون در روز 28 آذرماه، مباحث در یک کارسوق، ابتدا به شما آموزش داده می ­شود و سپس مسابقه ­ی سرعتیِ ساخت نمونه ی اولیه برگزار می­ شود.




لازم به ذکر است تیم هایی که بعد از شرکت در کارسوق رتبه های اول هر رشته را کسب می کنند، می توانند در رویداد فروردین 98 به صورت رایگان در جشنواره شرکت نمایند. (با عنایت به این نکته که افراد گروه تغییر نخواهند کرد)

همچنین کلیه گروه هایی که در کارسوق آذر ماه 98 و با هزینه 500،000 ریال به ازای هر گروه شرکت کرده اند، چنانچه مایل به حضور در رویداد نهایی در فروردین ماه 99 باشند، به هنگام ثبت نام تنها مابه التفاوت هزینه جشنواره پایانی و رویداد آذر را پرداخت می نمایند. (با عنایت به این نکته که افراد گروه تغییر نخواهند کرد)

رشته های مسابقات چالشی آذر ماه 98:
سازه
پل ماکارونی هدفمند (متوسطه اول و دوم)

هوا فضا
نجات تخم مرغ (دوره دوم ابتدایی، اول و دوم متوسطه)
موشک کاغذی (دوره دوم ابتدایی)

شیمی
کِمی شیپ (دوره دوم ابتدایی، اول و دوم متوسطه)

IT
نوآوری و حل مساله در حوزه IT/IOT (دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه)

طراحی صنعتی
مدل سازی (دوره اول متوسطه)

هزینه:
به ازای هر گروه شرکت کننده مبلغ 500،000 ریال
زمانبندی:
روز: پنج شنبه مورخ 98/09/28
ساعت:
8 الی 12 دانش آموزان دختر
13 الی 17 دانش آموزان پسر
مکان:
باغ کتاب تهران

مطالب مرتبط:
مسابقات چالشی آذر ماه چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
تماس با ما
آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول
مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
تلفن: 81202311، 81202428، 81202167

پست الکترونیکی: project@tebyan.com

طراحی صنعتی و مدلسازی (کارسوق آذرماه 98 ) چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیانکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

سایت چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل