فورد موستانگ شلبی GT500 2020 طبق گفتههای سازنده قدرت 760 اسب بخاری دارد. حالا که نمونههای تولیدی این خودرو به دست مشتریان رسیده بنابراین اولین تست داینوی شخصی این خودرو انجام شده است. در این کلیپ میتوانیم تولید قدرت 705 اسبی در چرخ ها را ببینیم که باعث میشود فکر کنیم GT500 قدرت بیشتری نسبت به گفتهها دارد. البته ما فعلاً نمیتوانیم نتیجهگیری قطعی را دراینباره انجام دهیم.
ما قبلاً از این دست تستها را مخصوصاً دربارهی تست داینوی مشهور کوروت C8 جدید دیدهایم که در آن مورد موتور ترند گفت این خودرو بسیار قویتر از آمار و ارقام اعلامی کوروت است؛ اما خطای داینو در مورد کوروت مشهود بود.
اما برسیم به شلبی GT500 که معمولاً اتلاف 15 درصدی قدرت در خط انتقال پذیرفتنی بوده و بنابراین این خودرو باید قدرت حدود 650 اسب بخاری در چرخ ها داشته باشد اما خب عدد به دست آمده در داینو چیز دیگری است. با توجه به نتایج به دست آمده در این تست باید گفت فورد موستانگ شلبی GT500 جدید در واقع قدرت حدود 825 اسب بخاری دارد که کاملاً قابلتوجه است.
فورد قبلاً نیز قدرت برخی از مدلهای موستانگ را کمتر از حد واقعی اعلام کرده که یکی از موارد مشهور آن کبرا SVT سوپرشارژر 2003 و 2004 بوده که قدرت رسمی آن 390 اسب بخار اعلام شده بود اما اکثر افراد باور داشتند قدرت خودرو در واقع 425 اسب بخار است.
آیا قدرت GT500 جدید 65 اسب بخار کمتر اعلام شده است؟ به نظر ما چند دلیل وجود دارد که نشان میدهد اینگونه نیست. اول اینکه گیربکس دوکلاچه شلبی میتواند آن 15 درصد اتلاف را کم کند. برای اینکه اعداد و ارقام باهم جور باشند اتلاف قدرت در خط انتقال باید حدود 8 درصد باشند که کمی دور از ذهن است. همچنین ما نمیدانیم که این گیربکس چه راندمانی دارد و این متغیر بهصورت مجهول باقی مانده است.
همچنین تفاوتهایی در فرایند اعلام قدرت فورد با آن چیزی که در تستهای داینو دیده میشود وجود دارد. تستهای داینو معمولاً از نظر قدرت روی میللنگ خیلی علمی عمل نمیکنند. نتایج داینوهای مختلف میتواند متفاوت باشد و البته شرایط اتمسفری هم روی قدرت پیشرانه تأثیر دارند. ما باید به احتمال خطای کاربر هم اشاره کنیم اما در کل این احتمال وجود دارد که فورد قدرت موستانگ شلبی GT500 جدید را کمتر از حد واقعی اعلام کرده باشد.