پیام‌های روسا و تشکل‌های دانشگاهی به مناسبت روز دانشجو


پیام‌های روسا و تشکل‌های دانشگاهی به مناسبت روز دانشجو

تهران- ایرنا- روسا و تشکل های دانشگاهی به مناسبت شانزدهم آذرماه روز گرامیداشت سه دانشجویی که در سال 1332 در راه عزت وفاق و سربلندی ملت ایران به شهادت رسیدند و تکریم دانشجویان پیام‌هایی صادر کردند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بیانیه‌ای که امروز شنبه به مناسبت ۱۶ آذر منتشر کرد،‌ اعلام کرد: ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ در فرهنگ سیاسی مردم ایران یادآور شهادت سه تن از دانشجویانی است که تا به امروز، نماد شعله افروزی مبارزه با ستم و پلیدی در جامعه دانشگاهی بوده و همچنان حفظ شده است. ۱۶ آذر هر چند در هجمه ستم‌ها و تاریکی‌ها بارها کم فروغ شد، اما هرگز خاموش نشد و ققنوس‌وار از دل فشارها و نامردمی‌ها برخاست و روحیه آرمان‌گرایی و عدالت جویی در داشتن کشوری آزاد و آباد جهت دهنده اندیشه جنبش دانشجویی بوده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی گذشته و جامعه ایرانی فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده و دستاوردهای ارجمندی به رغم فشارهای پرهزینه خارجی خاصه از سوی آمریکا در حوزه های علمی، فناوری و نظامی داشته است. اما در این بازه چهل ساله دگرگونی های عمیق در باورها، خواست‌ها و نیازهای جامعه ایرانی نیز رخ داد که ریشه در تحولات فکری، فرهنگی و ساختاری کشور و تغییر در ایدئولوژی ها در مقیاس جهانی دارد.

انجمن انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها تاکید کرد: این تحولات سبب بی تفاوتی نسل نو نسبت به آرمان‌های انقلاب شده و ناکارامدی سبب زیر خط فقر رفتن درصد بالایی از جمعیت کشور شده است.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با اشاره به انقلاب ۵۷ و اندیشه و آرمان رهبر انقلاب گفت: در این اندیشه «افتخار انقلاب بر حمایت از پابرهنگان» بود و «دانشگاه مبدا همه تحولات» آن محسوب می‌شد. اما اقدام به حذف کنشگری جریان‌های اصیلِ دیرپای عدالت جو در دانشگاه‌ها، دانشجویان را از جایگاه مطالبه‌گر به‌سمت سربه‌زیری، درون‌گرایی، بی‌تفاوتی و مقاله نویس رانده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: باور داریم «دانشگاه مبدا همه تحولات است» و مسیر امنیت، دموکراسی، توسعه و ثبات کشور از دانشگاه می‌گذرد. همچنین هر گونه برخورد امنیتی با دانشجویان به واسطه طرح مطالبات برحق آنها را خارج کردن دانشگاه در فرایند تصمیم سازی دانسته که در نهایت به خسران ملت و کشور منجر خواهد شد.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: از سران قوا و نهادهای حاکمیتی می‌خواهیم دانشگاه را رقیب و معارض خود نپندارند و برای حفظ تمامیت سرزمینی، داشتن ایرانی آباد، آزاد، مرفه و به دور از نگرش‌هایی فردی، دانشگاه را پشتیبان ملت بدانند و نقد مصلحانه برنامه ها و اشخاص را نفی نظام و کشور نپندارند.

*** پیــــام رئیــس دانشـــگاه صنعتی شریف

محمود فتوحی در پیامی با تبریک روز دانشجو اظهار داشت: ریزش آخرین برگ‌های پاییزی بار دیگر ما را در آستانه سالگرد یکی از روزهای ویژه و نقاط عطف تاریخ معاصرمان قرار داده است. جایی که آرمان‌خواهی دانشجویان توانست فضای کشور را بگشاید و امتداد فداکاری دانشجویان مؤمن و میهن‌دوست، نامی را برازنده شانزدهمین روز آذرماه کرد که در تاریخ معاصر و در قلب ما ایرانیان حک شد.

شهدای ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نشان دادند بیداری و خروش دانشجویان در فصل سرد استعمار و استبداد، می‌تواند خون گرم در رگ‌های یک ملت بدواند و مسیر تاریخ را عوض کند.
فتوحی در ادامه این پیام خاطر نشان کرد: فرزندان گرانمایه، به شما آینده‌سازان کشورمان که هم‌اکنون بهار زندگی خود را تجربه می‌کنید توصیه می‌کنم در جامعه، حضوری فعال داشته باشید؛ بر آگاهی خود بیفزایید و فعالیت‌های اصیل دانشجویی خود را هوشیارانه در چارچوب قانون حفظ کنید. تلاش‌های قانونی، قاعده‌مند و سازنده شما برای حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی در کنار فعالیت‌های تراز اول علمی که شاخصه خانواده دانشگاه صنعتی شریف است، می‌تواند موجب رشد بیشتر شما شده و مورد حمایت مسئولین دانشگاه، دولت و نظام باشد.
وی در پایان این پیام با گرامی داشت یاد دانشجویان شهید این روز بزرگ و شهیدان دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف،‌ ابراز امیدواری کرد که جنبش دانشجویی از میراث این عزیزان به‌شایستگی محافظت کند و موجب تقویت و اثرگذاری بیشتر دانشجویان در تعالی کشور و میهن اسلامی باشد.

*** پیام سرپرست دانشگاه شهید بهشتی

سعد​اله نصیری قیداری در پیامی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: حماسه ۱۶ آذرماه یادآور فریاد حق‌طلبی و آزادی‌خواهی سه تن از فرزندان رشید این ملت یعنی شهیدان مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی است که هنگام اعتراض به سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران شهید شدند.

در ادامه این پیام آمده است: در چنین روزی، دانشجویان آگاه و فداکار این سرزمین فریاد استقلال و عدالت‌طلبی را همراه با ملت بزرگ ایران به گوش جهانیان رساندند و در برابر تجاوز و چپاول گری استکبار جهانی، جانفشانی کردند. امروز نیز دانشجویان و یکایک اعضای جامعه دانشگاهی ما با الهام از پیام ماندگار ۱۶ آذر و در ادامه همان مسیر، به سوی آینده‌ای روشن و امیدبخش گام برمی‌ دارند.

نصیری قیداری با گرامی داشت حماسه ۱۶ آذر و یاد و خاطره شهدای گرانقدر دانشجو تاکید کرد: این روز را به‌عنوان نماد آزادی‌خواهی و استکبارستیزی دانشجو به یکایک دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تبریک عرض می‌کنم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...