موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد


در موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد مجموعه ای از استناد مکتوب و تصویری نگهداری و برخی از آنها در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است .در دوره پهلوی این رویدادها به روش های مختلفی ثبت و ضبط می شدند که از جمله این روش ها می توان به عکس، فیلم، نوارهای صوتی و تصویری […] نوشته موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای...

در موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد مجموعه ای از استناد مکتوب و تصویری نگهداری و برخی از آنها در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است .در دوره پهلوی این رویدادها به روش های مختلفی ثبت و ضبط می شدند که از جمله این روش ها می توان به عکس، فیلم، نوارهای صوتی و تصویری و اسناد نوشتاری اشاره نمود.باغ سعدآباد به عنوان بزرگ‌ترین باغ تاریخی در دوره پنجاه ساله حکومت پهلوی، شاهد حضور ساکنین مختلفی در خود بوده که هر یک نقشی مهم در به وجود آمدن بسیاری از وقایع و رویدادهای تاریخی در این دوره داشته اند.

موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد

ساختمان موزه

ساختمان این موزه یکی از بناهای قدیمی در مجموعه کاخ های سعدآباد می باشد که در دوره پهلوی اول به عنوان ساختمان دفتر نگهبانی احداث و در دوره پهلوی دوم پس از الحاقاتی به عنوان یکی از مهمترین واحدهای نظامی- اداری یعنی فرماندهی ضد اطلاعات گارد شاهنشاهی به فعالیت خود ادامه داد. از جمله وظایف گارد حفاظتی( گارد جاویدان) می توان به تأمین امنیت ساکنین سعدآباد، کنترل و نظارت کامل بر تمامی رفت و آمدها و ورود و خروج وسائل و … اشاره نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بنا کاربری‌های مختلف اداری پیدا نمود و در نهایت در سال ۱۳۹۱ به عنوان «موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعدآباد» افتتاح گردید.

قسمت های مختلف موزه :

این بنا به مساحت ۴۸۰ متر مربع و دارای یک طبقه و زیر زمین و در مجموعه شامل ۹ اتاق و دو سالن می باشد. در بخش های مختلف این موزه، مجموعه نفیسی از آلبوم های دوره پهلوی اول و دوم به همراه اسنادی جالب از اتفاقات و وقایع روزمره سعدآباد به نمایش گذاشته شده است.گالری شماره ۱ ، پهلوی اول – گالری شماره ۲ ،پهلوی دوم – گالری های شماره ۳ و ۴ ، مهرها و جلدها – گالری شماره ۵ ،محل برگزاری نمایشگاه ها – سالن سینما – بخش اداری و مخزن

موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد

به طور کلی آثار به نمایش در آمده در این موزه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

اسناد تصویری شامل( انواع آلبوم، اسلاید، فیلم، عکس و …)
اسناد نوشتاری( شامل انواع مکاتبات اداری در خصوص دربار و کاخ ها، یادداشت ها و دست نوشته ها، اسناد مالی امور دربار و …)
با توجه به حجم بالای آلبوم هایی که در این موزه نگهداری می شود می توان گفت آلبوم، یکی از مهم ترین اسناد تصویری در عصر پهلوی به شمار می رفته است. اکثر این آلبوم ها روایتگر بخشی از وقایع و رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی ایران و برخی از کشورهای دیگر از ۱۳۰۰ خورشیدی تا سال۱۳۵۷ می باشند. از قدیمی‌ترین آلبوم‌های این موزه می توان به آلبومی در خصوص برگزاری مراسم جشنی به مناسبت چهارمین سال تاجگذاری رضاشاه در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی اشاره کرد و متأخرترین آنها، آلبومی مربوط به اشرف پهلوی و خانواده‌اش در اوائل سال ۱۳۵۷می‌باشد. اما در این بین آلبوم هایی جالبی وجود دارند که برخی از رویدادهای شکل گرفته در مجموعه کاخ های سعدآباد را ثبت کرده اند.

موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد

علاوه بر اهمیت بسیار بالای موضوع آلبوم ها، شکل و ساختار ظاهری هر یک از آنها نیز در نوع خود بسیار جالب و بعضا بسیار نفیس می باشند. این آلبوم ها به دو گروه آلبوهای ایرانی و خارجی تقسیم می شوند. در بین آلبوم های ایرانی آلبوم های جلد لاکی در زمره نفیس ترین این آلبوم ها می باشند که در میان نقوش برخی از آنها امضاء و رقم نقاش نیز مشاهده می شود. در حال حاضر ۴۴ جلد آلبوم با موضوعات بسیار متنوع در گالری های مختلف موزه در معرض دید علاقمند به نمایش در آمده است.

همچنین ۴۵ برگ سند نوشتاری از دوره پهلوی نیز در بخش هایی از موزه به نمایش درآمده است. این اسناد عمدتا در خصوص امور داخلی سعدآباد می باشند و بازدیدکنندگان را با قسمت های مختلف سعدآباد از جمله: کاخ‌ها و بناهای مختلف آن، باغ سعدآباد و تنوع باغات و گونه های گل های آن، باغ وحش کوچک سعدآباد، ساختمان بولینگ و بلیارد و … آشنا می‌کند.

نحوه دسترسی

آدرس: خیابان ولیعصر – خیابان شهید فلاحی ( زعفرانیه )انتهای خیابان شهید کمال طاهری
شماره تماس: ۹ – ۲۲۷۵۲۰۳۱

موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد

موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد

موزه آلبوم های سلطنتی سعدآباد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس