اشکنه سیب زمینی تهرانی‌ها با کلی خواص


اشکنه سیب زمینی تهرانی‌ها با کلی خواص

برای تهیه اشکنه سنتی ابتدا پیاز را پوست می‌گیریم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می‌کنیم و در قابلمه‌ای کمی روغن می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود.

اشکنه سیب زمینی تهرانی‌ها با کلی خواص
چی لازم دارم:

تخم مرغ - ۴ عدد
پیاز درشت - یک عدد
آرد - ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی متوسط -۲ عدد
رب گوجه فرنگی - یک قاشق غذاخوری
شنبلیله خشک شده -یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه -به اندازه کافی

چطور بپزم:

برای تهیه اشکنه سنتی ابتدا پیاز را پوست می‌گیریم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می‌کنیم و در قابلمه‌ای کمی روغن می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود. بعد پیاز‌ها را در قابلمه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا پیاز‌ها نرم و طلایی شود. سپس پیاز‌ها را یک طرف تابه جمع می‌کنیم واگر در قابلمه هنوز روغن هست که بهتر اگر نیست کمی روغن می‌ریزیم و رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا رب گوجه فرنگی بوی خامی ندهد. بعد با پیاز‌ها مخلوط می‌کنیم و مجدد تفت می‌دهیم و کمی زردچوبه، فلفل سیاه و نمک روی پیاز و رب گوجه فرنگی می‌ریزیم و شنبلیله خشک شده را می‌افزاییم و مواد را مخلوط و کم کم آرد را اضافه می‌کنیم. موادرا تفت می‌دهیم تا آرد در مواد گلوله نشود. در همین مرحله سیب زمینی‌ها را به صورت مربع‌های کوچک در غذا می‌ریزیم و زمانی که اشکنه یک دست شد سه لیوان آب به مواد اضافه می‌کنیم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب هر چه زودتر به جوش بیاید. سپس تخم مرغ‌ها را داخل قابلمه می‌شکنیم و هم می‌زنیم تا خودش را بگیرد و سفت شود. اشکنه که آماده شد قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و آن را در ظرف مورد نظر سرو می‌کنیم.

خواص شنبلیله

از خواص آن می‌توان به رفع کم خونی، درمان بی‌مزگی دهان، پایین آوردن تب، رفع شوره سر، درمان اختلالات گوارشی، سوءهاضمه، بیماری‌های تنفسی، زخم دهان، گلودرد، دیابت، التهاب، زخم و بی خوابی اشاره کرد.

شنبلیله در افزایش شیرمادر و بهبود عملکرد سیستم گوارش، سلامت مو، کاهش کلسترول خون و حفظ سلامت قلب نیز مؤثر است. همچنین مصرف شنبلیله باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از آنفلوآنزا و ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج