سهم مجسمه‌سازان از بازار هنر ناچیز است


سهم مجسمه‌سازان از بازار هنر ناچیز است

تهران-ایرنا- رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با اشاره به وضعیت اقتصاد هنر کشور گفت: در سال‌های اخیر بازارهای تجسمی و حراجی‌ها در منطقه و ایران رونق پیدا کرده اما همچنان سهم مجسمه‌سازان بسیار ناچیز و محدود است.

عباس مجیدی در مراسم رونمایی از کتاب سومین اکسپو مجسمه با اشاره به وضیعت اقتصاد هنر ایران گفت: با این که در سال های اخیر بازارهای تجسمی و حراجی ها در منطقه و ایران رونق پیدا کرده اما در این میان سهم مجسمه سازان بسیار ناچیز و محدود بوده است و پیوستن به این بازار آسان نیست و شاید حتی گاه پیوستن به این بازار موجب شود تا هنرمندان از مسیر واقعی خودشان دور شوند.

وی افزود: با برگزاری اکسپوهای هنری قصد داریم تا فرصتی را برای ارائه و فروش آثار مجسمه سازان فراهم و فاصله میان هنرمندان، مردم، گالری دارها و مجموعه داران را کم کنیم. برای برگزاری سومین اکسپو مجسمه قدردان تمام کسانی هستیم که ما را در این راه یاری کردند.بی شک این اکسپو با تمام ویژگی های مثبتش، نقص هایی هم دارد، امیدواریم با نقدهای سازنده شما بتوانیم این موارد را برطرف کنیم.

محسن غلامی دبیر سومین اکسپومجسمه ایران نیز گفت: برگزاری اکسپو ۹۸ با کیفیت مطلوب در نمایش آثار و چاپ کتاب درخور می تواند آغازی مجدد در بازار هنر مجسمه سازی ایران باشد. این نمایشگاه تلاش می کند ضمن ارائه حداکثری آثار جامعه مجسمه سازی به معرفی هنرمندان جوان و مجموعه های آن ها در کنار آثار پیشکسوتان بپردازد و آثارشان را به بازار مجسمه سازی معرفی کند.

مکتوب کردن تاریخ مجسمه سازی ایران

وی افزود: این رویداد در حالی برگزار می شود که تعداد مجموعه داران و مراکز تجاری، تفریحی و موسسات مالی علاقه مند به خرید اثر هنری رو به افزایش است. در این رویداد تلاش کردم ضمن نمایش خوب آثار فضای مناسبی فراهم کنیم و با چاپ کتاب اکسپو زمینه ای را برای مکتوب کردن تاریخ مجسمه سازی ایران فراهم کنیم.

غلامی گفت: سال ۱۳۹۰ که دومین اکسپو مجسمه ایران در گالری شیرین برگزار شد، من جوان ترین شرکت کننده این رویداد بودم هرگز تصور نمی کردم روزی خودم دبیر اکسپو دوره بعدی باشم. امیدوارم روند برگزاری اکسپو منسجم و مداوم باشد.

در ادامه بهروز دارش مجسمه ساز کشور گفت: نخستین اکسپو را در سال ۱۳۸۷ برگزار کردیم و در اکسپو ۱۸۰ میلیون اثر فروختیم و رقم بسیار بالایی بود اما متاسفانه در روند برگزاری اکسپو اختلال بوجود آمد و نتوانستیم شاهد تداوم برگزاری آن باشیم. بزرگترین تاسف من از دست دادن زمان است که نتوانستیم از امکانات مان استفاده کنیم.

آثار باید متناسب با نیاز بازار خلق شود

وی با اشاره به دشواری هایی که برای برگزاری نخستین اکسپو با آن روبرو بوده اند، گفت: با توجه به این که هدف برگزاری اکسپو، ایجاد بازار برای فروش مجسمه و جذب مجموعه داران جدید است، باید آثاری در اکسپو ارائه شود که متناسب با نیاز بازار خلق شده باشد. متاسفانه تعداد مجموعه داران ما بسیار محدود و سلیقه شان مشخص است، ما باید ضمن جلب نظر این مجموعه داران، تلاش کنیم فضا و فرصتی را فراهم کنیم که به تعداد مخاطبان آثار تجسمی و خریداران این آثار افزوده شود.

در این مراسم همچنین از تلاش های بی وقفه طاها بهبهانی هنرمند نقاش و مجسمه ساز تقدیر شد. بهبهانی در سخنانی ضمن بازگویی چند خاطره و بی مهری هایی که نسبت به مجسمه سازی در سرزمین ما شده است، گفت: من در مکتب کمال الملک بزرگ شده ام و در این مکتب یاد گرفتم که هنرمند باید مستقل باشد و این موضوع را سرلوحه کار و زندگی ام کرده ام.

سومین اکسپو مجسمه ایران به دبیری محسن غلامی از ۱۵ آذرماه تا ششم دی ماه در در گالری طرحی هنر برگزار می شود و در این رویداد که توسط انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با همکاری گالری طراحی هنر برگزار می شود، آثار هنرمندان مجسمه ساز برای نمایش و فروش در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.هومن سلیمی، لیلا نقلی، میترا ارباب سلجوقی شورای برگزاری این رویداد را برعهده دارند.

کتاب سومین اکسپو مجسمه ایران با حضور جمعی از مجسمه سازان و هنرمندان در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

سهم مجسمه‌سازان از بازار هنر ناچیز است

گالری طراحی هنر در خیابان ولیعصر، بالاتر از چهار راه پارک وی، نرسیده به زعفرانیه، پلاک ۲۸۸۰ واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا