موز 120 هزار دلاری!


موز 120 هزار دلاری!

تهران– ایرنا– هنرمند جنجالی ایتالیایی با چسباندن یک موز به دیوار، آن را 120 هزار دلار فروخت.

تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد، مائوریتسیو کاتلان (Maurizio Cattelan) تاکنون دو نمونه از این اثر هنری را که نام « کمدین » بر آن گذاشته به مبالغ مشابه فروخته است. تازه‌ترین کمدین اکنون در گالری پروتین میامی آمریکا در معرض دید عموم و علاقمندان آثار این هنرمند به نمایش گذاشته شده است.

کاتلان که این موز را ۳۰ سنت از بازار خریده، پیشتر نیز یک توالت فرنگی از طلای ۱۸ عیار ساخته و نام « آمریکا » را بر آن نهاده بود. این توالت فرنگی در موزه گوگنهایم نیویورک قرار داشت و بازدیدکنندگان ترغیب می‌شدند تا از آن استفاده کنند. این توالت فرنگی چندی پیش و در جریان نمایش در انگلیس به سرقت رفت.

موز 120 هزار دلاری!


کاتلان در سال ۱۹۹۹ نیز « ماسیمو دوکارلو» (Massimo De Carlo) گالری‌دار مشهور ایتالیایی را با چسب به دیوارهای گالری خود چسباند و نام این اثر را « روز عالی » گذاشت.

موز 120 هزار دلاری!


چند سال پیش نیز کوین ابوش (Kevin Abosch) عکاس مشهور ایرلندی، تصویر یک سیب‌زمینی را یک میلیون دلار به یک تاجر ناشناس اروپایی فروخت.
تصویر این سیب‌زمینی در کنار تصاویر استیون اسپیلبرگ، مایکل پالین (کمدین انگلیسی)، شریل سندبرگ (از مدیران ارشد فیسبوک) و ملاله یوسف‌زی (برنده پاکستانی جایزه صلح نوبل) در میان آثار این عکاس پرطرفدار قرار دارد.

موز 120 هزار دلاری!


آثار سفارشی ابوش، صدها هزار یورو ارزش داشته و روی جلد و داخل مجلات مشهور بین‌المللی مانند ووگ (Vogue) منتشر می‌شود.

2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خانم بازیگر نقش سلطان بانو بعد از گذشت 40 سال / چقدر تغییر؟!