پیشنهاد جدید بانک‌ مرکزی به صنعت خودرو برای تامین مالی


پیشنهاد جدید بانک‌ مرکزی به صنعت خودرو برای تامین مالی

برای استفاده از پیشنهاد بانک مرکزی که با حمایت سیستم بانکی به‌ عنوان ضامن بازپرداخت اصل وجه و نیز پرداخت سود اوراق منتشره همراه است، خودروسازان ابتدا باید با افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شوند و بعد از آن اقدام به انتشار اوراق کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها خودروسازان نیاز شدیدی به نقدینگی دارند و برای حل این موضوع خواستار ارائه تسهیلات از سوی شبکه بانکی هستند. همچنین بانک‌ها دیگر مانند گذشته توانایی ارائه خدمات به بخش تولید و صنعت کشور را ندارند، زیرا خود با محدودیت‌ها و موانعی بسیاری روبه‌رو هستند. اما به‌رغم این موضوع، در انتهای سال گذشته بیش‌از ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار گرفت و آن‌ها امسال نیز خواستار دریافت این منابع هستند.

درصورتی‌که به نظر می‌رسد در سال جاری دیگر این امکان وجود نداشته باشد که تسهیلاتی در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار بگیرد؛ خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که بانک‌مرکزی به خودروسازان پیشنهاد کرده است از ظرفیت بازار سرمایه برای انتشار اوراق صکوک و مرابحه به‌منظور تامین مالی استفاده کنند، امری که آن‌ها در سه سال گذشته به تناوب از آن بهره برده‌اند، اما به دلیل قرار گرفتن در شمول ماده ۱۴۱قانون تجارت چند ماهی است نتوانسته‌اند از این امر بهره ببرند.

پیشنهاد جدید بانک‌ مرکزی به صنعت خودرو برای تامین مالی

حمایت سیستم بانکی از انتشار اوراق در بورس

برای استفاده از پیشنهاد بانک مرکزی که با حمایت سیستم بانکی به‌عنوان ضامن بازپرداخت اصل وجه و نیز پرداخت سود اوراق منتشره همراه است، خودروسازان ابتدا باید با افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند و بعد از آن اقدام به انتشار اوراق کنند.

البته در ابتدای امسال سایپا با انتشار اوراق ۴۰۰میلیاردتومانی از این ابزار مالی بهره برده است. نکته مهم در این رابطه این است که علاوه دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو، سایر خودروسازان حاضر در بورس و همچنین قطعه‌سازان بازار سهام هم می‌توانند از این امکان استفاده کرده و با سهولت بیشتری بتوانند اقدام به تامین مالی خود کنند، امری که به‌نظر می‌رسد تاکنون مورد غفلت آن‌ها واقع شده است اما از این پس می‌توانند به‌خوبی از آن استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور