کارآفرینی با صنایع دستی بومی در کانون فاطمه های دهکهان


کارآفرینی با صنایع دستی بومی در کانون فاطمه های دهکهان

فرزاد میرشکاری، گفت: با مهارت آموزی صنایع دستی بومی منطقه برای بانوان عضو کانون فرهنگی هنری فاطمه های دهکهان، کارآفرینی شده است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: از ماموریت های کانون های مساجد، احیای نقش واقعی فرهنگی، هنری، آموزشی، تبلیغی و نیز تربیت نیروی هنرمند متعهد است و بایستی در راستای توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاها و نیز به منظور کمک به تولید و عرضه محصولات فرهنگی و دینی گام بردارند.

بر همین اساس در منطقه جنوب کرمان که ۴۹۱ کانون فرهنگی هنری مساجد وجود دارد و قریب ۹۰ درصد آنها کانون های فرهنگی هنری روستایی هستند، با اجرای برنامه ها متنوع در حوزه های دینی، فرهنگی، هنری، آموزشی و تبلیغی سعی در جذب و مشارکت اقشار مختلف به ویژه جوانان و به دنبال آن تربیت نیروی متعهد را دارند.

در این میان تعدادی از کانون های فرهنگی هنری علاوه بر اجرای این برنامه ها در راستای فرهنگ سازی کارآفرینی، حمایت از تولید داخلی و معرفی صنایع دستی بومی منطقه خود نیز فعالیت دارند و در راستای بهبود معیشت مردم بومی منطقه خود موفق عمل کرده اند.

یکی از کانون های فرهنگی هنری که تاکنون در این خصوص فعالیت های خوبی را انجام و موفقیت هایی را نیز کسب کرده است، کانون فرهنگی هنری فاطمه های دهکهان می باشد.

در ادامه مصاحبه اختصاصی خبرنگار خبرگزاری شبستان با «فرزاد میرشکاری» کانون فرهنگی هنری فاطمه های دهکهان را در خصوص فعالیت های کارآفرینی این کانون می خوانید:

کانون فرهنگی هنری فاطمه ها در راستای مهارت آموزی و کار آفرینی، از بدو تاسیس تاکنون چه فعالیت هایی انجام داده است؟

تعدادی از اعضای کانون فاطمه ها زنان خانه دار بودند که برای پر کردن اوقات فراغت خود با مراجعه به کتابخانه فاطمه ها، کتاب امانت گرفته و در خانه مطالعه می کردند، از آنجایی که این خانم ها در خانه هیچ مهارت و حرفه ای نداشتند تصمیم گرفتیم که با آموزش مهارت های کارآفرینی نظیر صنایع دستی و بسته بندی محصولات غذایی روستایی علاوه بر ایجاد یک تفریح و سرگرمی سالم در خانه، از طریق راه اندازی مشاغل خانگی آنها را به کسب درآمد ترغیب کنیم بنابراین در تابستان ۱۳۹۲ با همکاری و حمایت ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور اقدام به برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی حصیری کردیم و پس از مدتی کارگاه های آموزشی گلدوزی، سوزن دوزی و حتی خیاطی را برگزار کردیم.


برای نوجوانان در اوقات فراغت دوره های آموزش صنایع دستی ریز باف و ظریف مثل سوزن دوزی و گلدوزی، ساخت بند عینک و ساخت بافت نشانک کتاب برگزار کردیم.

در بحث بازاریابی محصولات و صنایع دستی چه اقداماتی انجام داده اید؟


بازاریابی به صورت ویزیت مستقیم و رو در رو است و در شبکه های اجتماعی نیز به میزان بالایی در مورد کالاهای با کیفیت خود تبلیغ و اطلاع رسانی می‌کنیم و توانستیم با بازاریابی در تهران، کالاهای تولیدی تعدادی از این بانوان را به فروش برسانیم.

در سال های بعدی فعالیت های خود را توسعه و گسترش دادیم و با راه اندازی فروشگاه آنلاین توانستیم برای کارآفرینان خود در روستای دهکهان مشتریانی از سراسر کشور پیدا کنیم.

در حال حاضر تولیدات خانگی ۲۰ نفر از بانوان عضو کانون را از طریق فروشگاه آنلاین رایحه روستا در سراسر کشور به فروش می رسانیم.
علاوه بر صنایع دستی، ترشی، شیره خرما، مربا و انواع خرما که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است را به فروش می رسانیم.
علاوه بر فروشگاه آنلاین رایحه روستا، در شبکه های اجتماعی نیز گالری فاطمه ها را راه اندازی کرده ایم که ویژه بازاریابی و فروش تولیدات نوجوانان عضو کانون است.

امسال به صورت آزمایشی ارزان ترین خرمای روستا (خرمای شاهانی) را از کشاورز با قیمت بیشتری نسبت به بازار خریداری کردیم، سپس به زنان کارآفرین سپردیم تا خرماها را در بسته بندی «دره زیر» که مربوط به قرن ها پیش بوده است، بسته بندی کنند.
قریب ۵۰۰ بسته خرمای شاهانی را با بسته بندی کاملا سنتی، ارگانیک و زیبا آماده کردیم و در مدت کوتاهی تقریبا تمام آن فروخته شد و میزان رضایت مشتریان نیز در حد مطلوبی بود.

این نوع بسته بندی چه مزیتی دارد؟


فروش خرما در بسته بندی«دره زیر»، مشتریان خوبی از سراسر کشور پیدا کرده است.
یادم می آید وقتی بچه بودم هر بسته دره زیر را با ۱۰ عدد گردویی که وانت بارهای شهرهای بافت و رابر می آوردند، معاوضه می کردیم اما اکنون هر بسته ۲ و نیم کیلویی خرمای بسته بندی شده در "دره زیر" را به قیمت ۴۰ هزار تومان یعنی معادل نیم کیلو گردوی با کیفیت به فروش می رسانیم و این امر یعنی عدالتی که توسعه تکنولوژی می توانند برای روستاها به ارمغان بیاورد.

البته از طرفی، ۵ نفر از زنان روستا با تولید این بسته های حصیری به درآمدی مقطعی رسیدند، خرمای شاهانی با قیمت بسبار خوبی فروخته شد و این که فرهنگ و هنر روستا را به سایر نقاط کشور معرفی و صادر کردیم.


و حال اگر بتوانیم در سال های آتی قریب ۱۰ هزار عدد از این بسته ها را تولید کرده و به فروش برسانیم در این صورت خیر و برکت بسیاری در زمینه تولید و درآمدزایی برای زنان روستا اتفاق خواهد افتاد.


آیا برنامه ای برای فروش این محصولات در بازارهای خارج از کشور دارید؟


فعلا بازار ما فقط داخل کشور است اما قطعا در سال های آتی پس از گسترش فعالیت های تولید و فروش نگاهی به بازارهای کشورهای همسایه نیز می توانیم داشته باشیم.

انجام این فعالیت ها، به معیشت خانواده ها چه کمکی می کند؟

همان طور که گفتم تولید بسته بندی «دره زیر»، زمینه اشتغال موقت ۵ نفر از بانوان این منطقه را فراهم کرده است و برای ۲۰ نفر از بانوان تولید کننده محصولات حصیری نیز اشتغال زایی ایجاد شده است که در بهبود معیشت آنها تاثیر بسزایی دارد.

نقش طرح های کارآفرینی کانون فاطمه ها در منطقه دهکهان، چیست؟

درآمدزایی برای هر شخصی جذاب است و خصوصا اگر این کسب درآمد از طریق کار و فعالیت بر روی علاقمندی ها باشد.
تولید صنایع دستی یک هنر محسوب می شود و صنعتگران از خلق صنایعی که کار دست است و آن را در خانه تولید می کنند بسیار خرسند می شوند و زمانی این خوشحالی مضاعف می شود که محصولات تولیدی خود را با قیمت مناسب تری به فروش برسانند.
اجرای این طرح های کارآفرینی نه تنها نیازهای مادی بانوان خانه دار را تامین می کند بلکه موجب بالا رفتن عزت و اعتماد به نفس آن ها نیز می شود.
ما هر سال فعالیت هایمان را در زمینه کارآفرینی بانوان منطقه توسعه می دهیم و به خلاقیت و پشتکار بانوان روستا ایمان داریم.

آیا به راحتی خرما های بسته بندی شده را به سایر نقاط کشور ارسال می کنید؟

خیر، در حال حاضر مانع بزرگ ما اداره پست شهرستان کهنوج است زیرا با توجه به این که کالاهای تولیدی ما جزو لیست ممنوعات پستی نیستند، اما ارسال نمی کنند.

در صورتی که تمام ادارات پست دنیا خرما و سایر محصولات تولید روستایی را پست می کنند اما متاسفانه اداره پست کهنوج با ما همکاری نمی کند، امیدوارم گلایه بنده به گوش مسئولین این اداره برسد تا در آینده در این خصوص با ما همکاری کنند.

سخن پایانی: در پایان از فاطمه ها که مسئولیت اجرای این طرح ها را برعهده دارند، تشکر می کنم.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو