هشدار درباره احتمال بی‌ثباتی اروپا پس از برگزیت


هشدار درباره احتمال بی‌ثباتی اروپا پس از برگزیت

کارشناسان هشدار دادند نادیده گرفتن همبستگی اروپا در بحث‌های درباره انتخابات برگزیت بسیار نگران کننده است.

هشدار درباره احتمال بی‌ثباتی اروپا پس از برگزیتبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از روزنامه ایندیپندنت: در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره بروز خشونت‌های قومی - ملی گرایانه در اروپا پس از برگزیت، کارشناسان هشدار دادند، نادیده گرفتن همبستگی اروپا در بحث‌های درباره انتخابات برگزیت بسیار نگران کننده است.
ایندیپندنت در گزارشی به قلم دیوید کیز (David Keys) در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بر اساس یک بررسی جدید، به طور قطع مهم‌ترین جنبه بحث فعلی انتخابات سراسری درباره برگزیت تقریباً به طور کامل نادیده گرفته می‌شود. بررسی همه پوشش‌های خبری در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی خبری نشان می‌دهد تاکنون فقط در حدود سه درصد اخبار مربوط به برگزیت به این موضوع اشاره شده است که جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا چگونه ممکن است امنیت و ثبات آینده اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.
دیوید دیکن، کارشناس رسانه‌های انگلیس، از ”مرکز تحقیق ارتباطات و فرهنگ“ دانشگاه لاف بورو، که این بررسی را انجام می‌دهد، گفت: ”با وجود این واقعیت که این مسئله یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به برگزیت است، اما همچنان مسئله‌ای بزرگ در انتخابات برگزیت است که کسی مایل به بحث درباره آن نیست. “ کارشناسان تاریخ و سیاست اروپا از نبود توازن در پوشش‌های خبری در رسانه‌های یکه خورده اند و درباره پیامد‌های احتمالی آن هشدار می‌دهند. بئاتریس هویزر، رئیس روابط بین الملل دانشگاه گلاسکو گفت: ”با توجه به تاریخمان، می‌دانیم که شکست‌ها در همبستگی (و تامین) ثبات اروپا عواقب وحشتناکی داشته است. بنابراین، بسیار نگران کننده است که در انتخابات برای برگزیت تقریباً به رکن بسیار مهم بحث موجود درباره برگزیت، یعنی ثبات و امنیت اروپا تقریباً هیچ اعتنایی نمی‌شود. ما گوی بلورین برای پیشگویی آینده نداریم- پس تنها راهنمای ما درباره خطرات احتمالی پیش رو، باید آگاهی دقیق درباره نحوه عملکرد سیاست اروپا و جهان در گذشته باشد.
هویزر، کارشناس امنیت اروپا گفت: ”این امر به روشنی نشان می‌دهد که کاش سطح همبستگی اروپا، افزایش رقابت اقتصادی و سیاسی و افزایش ملی گرایی، در نهایت تهدیدی برای همه در سراسر انگلیس و قاره اروپاست. “ دست کم ۱۶ منطقه اتحادیه اروپا (و مناطق همجوار) وجود دارد که در صورت نبود انگلیس، ثبات آن‌ها در میان مدت یا درازمدت ممکن است از بین برود، و هر گونه تنش‌های متعاقب در اروپا موجب تضعیف چشمگیر اتحادیه اروپا خواهد شد.
این مناطق عبارتند از: هشت منطقه در جنوب شرقی اروپا (مرکز رومانی، بوسنی، کوزوو، شرق اژه، جنوب بلغارستان، اوکراین، منطقه مولداوی و منطقه مدیترانه در اطراف قبرس)، سه منطقه در شمال شرق اروپا (دریای بالتیک، بلاروس، و کالینینگراد، منطقه تحت حکومت روسیه ما بین کشور‌های اتحادیه اروپا/ناتو) و دست کم دو منطقه در غرب اروپا (کاتالونیا و فنلاندر).
برگزیت ممکن است با افزایش احتمال استقلال اسکاتلند موجب بی ثباتی قابل توجه در بریتانیای کبیر شود، و با تشدید فشار برای ملحق شدن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند، صلح در ایرلند شمالی را تهدید کند. این امر همچنین ممکن است منجر به مشکلات جدی در ارتباط با جبل الطارق شود.
بسیاری از مورخان و کارشناسان سیاسی معتقدند برگزیت توازن سیاسی در اتحادیه اروپا را به تدریج تغییر خواهد داد، موجب افزایش محوریت اقتصادی آلمان، تشدید اختلافات بین فرانسه و آلمان، افزایش اختلافات بین جنوب و شمال اروپا خواهد شد. به علاوه، اختلافات در اتحادیه اروپا (و تنش‌های راهبردی و اقتصادیِ پس از برگزیت بین اتحادیه اروپا و آمریکا (و بین اتحادیه اروپا و ترکیه) نیز ممکن است موجب تضعیف شدید ناتو شود. اتحادیه اروپا و ناتو دو ساختاری بوده اند که به حفظ صلح در اروپا به مدت بسیار طولانی کمک کرده اند. بعضی از مورخان بیم آن دارند تضعیف اتحادیه اروپا احتمالاً منجر به افزایش ملی گرایی پوپولیستی در بسیاری از کشور‌های عضو - و افزایش متعاقب جدایی طلبی قومی توسط اقلیت‌های قومی در بعضی از آن کشور‌ها شود.
کُنان فیشر، استاد دانشکاه سن اندروز و از کارشناسان برجسته تاریخ مدرن اروپا گفت: ”متاسفانه هر گونه تضعیف اتحادیه اروپا خطر افزایش حمایت از ملی گرایی پوپولیستی راستگرایانه را در بسیاری از بخش‌های قاره افزایش خواهد داد. افزایش رقابت‌ها در اروپا و جدایی طلبی براساس سیاست‌های هویتی پس از برگزیت، به طور قطع، در بسیاری موارد، بسیار اختلال برانگیز خواهد بود-، اما کارشناسان بیم دارند مجاورت روسیه با این همه بی ثباتی‌های بالقوه به منزله یک مشکل جدی، افزون بر این مشکلات باشد.
هویزر گفت: ”محاسبات اشتباه روسیه یا ناتو درباره مداخلات آشکار یا نیمه آشکار در کانون‌های تنش اروپا، یا حتی سوءبرداشت‌های ساده ممکن است عواقب بسیار جدی داشته باشد. “ هویزر معتقد است هرگونه تضعیف اتحادیه اروپا ممکن است منجر به تضعیف هر چه بیشتر ناتو شود-؛ و به تبع آن، احتمال این را که مسکو و دیگران مرتکب اشتباه شوند، افزایش دهد.
یک رویداد مهم موجود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزایش اقدام کشور‌ها در صدور گذرنامه یا کارت‌های شناسایی قومی برای کل جمعیت کشور‌های همسایه یا نزدیک است. با اینکه هدف از این اقدام، صرفاً افزایش نفوذ سیاسی است تا کنترل فیزیکی بر آن سرزمین ها، اما این پدیده، بسیار دردسرآفرین و غیرعاقلانه است، به ویژه اگر قرار باشد اتحادیه اروپا پس از برگزیت به تدریج تضعیف شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته