قفلی که باعث شده تایرسازان داخلی در هر دو بخش تایرهای بایاس و رادیال با یکچهارم ظرفیت خود فعالیت و سهم بازارشان را به برندهای چینی واگذار کنند که البته این روزها محصولاتشان با ارز دولتی در بازار سرازیر شده است.
بهگزارش «دنیای خودرو» بنابر ادعای متولیان صنعت تایر، کشور در زمینه تولید لاستیکهای سنگین نخی یا همان بایاس سالهاست به خودکفایی رسیده و تفاوت قیمتها و برخی کمبودها در بازار از تخلفات برخی عوامل در بازار نشأت میگیرد. به همین دلیل نیازی به باز کردن درهای واردات برای این کالا نیست و کاهش تعرفه واردات به 5درصد و تخصیص ارز دولتی به واردات این کالا بزرگترین ضربه را به صنعت تایر کشور میزند.
ازسوی دیگر واردات بی رویه تایرهای رادیال باری اتوبوسی با تعرفه پایین و ارز دولتی، تنها کارخانه تایرساز داخلی را که توان تولید تایرهای رادیال باری-اتوبوسی دارد، هم با مشکل فروش مواجه کرده است. گروه صنعتی بارز که بهدلیل ممنوعیت فروش تایرهای سنگین بدون صدور حواله راهداری امکان فروش محصولاتش را ندارد و با مشکلات بسیاری روبهرو شده است.
بر همین اساس محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر به نمایندگی از تمام کارخانههای تولیدکننده لاستیک سنگین، بایاس و رادیال در کشور، درباره وضعیت تایرسازان سنگین میگوید: «متاسفانه واردات بیرویه باعث اشباع بازارشده است و کارخانههای داخلی تنها با یکچهارم ظرفیت خود کار میکنند و با مشکلات بزرگی دستوپنجه نرم میکنند.»
وی از برگزاری جلسه مشترک با مدیران وزارت صمت و موافقت آنها با حذف الزام صدور حواله برای فروش تایرهای سنگین ساخت داخل خبر داد و گفت: «باتوجه به کاهش ظرفیت تولید کارخانههای داخلی، مدیران وزارت صمت با برداشتن محدودیتها برای فروش تایرهای سنگین ایرانی در شبکه فروش تایرسازان موافقت کردند.
برهمین اساس مقرر شد این موضوع در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار که امروز یا فردا برگزار خواهد شد، تصویب و برای اجرا به دستگاههای مسئول ابلاغ شود.
گنجی درباره احتمال بازگشت تعرفه واردات تایرهای سنگین از 5درصد فعلی به 26درصد نیز گفت: «ستاد تنظیم بازار می تواند نسبتبه کاهش تعرفهها اقدام و تصمیمگیری کند اما برای افزایش تعرفهها باید منتظر برگزاری کمسیون مادهیک در پایان سال باشیم که بیشک با نگاه مثبت دولتیها برای حمایت از تولید ملی این موضوع نیز حل خواهد شد و تعرفه واردات انواع تایرهای سنگین به کشور افزایش خواهد یافت.»