می خواهم مجلس را از نوع اداره پدرخواندگی خارج کنم/ عملکرد مجلس دهم را ضعیف می دانم


می خواهم مجلس را از نوع اداره پدرخواندگی خارج کنم/ عملکرد مجلس دهم را ضعیف می دانم

نوباوه گفت: می خواهم مجلس را از شیوه اداره پدرخواندگی خارج کنم، چگونه هیئت رییسه تصمیمی می گیرد و بقیه دنباله روی آن هستند. تغییر این شیوه مجلس را از بسیاری از مسایل خارج می کند.

بیژن نوباوه وطن در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد ارزیابی از عملکرد مجلس دهم گفت: هیچ گاه ارزیابی را مطلق و کامل نمی بینم، به طور مثال من می توانم بگویم مجلس دهم در مقایسه با مجلس نهم چگونه کار کرده است یا در مقایسه با بحران هایی که در جامعه پیش آمد، چگونه از خود عکس العمل نشان داد. این نظر مجلس را ضعیف دیدم یعنی فکر می کنم مجلس ذاتا می تواند قوی تر از اینها عمل کند.

نماینده دور هشتم و دور نهم مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع پسا برجام، سفر اتحادیه اروپا به ایران و یا تصمیم های اقتصادی که در داخل کشور اتخاذ شد، بدون کارشناسی لازم بود. تمام این موارد را وقتی در کنار یکدیگر می گذاریم می بینیم که مجلس در حداقل وظیفه نظارتی خود ضعیف عمل کرده است.

نوباوه وطن خاطرنشان کرد: ما در قانون و میزان آن هیچ کمبودی نداریم یعنی بالاخره با آنچه که داریم می توانیم کشور را اداره کنیم اما در حوزه نظارت مهمترین مشکل را داریم، اینکه در این دوره دولت به نوعی خیال اش از مجلس راحت بود و این زنگ خطر مجلس است. این رفتار برای آیندگان نیز همین گونه است. هر گاه دولت ها و مجلس ها زیادی به یکدیگر نزدیک شدند، زنگ خطر برای اداره کشور به صدا درآمده است یعنی نظارت ها به حداقل رسیده و آن چیزی است که ما چشم مان را در برابر واقعیت می بندیم.

وی گفت: مجلس جایی نیست که بیاییم و بگوییم نمی دانستم. تمام اطلاعات در مجلس وجود دارد و یا اینکه بگوییم نمی توانستم تمام قدرت در اختیار مجلس است یا اینکه نمی خواستم به این دلیل که منافع ملی را بد تشخیص دادم، تمام این موارد محکوم است؛ به همین دلیل در این نوع قیاس مجلس دهم ضعیف بود و می توانست بهتر از این از ظرفیت های خود استفاده کند.

نوباوه در مورد مسایل اقتصادی اخیر تصریح کرد: برخی به دنبال آن هستند که بگویند مجلس بد عمل نکرده است در حالی که حدود یک سال است که دولت به راحتی به مجلس دروغ می گوید. شش سال گذشته به دولت در بودجه سنواتی اجازه داده شده که هر سال بر اساس نرخ تورم قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد چرا این کار را نکرد، این کار را نکرد برای اینکه دید سیاسی داشت و می خواست خود را محبوب کند و می خواست انتخاب شود و به همین دلیل این کار را نکرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای آنکه از مجلس رای اعتماد وزرا را بگیرد، به مجلس نوعی آفر داد اما اکنون می بینیم که در موضوع بنزین سه روز قبل موضوع را فهمید در حالی که مجلس باید نظر کارشناسی خود را ارایه می کرد، چطور مجلس امروز دولت را استیضاح نمی کند برای اینکه بگوید علنا دروغ گفته است. این موضوع نشان می دهد که مجلس به وظایف ذاتی خود به خوبی عمل نکرد و این عیب بزرگی است.

وی گفت: متاسفانه در عملکرد مجلس برآیندها مهم است. وقتی می گویند مجلس دهم نمی گویند در این مجلس افرادی هم بودند که توانستند کارهای زیادی انجام دهند اما چون به نتیجه نرسیدند آنها هم در جریان اصلی مجلس دفن می شوند و خشک و تر با هم می سوزند. وقتی منافع ملی رعایت نمی شود و رضایت مردم کسب نمی شود چه دلیلی دارد که مجلس خوشنام بماند؟ ما موقعیت خوبی را در شرایط بسیار مهم تاریخی و خطرناک از دست دادیم و بهتر از آن می توانستیم در کنار دولت و هدایتگر آن باشیم. من به عنوان یک نماینده صادق صحبت می کنم و دوست دارم دولت را نیز از خودمان بدانیم. در بسیاری موارد وقتی دولت کم می آورد، ما باید کمک کنیم؛ هم کمک فکری و هم کمک نظارتی. چگونه این همه وزیر تخلف کردند و خانواده های آنها آشکارا متخلف و از طبقه پولدارها و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه رفتند.

وی در مورد اولویت خود در مجلس جدید گفت: از اشکالاتی که در مجلس می بینم، نوع اداره مجلس است. می خواهم مجلس را از نوع اداره پدرخواندگی خارج کنم. این امر برای من بسیار مهم است و این شیوه مجلس را از بسیاری از مسایل خارج می کند. چگونه هیئت رییسه تصمیم گیری کند و مجلس به دنبال آن قافله برود، این کار بسیار غلط است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا رییس مجلس رییس نیست و اسپیکر است.

وی در مورد انتظار مردم از مجلس اظهار کرد: به نظرم سایه اقتصاد سنگین است اما معتقدم مجلس در تمام زمینه ها باید نظر کارشناسی بدهد. اگر صرفا به اقتصاد و مشکلات آن فکر کنیم پس سایر موارد چگونه حل شود؟ من فکر می کنم مردم از مجلس شفافیت، پیگیری عاقلانه می خواهند و می خواهند مجلس مردم آنها باشد./

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس