بهترین روش گرفتن آروغ نوزاد


بهترین روش گرفتن آروغ نوزاد

این یک عادت همیشگی والدین است که آنقدر پشت کودک را ماساژ می‌دهند تا آروغ بزند. اما آیا واقعا آروغ زدن برای او ضروری است؟

واقعیت این است که کودکان هوا را در طول غذا خوردن فرو می‌برند و این هوای در گلو آنها ذخیره شده، موجب ناراحتی ‌شان می‌شود و زمان غذا خوردن را نیز طولانی‌تر می‌کند.کارشناسان می‌گویند باید کودک را عمودی روی شانه‌های خود قرار دهید تا هوا به طور طبیعی خارج شود.

بهترین روش گرفتن آروغ نوزاد
چه زمان‌هایی کودک باید آروغ بزند؟
- اگر کودک پیش از این که شما به او غذا دهید، گریه کرد ممکن است دلیل‌اش هوای درون گلوی او باشد و گریه او به معنی درخواست کمک از شما است. بهتر است قبل از غذا دادن به او، کمک‌اش کنید تا آن را خارج کند.
- اگر شما با شیشه شیر به کودکتان شیر می‌دهید، احتمال این که کودک به درستی نتواند شیر را از بطری بمکد، زیاد است. در این شرایط او هوای بیشتری به گلو خود راه خواهد داد.
اگر یکی از شرایط بالا برای کودکتان اتفاق افتاد، به او در آروغ زدن کمک کنید.

چگونه بادگلوی کودکتان را بگیرید؟
هنگامی که می‌خواهید نوزادتان باد گلو بزند می‌توانید به آرامی به پشتِ او بزنید. نیازی نیست این کار را به شدت انجام دهید. ممکن است در طولِ این عمل کودکتان مقداری از غذا را به بیرون تُف کند و یا بادگلویِ خیس بزند؛ بنابراین برایِ جلوگیری از کثیف شدنِ لباسِ خود و یا نوزادتان یک حوله یا پیشبند را زیرِ چانه کودکتان بسته و یک حوله رویِ شانه خودتان نیز بیاندازید. می‌توانید موقعیت‌هایِ مختلفی را برایِ انجامِ این کار امتحان کنید تا خودتان و نوزادتان در آن راحت باشید. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که یکی از این سه روش را امتحان کنند:
- صاف بنشینید و نوزادتان را مقابلِ قفسه سینه خود قرار دهید. چانه نوزادتان باید رویِ شانه شما قرار بگیرد و شما باید با یک دست نوزادتان را نگه دارید. با دستِ دیگر به آرامی و با ملایمت به پشتِ نوزادتان بزنید. همچنین می‌توانید در طیِ انجامِ این کار رویِ یک صندلیِ متحرک بنشینید و به آرامی به جلو و عقب حرکت کنید (این کار نیز می‌تواند کمک کننده باشد).
- کودک‌تان را به صورتِ نشسته در دامان‌تان و یا بر رویِ زانوانتان قرار دهید. با یک دست سر و سینه کودک را نگه دارید، به این شیوه که با انگشتانتان چانه کودک را بگیرید (و نه گلوی او را) و بقیه دستتان را رویِ سینه او قرار دهید و با دستِ دیگر به آرامی به پُشتِ کودک ضربه بزنید.
- نوزاد را از رویِ شکم بر رویِ را‌‌‌ن‌های‌تان بخوابانید. سرِ کودکتان را نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که بالا‌تر از سطحِ بدنِ نوزاد و یا سینه او قرار دارد. با دستِ دیگر با ملایمت به پشتِ کودکتان ضربه بزنید.
اگر کودکتان حینِ غذا خوردن ناراحت به نظر می‌رسد، غذا دادن به او را متوقف کنید، بادگلوی او را بگیرید و سپس دوباره غذا دادن را ادامه بدهید. اگر با شیشه شیر به نوزادتان غذا می‌دهید به ازای هر 60 تا 90 میلی لیتر شیر بادگلویِ نوزادتان را بگیرید؛ و در صورتی که از سینه خودتان به نوزاد شیر می‌دهید، هنگامی تغییرِ شیر دهی از یک سینه به سینه دیگر بادگلویِ نوزادتان را بگیرید.
در صورتی که کودکتان مستعدِ نفخ است، بیش از اندازه غذا را به بیرون تُف می‌کند، به مشکلِ رفلاکسِ معده مبتلا است و یا در طولِ غذا خوردن بیش از اندازه ناراحت به نظر می‌رسد، به ازایِ هر 30 میلی لیتری که از شیشه شیر و یا 5 میلی لیتری که از سینه خود به او شیر می‌دهید، بادگلویش را بگیرید.
در صورتی که کودکتان بادگلو نزد، موقعیتش را تغییر دهید و قبل از اینکه دوباره به او غذا بدهید، چند دقیقه دیگر نیز روشِ جدید را امتحان کنید. همیشه پس از پایانِ غذا خوردنِ نوزاد نیز بادگلوی او را بگیرید.
برای 6 ماه اول، پس از غذا دادن، کودکتان را در یک موقعیتِ عمودی قرار داده و به مدتِ 10 تا 15 دقیقه (یا اگر کودکتان به رفلاکس معده مبتلاست به مدتِ بیشتر) در آن حالت نگه دارد تا از بازگشتِ شیر به سمتِ بالا جلوگیری نمایید. اما اگر گاهی کودکتان مقدارِ اندکی از غذا را به بیرون تُف کرد نگران نشوید. این موضوع بیشتر از اینکه برای نوزاد ناخوشایند باشد، برای شما ناخوشایند است.
گاهی اوقات ممکن است کودکتان به دلیلِ گاز معده از خواب بیدار شود. کافی است به سادگی او را بلند کنید و بادگلویش را بگیرید و دوباره به پشت بخوابانید. در حالی که کودکتان بزرگ‌تر می‌شود، ممکن است از این امر که او پس از هر وعده بادگلو نمی‌زند نگران شوید؛ اما باید بدانید این امر تنها به این معناست که کودکتان یاد گرفته است که بدونِ بلعیدنِ بیش از اندازه هوا غذا بخورد.
نوزادانی که دچارِ کولیک می‌شوند (3 ساعت و یا بیشتر در روز گریه می‌کنند)، ممکن است حتی به دلیلِ دوره‌هایِ طولانی مدتِ گریه هوایِ بیشتری را نیز از این طریق ببلعند و همین امر بر شدتِ ناراحتی‌شان بیافزاید. ثابت نشده است که قطره‌های ضدِ گاز می‌توانند راهِ مؤثری برایِ درمانِ کولیک یا نفخ باشند، و حتی برخی از دارو‌های موجود می‌توانند خطرناک نیز باشند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
گرفتن آروغ نوزاد در حین غذا دادن و بعد از آن باعث می‌شود بچه احساس راحتی داشته باشد. با وجود آنکه گرفتن آروغ نوزاد خیلی ساده به نظر می‌رسد اما تاثیر زیادی در شادابی کودک دارد.
در ادامه هر چه که باید در این مورد بدانید تشریح شده است.

چرا کودک آروغ می‌زند؟
وقتی که کودک غذا می‌خورد حباب‌های کوچک هوا در معده او جمع می‌شود. اینها باعث ناراحتی کودک می‌شوند. اما با گرفتن آروغ بچه به او کمک می‌کنید فضای بیشتری از شکم او آزاد شده و او بهتر می‌تواند غذا بخورد.
گرفتن آروغ نوزاد همچنین به او کمک می‌کند اگر:
-اغلب بعد از شیردهی کمی بالا می‌آورد؛
-دچار کولیک است؛
-رفلاکس دارد.
هیچ قانونی وجود دارد که طبق آن باید بعد از هر باز غذا دادن به کودک آروغ او را بگیرید بعضی از بچه‌ها زیاد و بعضی دیگر به ندرت آروغ می‌زنند.

آیا باد گلوی بچه‌هایی که شیر خشک می‌خورند بیشتر باید گرفته شود؟
هم کودکانی که شیر خشک می‌خورند و هم کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دچار نفخ معده می‌شوند. اما به طور کلی بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند کمتر به آروغ زدن نیاز دارند.
دلیل این موضوع آن است که در حین تغذیه از شیر مادر هوای کمتری وارد معده می‌شود. اما اگر شیر مادر زیاد است و در حین شیردهی از کنار لب کودک شروع به نشت کرده و یا می‌پاشد نیاز به گرفتن آروغ بیشتر می‌شود.
اگر به کودک شیر خشک یا شیر مادر دوشیده شده می‌دهید بهتر است از شیشه ضد کولیک استفاده کنید.
این نوع شیشه شیرها طوری طراحی شده‌اند که در حین شیر خوردن هوای کمتری وارد معده نوزاد شده و درنتیجه هوای محبوس شده و آروغ کمتر می‌شود. بعضی از والدین از این نوع شیشه‌ها رضایت دارند اما برای همه بچه‌ها جواب نمی‌دهد!
مطمئن شوید که سوراخ شیشه شیر مناسب سن او باشد. اگر سوراخ خیلی بزرگ باشد شیر بیشتر از میزانی که کودک می‌تواند قورت بدهد وارد دهان او شده و در نتیجه هوای بیشتری وارد معده می‌گردد.
چه بچه شیر خشک می‌خورد چه شیر مادر بهتر است در حین شیر دهی گاهی توقف کرده و بچه را بنشانید.

بهترین روش گرفتن آروغ نوزاد
چه زمانی باید آروغ کودک را بگیریم؟
هر زمان که کودک نیاز دارد آروغ او را بگیرید. نیازی نیست وقتی بچه آرام است یا در حین شیردهی به خواب رفته او را بیدار کرده و آروغ او را بگیرید. اما اگر در حین شیر خوردن بچه به خود می‌پیچد یا اگر سر خود را کنار کشیده و گریه می‌کند، باید آروغ او را بگیرید.
یک زمان طلایی برای این کار زمانی است که می‌خواهید از پستان دیگر به او شیر بدهید یا در زمان شیر خشک دادن وقتی که کودک کمی استراحت می‌کند. همچین اگر بعد از شیر دهی اگر حس می‌کنید کودک می‌توانید آروغ او را بگیرید.

تا چند ماهگی آروغ نوزاد باید گرفته شود؟
کودک در حدود 4 تا 6 ماهگی معمولا دیگر به اندازه ای رشد کرده که نیازی نیست بعد از شیردهی آروغ او را بگیرید. او در این سن معمولا بهتر شیر را مکیده و هوای کمتری وارد معده خود می‌کند.

آروغ گرفتن نوزاد بر روی قفسه سینه یا شانه
نوزاد را مقابل قفسه سینه خود قرار داده تا چانه او روی شانه هایتان قرار بگیرد. نوزاد با یک دست نگه دارید و به آرامی و باملایمت همچون نوازش او را مالش دهید و به پشت او ضربه بزنید.
نوزاد را در بالای شانه نگه دارید. همین قدر که شانه تان با ملایمت و آرام بر شکم نوزاد فشار وارد کند بسیار کافی است. در این صورت یک فشار آرام و ملایم بر شکم او وارد آمده که او را وادار به آروغ زدن می کند.
با یک دست او را حمایت کنید و به آرامی و باملایمت همچون نوازش او را مالش دهید و به پشت او ضربه بزنید.
اگر روش دوم را به کار می گیرید، مطمئن شوید که کودکتان قادر است به راحتی نفس بکشد و خیلی دور از شانه نیفتاده باشد. یک نگاه زیر چشمی به آینه برای چک کردن محل قرار گرفتن مناسب سر می تواند مفید باشد.
چنانچه در هنگام انجام آن کودک کنترل بیشتری بر سر و گردن داشته باشد این روش نتیجه بهتری خواهد داشت.
قبل از به کارگیری هریک از حالات آروغ گرفتن، بر روی شانه تان (یا حتی قسمت پایینی پشت ) پارچه بگذارید تا در صورت تف کردن کودک لباس شما کثیف نشود.

نشستن روی دامان یا زانوها
کودک را به صورت نشسته روی زانو یا دامان تان قرار دهید. با یک دست بدن و با کف دست خود قفسه سینه او را نگه دارید بطوریکه انگشتان شما به آرامی و به ملایمت چانه و فک او را حمایت کند. (مطمئن شوید که با انگشتان خود گلوی کودک را نگرفته باشید.) کودک را کمی مایل به جلو قرار داده و با دست دیگر به آرامی و با ملایمت همچون نوازش او را مالش داده یا به پشت او بزنید.
قبل از به کارگیری این حالت از آروغ گرفتن، بر روی لباس کودک یا بر روی دامان خود یک تکه پارچه بگذارید تا در صورت هرگونه تف کردن پارچه کثیف شود.

دمر کردن نوزاد روی زانوها
نوزاد را به حالت دمر روی پا، عمود بر بدن خود بگذارید. چانه و فک او را با یک دست نگه دارید.
مطمئن شوید که سر کودک پایین تر از بقیه بدن او نباشد چون در این صورت خون به سر او هجوم نمی آورد. با دست دیگر به آرامی و با ملایمت همچون نوازش او را مالش داده یا به پشت او بزنید.
قبل از به کارگیری این حالت از آروغ گرفتن، بر روی لباس کودک یا بر روی دامان خود یک تکه پارچه بگذارید تا در صورت هرگونه تف کردن پارچه کثیف شود.

راههای دیگر گرفتن آروغ نوزاد چیست؟
اگر روش‌های قبلی جواب نداد راه‌های دیگری هم وجود دارد. یک راه مناسب، حمام گرم است. راه حل دیگر ماساژ شکم است. دستان خود را به صورت حلقوی و در جهت عقربه‌های ساعت روی شکم کودک حرکت دهید.
این کار به آرامش کودک کمک کرده و باعث خروج هوا از معده او می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس