پشت پرده کمبود داروی درمان آنفلوانزا/ بازی با سلامت مردم به چه قیمت؟!


پشت پرده کمبود داروی درمان آنفلوانزا/ بازی با سلامت مردم به چه قیمت؟!

امسال موج آنفلوانزا زودتر از سال‌های گذشته وارد کشور شد و مدتی داروی درمان این بیماری در داروخانه‌ها نبود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال موج جدید بیماری آنفلوانزا در ایران، زودتر از سال های قبل از راه رسید و وزارت بهداشت و مردم را غافلگیر کرد؛ در این بین کارشکنی و انحصار طلبی یک شرکت تولیدکننده داخلی موجب کمبودهای داروی درمان آنفلوانزا شد.

ماجرا از این قرار است که وزارت بهداشت با یک تولیدکننده داخلی، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تولید داروی درمان آنفلوانزا امضا می‌کند و این تولیدکننده در ازای جلوگیری وزارت بهداشت از واردات، وعده تولید داروی درمان آنفلوانزا با قیمت کمتر از نمونه داخلی را می دهد.

پشت پرده کمبود داروی درمان آنفلوانزا/ بازی با سلامت مردم به چه قیمت؟!

ماجرای کمبود داروی درمان آنفلوانزا

متاسفانه این شرکت دارویی در نزدیکی فصل پاییز به دلیل بدهی مالیاتی و عمل نکردن سازمان غذا و دارو به قوانین قیمت گذاری دارو اعلام می کند که نمی تواند داروی درمان آنفلوانزا را تولید کند و به اصلاح دست وزارت بهداشت را در پوست گردو می‌گذارد؛ حالا فکرش را بکنید، در نزدیکی فصل پاییز در شرایطی که همه کشورها از قبل نیاز خود را به تولیدکنندگان خارجی اعلام کرده اند، ایران نیز در دوران تحریم به سر می برد و مشکلات نقل و انتقال ارز وجود دارد، سازمان غذا و دارو باید به کمک شرکت های فوریتی، داروی درمان آنفلوانزا را وارد کند.

در نهایت کمبود داروی درمان آنفلوانزا در فضای مجازی خبر ساز شد و مدتی پس از ورود موج آنفلوانزا به کشور محموله دارو وارد شد و مدیرکل اداره امور داروخانه ها از واردات و توزیع داروی درمان آنفلوانزا به باشگاه خبرنگاران جوان، خبر داد.

بیشتر بخوانید: علائم آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری و درمان آن را بشناسید

مهر علیان، مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: متاسفانه تولیدکننده داخلی داروی درمان آنفلوانزا ناگهان در نزدیکی فصل پاییز اعلام کرد که با وجود تامین ماده اولیه شرایط تولید این دارو را ندارد و ما با شرایط غیر مترقبه ای مواجه شدیم، چرا که در نزدیکی فصل پاییز تامین دارو مشکل است و بلافاصله از منابع فوریتی دارو برای تامین نیاز داروی درمان آنفلوانزا کشور کمک گرفتیم.

مهر علیان اظهار کرد: ما داروی درمان آنفلوانزا را از سورس های خارجی و منابع فوریتی به سختی تامین کردیم و واکسن آنفلوانزا به وفور در کشور توزیع کردیم و باید توجه داشت که همه دنیا در فصل پاییز به دنبال داروی درمان آنفلوانزا هستند و سهمیه های مورد نیاز خود را از قبل و اعلام تامین می‌کنند و ما در این شرایط با چالش بسیاری برای تامین دارو مورد نیاز کشور مواجه بودیم اما با این وجود توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم.

مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار کرد: با پیگیری‌های بسیار سازمان غذا و دارو یک میلیون و ۵۰۰ هزار، بسته ۱۰ تایی داروی درمان آنفلوانزا وارد کشور کردیم و امسال "سوسپانسیون اسلتامیویر" هم برای کودکان و افراد سالخورده نیز به میزان مورد نیاز کشور تامین شده است و در اختیار معاونت بهداشتی قرار می گیرد.

اما پس از ورود داروی درمان آنفلوانزا به کشور شرکت تولیدکننده داخلی که پیش تر هم با سازمان غذا و دارو مشکلاتش داشت و حتی کار کارخانه به تعطیلی کشیده شده بود، از وزارت بهداشت شکایت می کند و مانع توزیع داروی درمان آنفلوانزا در بازار می شود.

پشت پرده کمبود داروی درمان آنفلوانزا/ بازی با سلامت مردم به چه قیمت؟!

خلف وعده تولیدکننده و آنفلوانزا وزارت بهداشت را غافلگیر کردند

کیانوش جهانپور، مشاور وزیر بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره ماجرای کمبود داروی درمان آنفلوانزا و کارشکنی شرکت تولیدکننده اظهار کرد: سازمان غذا و دارو در زیر مجموعه وزارت بهداشت با یک شرکت تولیدکننده داخلی تفاهم نامه امضا کرده بود تا داروی آنفلوانزا را تولید کند و در نهایت شرکت تولیدکننده خلف وعده و اعلام کرد که دارو را به دلایلی نمی‌تواند، تولید کند.

جهانپور افزود: وزارت بهداشت برای تامین داروی درمان آنفلوانزای مورد نیاز بیماران اقداماتی انجام داد و دارو به صورت فوریتی وارد کشور شد تا نیاز به بیماران در فصل سرد سال تامین شود؛ تاکنون چند محموله داروی آنفلوانزا وارد بازار شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تامین داروی مورد نیاز بیماران اولویت وزارت بهداشت است و در گام های بعدی حمایت از کالای ایرانی و تولید کننده داخلی قرار دارد. در موارد مشابه که وزارت بهداشت با خلف وعده تولیدکننده داخلی به هر دلیل روبرو شود اقدام مشابه را انجام خواهد داد.

پشت پرده کمبود داروی درمان آنفلوانزا/ بازی با سلامت مردم به چه قیمت؟!

سلامت بیماران و تامین دارو اولویت وزارت بهداشت

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در مواردی که تولیدکننده داخلی نتواند داروی مورد نیاز بیماران را تأمین کند و به هر دلیلی دچار مشکل شده باشد، وزارت بهداشت نمی‌تواند منتظر بماند تا مشکلات شرکت تولیدکننده داخلی حل شود چرا که پای سلامت بیماران در میان است و نمی‌توان با جان و سلامت بیماران بازی کرد‌.

جهانپور درباره شکایت تولیدکننده داروی درمان آنفلوانزا به سازمان بازرسی و ممانعت از ورود دارو به بازار تصریح کرد: متاسفانه یکسری رفتارها مشاهده شد و شرکت تولیدکننده داروی درمان آنفلوانزا در تلاش بود تا در توزیع داروی وارداتی درمان آنفلوانزا تعلل ایجاد کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: وقتی با شکایت شرکت تولیدکننده داروی درمان آنفلوانزا و تعلل در توزیع دارو در بازار رو به رو شدیم، به سرعت در وزارت بهداشت وارد عمل شدیم و دارو در زمان مورد نیاز وارد بازار شد.

پشت پرده کمبود داروی درمان آنفلوانزا/ بازی با سلامت مردم به چه قیمت؟!

چه برخوردی با شرکت تولیدکننده خواهد شد؟

جهانپور درباره برخورد با شرکت های تولیدکننده دارو و تجهیزات پزشکی که خلف وعده یا کارشکنی می کنند، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو خلف وعده تولیدکننده های دارو و تجیهزات پزشکی را در سوابق آنها درج خواهد کرد و در امضای قراردادهای تامین لحاظ و مطابق مقررات برخورد خواهد کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره قیمت بالای داروی درمان آنفلوانزا در بازار سیاه بیان کرد: قیمت بالای داروی درمان آنفلوانزا در بازار سیاه به دلیل تقاضای فزاینده، تشویش و نگرانی مردم است و امکان تقلبی و تاریخ گذشته بودن دارو وجود دارد البته همیشه احتمال نشت داروی اصل به بازار وجود دارد اما به هر حال مردم باید توجه داشته باشند که مصرف دارو تهیه شده از بازار سیاه ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای بیماران به دنبال داشته باشند.

بیشتر بخوانید: شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاند

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که همه بیماران مبتلا به آنفلوانزا نیاز به داروی اسلتامیویر ندارند و ۸۰ تا ۹۵ درصد بیماران بدون این دارو بهبود پیدا می‌کند.

امید است که سازمان غذا و دارو با تدابیری مانند جرائم تاخیر یا کارشکنی جلوی اقدامات این چنینی برخی تولیدکنندگان داخلی را بگیرد تا شاهد مواردی چون کمبود دارو و به خطر افتادن سلامت بیمار نباشیم چرا که دارو با جان و سلامت مردم در ارتباط است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر