امت واحده جهانی با ظهور امام زمان(عج) شکل می‌گیرد


امت واحده جهانی با ظهور امام زمان(عج) شکل می‌گیرد

حجت‌الاسلام خادمیان با بیان‌اینکه تنها راه رسیدن به وحدت جهانی وجود مقدس امام زمان(عج) است، گفت: قبل از ظهور همه مکاتب مدعی نجات بشر به بن‌بست می‌رسند و با ظهور امت واحده جهانی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان تحقق وحدت به عنوان آرمان نظام اسلامی بسترها و ملزوماتی را می طلبد که به تصریح نخبگان، علما و صاحبنظران، مهدویت و آموزه انتظار در این باره نقشی اساسی ایفا می کند و با اتکاء بر آن به عنوان آرمان امیدبخش پیروان همه ادیان، مذاهب و مکاتب می توان برترین جلوه های وحدت را تحقق بخشید.

در بررسی این ظرفیت با حجت الاسلام «عباس خادمیان»، استاد حوزه و کارشناس و پژوهشگر مهدوی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

راهکارهای تحقق وحدت در جامعه منتظر و در حال حرکت به سوی ظهور، چه کیفیتی دارد و اساسا این جامعه چطور می تواند در مسیر وحدت حرکت کند؟

وحدت در جامعه بشری در سطح کلان و خرد با شعر و دستور محقق نمی شود، وحدت واقعی بتبع همگنی و هماهنگی در فکر، هدف و رویه و دکترین های مختلف است که شخصیت یک انسان و هویت یک جامعه را تشکیل می دهد اگر اینها بر مبنای محور واحدی نباشد طبیعتاً نمی توان آن جامعه را وحدت گرا دانست.

چراکه شخصیت انسان ها تجلی گرایش ها و باورهای درونی شان است که اگر این تفکرات و تمایلات شان همگرا نباشد، رفتار همسو را رقم نمی زند، در جامعه امروز بشری هم این شرایط را می بینیم با اینکه ادعای همگرایی و دموکراسی مطرح می شود اما تکثرگرایی دهشتناکی رایج است چه در نهادهایی همچون اتحادیه اروپا، چه سازمان ملل و ... در همه اینها آهنگ انحصارگرایی و تشتت برخاسته و وحدت رویه، تفکر و هدف را بین آنها شاهد نیستیم.

اگر بنا است جامعه بشری به وحدتی فراگیر و کاربردی و تاثیرگذار بر همدل کردن انسان ها دست یابد، باید یک واحدانگاری در اندیشه و هدف بین آحاد آن وجود داشته باشد.

مهدویت به عنوان آرمانی که نه فقط برای شیعه بلکه برای جهانیان افق روشن تاریخ را ترسیم می کند، از این منظر و کمک به وحدت چه ظرفیت هایی دارد؟

مهدویت به عنوان اندیشه عظیم و موعود همه ادیان و بر مدار انسان کامل، جامعه بشری را به سمت همگرایی و همدلی می برد و بدون آن بشر روی آرامش را نمی بیند. چراکه مهدویت و امامت، تجلی توحید است و تنها راه رسیدن به وحدت جهانی در عرصه دولت ها و جوامع وجود مقدس امام عصر(ع) است که از کثرت گرایی ها و تشتت گرایی ها جلوگیری می کند.

قبل از ظهور هر فرد، مکتب و ایده ای که ادعای نجات و تعالی بشریت را دارد، مثل سکولاریسم، اومانیسم، لیبرالیسم و ... که با رویکرد جدا شدن از ارزش ها و فضایل انسانی بر پیکره بشریت زخم های عمیق ایجاد کرده اند،به بن بست می رسد و با ظهور امام مهدی(عج) امت واحده نه فقط در اسلام بلکه در جهان بشریت شکل می گیرد.

برکات و آثار چنین وحدتی برای جامعه بشری چیست؟

این همدلی و وحدت، بشریت را به سمت حکومت الله می برد که پیامد آن وحدت جهانی است. وقتی وحدت اتفاق می افتد که بشریت در چند چیز هماهنگی داشته باشد از مهمترین آنها، وحدت در اهداف است چنان که هدف امام مهدی(عج)، صلح و نجات همه بشریت است و برای همین به ایشان مصلح جهانی می گویند.

چگونه می توان این ظرفیت وحدت آفرین مهدویت را در عصر غیبت از قوه به فعل آورده و از برکات آن بهره مند شد؟

وحدت با سخنرانی و فرمان محقق نمی شود، تنها راه نجات بشریت از نابسامانی ها و تشتت ها قرار گرفتن در بستر تفکر دینی است تا مصداق این حدیث شویم که فرمود: ای مردم! خدای شما یکی است و همه از یک پدر هستید و عرب بر عجم برتری ندارد و برترین شما نزد خدا باتقواترین شما است.

اگر این نگاه و تقوای الهی جایگزین خودمداری ها شود، وحدت فراگیر می شود؛ در چنین فضایی وقتی امام زمان(عج) می آیند مردم دوری از امام را خیانت می دانند و وحدت در قلب و فکر و عمل آنها تجلی می یابد و خواسته های فطری انسان محقق می شود.

در آن فضا حکومت بر دل ها محقق و دوستی بر روابط انسانی حاکم می شود و خودبینی ها و خودگرایی ها و فردگرایی ها کنار می رود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار