8 حقیقت وحشتناک درباره تاتو یا خالکوبی که احتمالا نمی‌دانید


دنیای تاتو یا خالکوبی ، دنیای آرامی به نظر می‌رسد. مشتاقان تتو وارد یک سالن خصوصی می‌شوند، بر روی دست‌ها یا پایین کمرشان نقش و نگارهایی رنگارنگ حک... نوشته 8 حقیقت وحشتناک درباره تاتو یا خالکوبی که احتمالا نمی‌دانید اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

دنیای تاتو یا خالکوبی ، دنیای آرامی به نظر می‌رسد. مشتاقان تتو وارد یک سالن خصوصی می‌شوند، بر روی دست‌ها یا پایین کمرشان نقش و نگارهایی رنگارنگ حک می‌کنند و پی زندگی‌شان می‌روند. حقیقت ماجرا اما آن‌چنان هم ساده و یک بعدی نیست. به خاطر همین طرح‌های جوهری، آدم‌ها ممکن است به اشتباه دچار سرطان شوند، داخل دستگاه ام‌آرآی دچار سوختگی شوند، و آتش خشم انتقام میان طرفداران فوتبال شعله‌ور شود. به علاوه، از طریق همین خطوط سیاه، پزشکان متوجه می‌شوند برخی بیماران تمایلی به ادامه‌ی زندگی‌شان ندارند. همین نقش‌ و نگارهای روی بدن را می‌توان به عنوان میراثی برای بازماندگان نگاه داشت؛ و هم‌چنین، در برخی نقاط جهان، ترس از محکومیت و مجازات می‌تواند تتوکاران و مشتریان‌شان را به زیر زمین‌ها و مکان‌های مخفی بکشاند.

8 حقیقت وحشتناک درباره تاتو یا خالکوبی که احتمالا نمی‌دانید

8 حقیقت وحشتناک درباره تاتو یا خالکوبی که احتمالا نمی‌دانید

۸. ماجرای کیوآر کد

طرفداران فوتبال می‌توانند در مورد تیم مورد علاقه‌شان واقعا پرشور و متعصب باشند. بدون شک، تتوها و خالکوبی‌های بی‌شماری درباره‌ی پرچم‌ها، لوگوها، و فوتبالیست‌های مختلف بر روی بخش‌های مختلف بدن طرفداران فوتبال نقش بسته‌اند. ولی در ۲۰۱۹، یکی از هواداران فوتبال تتوی منحصر به فردی را برای نشان دادن میزان عشق‌اش به این بازی انتخاب کرد.

این مرد یک کیوآر کد را روی پای‌اش خالکوبی کرد. ابتدا، این مربع رمزنگاری شده وی را به ویدئویی در یوتیوب پیوند می‌داد. در این ویدئو به تعریف و ستایش از تیم فوتبال محبوب این مرد، ریورپلاته آرژانتین، پرداخته شده بود. متاسفانه، این طرفدار مرتکب یک اشتباه شد؛ و تتو و قصدش را از این خالکوبی در شبکه‌های اجتماعی برای سایرین به نمایش گذاشت. طرفداران فوتبال شاید عاشقانه این بازی را بپرستند، ولی می‌توانند در برابر طرفداران تیم‌های رقیب بسیار خشن و بی‌رحم باشند. وقتی طرفداران یکی از تیم‌های رقیب پست حاوی این کیوآر کد را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردند، به صورت گسترده به یوتیوب هجوم بردند. این افراد به شوخی یا جدی ویدئوی این طرفدار را ریپورت کردند و مدعی شدند این ویدئو بسیاری از قوانین کپی رایت را نقض کرده است.

با این‌که ادعای این افراد واقعیت نداشت، یوتیوب ناگزیر این ویدئو را حذف کرد – و تتوی این طرفدار تیم ریورپلاته را بی‌اثر و بی‌فایده گذاشت. بدتر این‌که، وی پیش از آن‌که یوتیوب ویدئوی‌اش را حذف کند، فقط چند بار توانسته بود از آن استفاده کند. این احتمال وجود دارد که این ویدئو پس از مدتی به یوتیوب بازگردد، ولی تا آن زمان، این خالکوبی کیوآر فقط یک مربع جوهری پر از نقطه‌ است که هیچ ارتباطی با اینترنت ندارد.

۷. ماجرای مرموز تتوی سوخته

در ۲۰۱۸، عکسی در ردیت منتشر شد. این عکس بخشی از پوست دست یک آدم را نشان می‌داد که در اثر آشپزی سوخته بود – ولی این تصویر هم‌دردی کاربران را در پی نداشت. کاربران ردیت آن‌قدر مشغول بحث و مجادله درباره‌ی صحت و واقعیت این عکس با یکدیگر بودند که زمانی برای هم‌دردی نداشتند. دست این فرد دارای یک خالکوبی زیبا بود که تصویر یک گل رز آبی را نشان می‌داد. کم‌رنگ بودن این خالکوبی نشان از قدیمی بودن آن داشت. ولی زیر پوست سوخته و تاول زده، که بخش‌هایی از آن نیز جدا شده بودند، بخش دیگری از تتو نمایان شده بود. این بخش آن‌چنان پررنگ و شفاف بود که گویی به تازگی خالکوبی شده بود.

با این‌که برخی از کاربران اصرار داشتند این عکس نیز مانند بسیاری از تصاویر دیگر با فتوشاپ درست شده است، یکی از کاربران به این نکته اشاره کرد که چنین وضعیتی (تازه شدن خالکوبی) در اجساد نیز مشاهده می‌شود. این یک واقعیت است. جسد آدم‌ها در فرایند تجزیه به غیر از ایجاد تصویری مشمئز کننده، حقایقی را به انسان نشان می‌دهد. در این وضعیت، که به آن “‌افت پوست‌”‌ گفته می‌شود، لایه‌ی خارجی پوست به تدریج شل و جدا می‌شود. در این شرایط، سطح بیرونی پوست کاملا می‌سوزد، ولی وضعیت زیر پوست هم‌چنان سالم باقی می‌ماند. به این ترتیب، با کنار رفتن لایه‌ی بیرونی، خالکوبی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

مسئله‌ی اصلی در این تصویر رنگ آبی روشنی است که از زیر پوست سوخته نمایان شده بود. آیا تازه شدن رنگ خالکوبی به این شدت و به این زیبایی امکان‌پذیر است؟ سایر بخش‌های این تتو در مقایسه با بخش سوخته، بسیار محو و کم‌رنگ بودند. در ابتدا، برای نقش بستن این تتو، احتمالا جهت ایجاد گلبرگ‌های رز از جوهری بر پایه‌ی مس، و از جوهر تیتانیومی یا سربی برای سایر بخش‌ها استفاده شده باشد. برای محو شدن این جوهرهای فلزی، وضعیت بسیار خاصی نظیر تابش نور شدید و حرارت بالا لازم است. به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد این عکس تقلبی باشد. به طور کلی، دلیل اصلی محو شدن خالکوبی‌ها و تتوها کاملا مشخص نیست. ولی به نظر می‌رسد به مرور زمان لایه‌های پوست به تدریج بر روی تتو رشد می‌کنند و باعث محو شدن آن می‌شوند، ولی رنگ‌های خالکوبی در بخش‌های عمیق‌تر پوست هم‌چنان سالم باقی می‌مانند. البته، هم‌چنان ممکن است این عکس فقط یک شوخی و فریب باشد. بخش سوخته شده‌ی پوست تنها بخش قابل باور این عکس است. بنابراین، در این صورت، بخش آبی روشن و تازه‌ی زیر پوست ممکن است با کمک فتوشاپ به این عکس اضافه شده باشد.

۶. تقلید تتوها از سرطان

ایجاد غده در بدن همواره باعث ترس و نگرانی آدم‌ها می‌شود. در ۲۰۱۷، هنگامی که یک بیمار زن ناشناس متوجه‌ی وجود یکی از همین غده‌ها در هر یک از زیربغل‌های‌اش شد، به شدت دچار نگرانی شد. پزشکان وی نیز از این مسئله نگران شدند. وجود غده در زیر بغل به عنوان یکی از علائم مشخص بروز نوعی سرطان به نام لنفوم شناخته می‌شود.

این زن استرالیایی جهت خارج کردن یکی از این غده‌ها برای انجام آزمایش‌های مربوطه، تحت عمل جراحی قرار گرفت. این بخش از بدن تا حدود گندیده و فاسد به نظر می‌رسید. ظاهر آن به گونه‌ای بود که هر شخصی پس از مشاهده‌ی آن ممکن است به شدت دچار وحشت و نگرانی شود. ولی پیش از آن، تیم پزشکی متوجه‌ی این مسئله شده بود که این زن ۳۰ ساله دچار علائم دیگر بیماری لنفوم، از جمله تعریق، کاهش وزن، یا خارش بدن نشده است. وقتی غده‌ی لنفاوی این بیمار مورد آزمایش قرار گرفت، علت این وضعیت آشکار شد. این زن دچار سرطان نشده بود. بلکه، انجام خالکوبی باعث تحریک غدد لنفاوی به انجام واکنشی شبیه سرطان در بدن این زن شده بود.

این غده مملو از سلول‌های ایمنی است؛ این سلول‌ها به رنگدانه‌های سیاه خالکوبی به عنوان یک تهدید خارجی حمله کرده بودند. این اولین بار نیست که ذرات جوهر تتو به غده‌های لنفاوی می‌رسند. در حقیقت، پیش‌تر موارد بسیاری وجود داشته‌اند که باعث شده‌اند پزشکان به اشتباه، اثرات جانبی خالکوبی را به عنوان لنفوم پوستی یا سرطان پوست تشخیص دهند. ولی این نخستین موردی بود که تتو باعث ایجاد چنین واکنش وحشتناکی در غدد لنفاوی شده بود. در کمال تعجب باید گفت، این زن به تازگی خالکوبی نکرده بود، بلکه اثر مخرب تاتو یا خالکوبی بعد از حدود ۱۵ سال در غدد لنفاوی وی ظاهر شد.

۵. دوباره احیا نکنید

در ۲۰۱۷، مرد هفتاد ساله‌ای خانه‌ی سالمندان را ترک کرد، مقدار زیادی مشروبات الکلی نوشید، و در یکی از خیابان‌های میامی از هوش رفت. وی را به سرعت به بخش اورژانس بیمارستان جکسون مموریال منتقل کردند؛ ولی پزشکان این بیمارستان با مشکل عجیبی رو به رو شدند. جمله‌ای بر روی سینه‌ی مرد خالکوبی شده بود: “‌دوباره احیا نکنید‌”‌. برای تاکید، زیر کلمه‌ی “‌نکنید‌”‌ یک خط کشیده شده بود؛ به علاوه، برای تاکید بیش‌تر، زیر این جمله را نیز امضا کرده بود.

با این‌که سلامتی این مرد در وضعیت بحرانی قرار داشت، تتوی روی قفسه‌ی سینه‌ی وی باعث شده بود پزشکان کمی دچار تردید شوند. آن‌ها نمی‌دانستند آیا این درخواست برای پایان زندگی از لحاظ قانونی لازم‌الاجرا است و آیا باید به آن احترام بگذارند یا خیر. این مرد بیهوش بود؛ هویت‌اش شناسایی نشده بود؛ و هیچ گونه دسترسی به دوستان یا اعضای خانواده‌ی وی وجود نداشت تا آن‌ها بتوانند این وضعیت را شفاف کنند.

این پیام کاملا شفاف و واضح بود؛ ولی چند سال پیش، مرد دیگری نیز چنین تتویی روی بدن‌اش خالکوبی شده بود، ولی وی شخصا به پزشکان گفته بود در صورت نیاز به مداخله‌ی پزشکی، حتما سعی کنند جان‌اش را نجات دهند؛ زیرا وی به خاطر باختن یک شرط‌بندی مجبور شده بود چنین تتویی را روی بدن‌اش خالکوبی کند. تیم پزشکی این بیمارستان، با توجه به این‌که احتمال می‌دانند این مرد نیز چنین جمله‌ای را در شرایطی مشابه روی بدن‌اش خالکوبی کرده است و بعدها ممکن است از این کار پشیمان شده باشد، تصمیم گرفتند به کارشان ادامه دهند و وی را به زندگی برگردانند. طی چند ساعت بعد، این مورد مجددا مورد بررسی قرار گرفت و پزشکان در این خصوص با یک مشاور اخلاقی نیز مشورت کردند. این مشاور به آن‌ها توصیه کرد به تتوی بیمارشان احترام بگذارند، و این مرد صبح روز بعد درگذشت.

بعدها، مسئولان بهزیستی مدارک دی‌ان‌آر (درخواست عدم انجام اقدامات پزشکی در صورت ایست قلبی) این مرد و سند دیگری را پیدا کردند که ثابت می‌کرد وی تمایلی به ادامه‌ی زندگی نداشته است. با وجود این، علی‌رغم آن‌که پزشکان دقیقا بر اساس خواست این بیمار رفتار کردند، متخصصان مسائل اخلاقی پزشکان را از رعایت آن‌‌چه به صورت تاتو یا خالکوبی روی بدن بیماران نوشته می‌شود، بر حذر می‌دارند. این گونه درخواست‌ها نمی‌توانند جایگزین مدارک قانونی برای نشان دادن تمایل بیمار به پایان زندگی‌اش باشند، و در صورتی که پزشکان تتوی حاوی درخواست عدم احیا و نجات جان بیمار را، علی‌رغم خواست و اراده‌ی وی، نادیده بگیرند، از لحاظ قانونی مواخذه نخواهند شد.

۴. جوهرهای فلزی، دستگاه ام‌آرآی، و سوختگی پوست

بیماران اجازه ندارند اشیاء فلزی را با خود داخل دستگاه ام‌آرآی ببرند. این دستگاه با امواج قدرتمند مغناطیسی کار می‌کند. به همین خاطر بیماران مجبور هستند پیش از وارد شدن به این دستگاه، تمام جواهرآلات (حتی آن‌هایی که داخل پوست یا گوشت فرو کرده‌اند)، عینک، و برخی لباس‌های زیر دارای قطعات فلزی را از خود جدا کنند. آن‌هایی که می‌توانند هر گونه شی فلزی را از بدن‌شان جدا کنند، در این مورد خوش‌شانس هستند. ولی آدم‌هایی که بر روی صورت‌شان تاتو یا خالکوبی دارند، با یک مشکل نادر ولی جدی رو به رو هستند – برخی از رنگ‌های به کار رفته در تتو حاوی مواد فلزی هستند. در نتیجه، برخی از آدم‌هایی که روی بدن‌شان تتو دارند، ممکن است بعد از قرار گرفتن در دستگاه ام‌آرآی دچار سوختگی و تورم شوند.

یک مورد خاص و دردناک از این قبیل اتفاقات برای زنی رخ دارد که روی پلک‌های‌اش تاتو یا خالکوبی داشت؛ وی وارد دستگاه ام‌آرآی شد، و با سوختگی درجه‌ی اول در ناحیه‌ی پلک چشم از دستگاه خارج شد. تتوهای وی از نوع معمولی نبودند. وی بر روی چشم‌های‌اش آرایش دائمی تتو کرده بود. پژوهشگران تولید کنندگان جوهری را که در این تتو استفاده شده بود، مورد پیگیری قرار دادند. آن‌ها اعتراف کردند در تولید این رنگ‌ها از فلزات سنگین بسیاری استفاده شده است، ولی به هیچ عنوان اکسید آهن (III) در آن‌ها وجود ندارد. ولی مظنون اصلی داغی و سوختن پوست در دستگاه ام‌آرآی وجود اکسید آهن (III) در ترکیب رنگ تتو است. با وجود این، از آن‌جا که جوهر تتو تحت نظارت سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار ندارد، تولیدکنندگان این قبیل جوهرها مجبور نیستند ترکیبات مضر موجود در محصولات‌شان را افشا کنند.

۳. ملخ‌هایی تحت کنترل تتو

یک ایده‌ی به ظاهر احمقانه‌ی دیگر؛ تتوهایی روی بال ملخ‌ها که آن‌ها را برای پیدا کردن مواد منفجره هدایت می‌کنند. ولی دفتر پژوهشی دریایی ایالات متحده این ایده را به هیچ وجه احمقانه نمی‌داند. آن‌ها در ۲۰۱۶ مبلغی حدود ۷۵۰۰۰۰ دلار به دانشمندان دادند تا درباره‌ی این فناوری پژوهش کنند. این دفتر پژوهش‌های‌اش را با یک متخصص حشرات آغاز کرد. پروفسور بارانیداران رامان سال‌های زیادی از عمرش را صرف یک موضوع کرد – آگاهی از چگونگی استفاده‌ی ملخ‌ها از حس بویایی‌شان. بودجه‌ی ۷۵۰۰۰۰ دلاری انگیزه‌ی مضاعفی بود تا وی پژوهش‌های عجیب‌اش را درباره‌ی حشرات بمب‌یاب ادامه دهد.

در این تتو از جوهرهای معمول خالکوبی استفاده نمی‌شود. در عوض، جوهر این تتو حاوی ابریشم سازگار با بدن حشره است که به عنوان رسانای گرما عمل می‌کند. وقتی تتوهای روی بال ملخ کمی گرم می‌شوند، حشره را به سمت مکان مورد نظر هدایت می‌کنند – مکان‌هایی مانند موقعیت‌های دور از دسترس یا محل‌های احتمالی اختفای بمب.

ظاهرا، آموزش ملخ برای تشخیص بو کار آسانی است. به علاوه، هیچ حسگر مصنوعی نمی‌تواند با قابلیت ملخ برای تشخیص یک بوی مورد نظر در میان موارد مختلف رقابت کند. هنگامی که این حشره بوی ماده‌ی شیمیایی مورد نظر را استشمام می‌کند، پیام‌های عصبی وارد تراشه‌ی پردازنده‌ای می‌شوند که در بدن آن‌ها نصب شده است. سپس، اطلاعات به صورت بی‌سیم به پایگاه اصلی ارسال می‌شوند. با این‌که دانشمندان جزییات بیش‌تری را فاش نکرده‌اند، ادعا می‌کنند این تتوها می‌توانند نمونه‌‌های مختلفی را از هر بسته‌ی مشکوک نیز جمع‌آوری کنند.

۲. تتوکاران زیرزمینی در تهران

تاتو یا خالکوبی مورد قبول همه‌ی کشورها و حکومت‌های دنیا نیست. در تهران، پایتخت ایران، تتوکاران و آدم‌هایی که دارای تجهیزات تتو هستند، باید مخفیانه این کار را انجام دهند. بیش‌تر این آدم‌ها به تنهایی این هنر را فرا می‌گیرند، و برای تامین تجهیزات مناسب دچار مشکل هستند. این آدم‌ها در صورتی که از طرف قانون شناسایی شوند، معمولا بازداشت خواهند شد – اگرچه ظاهرا هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت تتو در ایران وجود ندارد. مجازات مختلفی در ایران در انتظار تتوکاران است؛ از جمله شلاق، جریمه، و زندان. گاهی اوقات، آدم‌هایی که دارای تتو هستند نیز مورد آزاد و اذیت قرار می‌گیرند. حتی در برخی از مکان‌های عمومی هشدارهایی مبنی بر ممنوعیت ورود آدم‌هایی به چشم می‌خورد که در بخش‌های قابل رویت از بدن‌شان تتو و خالکوبی دارند.

علی‌رغم تمام این مشکلات، این صنعت در خفا، در اتاق‌ها و خانه‌های خصوص هم‌چنان در حال شکوفایی است. تتوکاران از روی شور و عشق به این هنر روی می‌آورند، در حالی‌که مشتریان برای ابراز خواسته‌های درونی‌شان، یا صرفا برای زیبایی یا نشان دادن قدرت‌شان به سراغ تاتو یا خالکوبی می‌روند. برخی دیگر نیز برای نشان دادن مخالفت خود با فرهنگ بسته و خفقانی که در آن جلوی بیان علایق و عقاید شخصی گرفته می‌شود، به تاتو یا خالکوبی روی بدن‌شان می‌پردازند.

در کمال تعجب، زنان نقش پر رنگی در این جنبش ایفا می‌کنند. تهران دارای بی‌شمار زنان تتوکار هنرمند و مشتریانی است که به این هنر علاقه دارند. عاطفه یک زن اهل تهران است که این هنر را به تنهایی آموخته‌ است و سایر زنان به صورت مخفیانه برای فراگیری این هنر و انجام تاتو یا خالکوبی به خانه‌ی وی می‌روند. زنان ایرانی چه چیزهایی را می‌خواهند برای همیشه روی بدن‌شان حک کنند؟ به گفته‌ی عاطفه، آن‌ها معمولا به طرح‌ها و نقش‌‌هایی علاقه دارند که بدن‌شان را جذاب‌تر می‌کنند. هم‌چنین، آن‌ها معمولا تمایل دارند نام همسران‌شان، خوشنویسی‌های فارسی، اشعار، و آیات قرآنی را روی بدن‌شان خالکوبی کنند.

۱. تتوهای موروثی

صنعت تتو در ایالات متحده بسیار پر رونق است. از آن‌جا که از هر پنج آمریکایی دست‌کم یک نفر سراغ تتو می‌رود، بازار تاتو یا خالکوبی در ۲۰۱۵ به اندازه‌ی بیش از ۷۲۲ میلیون دلار درآمد داشت. هم‌زمان با شکوفا شدن هر چه بیش‌تر یک کسب و کار، معمولا خدمات مرتبط با آن نیز وارد عرصه می‌شوند تا سهمی از بازار شکوفای آن را برای خود به دست بیاورند. در سال‌های اخیر، کسب و کار جانبی عجیب و غریبی در بازار خالکوبی و تتو ظاهر شده است. این کسب و کار به آدم‌ها امکان می‌دهد تتوهای‌شان را پس از مرگ قاب کنند و برای افراد دیگر به ارث بگذارند.

فرایند کار به این صورت است که فرد متقاضی هزینه‌های این کار را به مراکز ارائه‌ی این خدمات پرداخت می‌کند. پس از مرگ وی، شرکت مسئول بسته‌ای حاوی برخی لوازم و ابزار را به مرکز کفن و دفن ارسال می‌کند. این بسته حاوی تمام ابزار و وسایلی است که برای جدا کردن تتوی مورد نظر از جسد مورد نیاز است. سپس، شرکت کفن و دفن پوست تاتو یا خالکوبی شده را به موسسه‌ی ملی نگهداری از آثار هنری تتوکاران می‌فرستد؛ در این موسسه، پس از انجام برخی کارهای لازم، پوست تتو شده داخل یک قاب قرار می‌گیرد و برای بازماندگان و عزیزان فرد متوفی ارسال می‌شود. شاید بسیاری از آدم‌ها این تتوهای قاب شده را به عنوان یک میراث وحشتناک در نظر بگیرند، ولی بخش فروش این موسسه اصلا با این طرز تلقی موافق نیست. به گفته‌ی آن‌ها، تتوهای موروثی نشان‌دهنده‌ی داستان زندگی و میراث فرد متوفی هستند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: listverse

۸ حقیقت وحشتناک درباره تاتو یا خالکوبی که احتمالا نمی‌دانید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق