عشایر ایلام از چرای دام در ارتفاعات خودداری کنند


عشایر ایلام از چرای دام در ارتفاعات خودداری کنند

ایلام - ایرنا - اداره کل امور عشایری استان ایلام در اطلاعیه ای به عشایر کوچرو این استان و همچنین عشایر مهمان هشدار داد: با توجه به ورود سامانه بارشی از چرای دام در ارتفاعات و مناطق کوهستانی خودداری کنند.

در این اطلاعیه از عشایر خواسته شده است: نسبت به نگهداری احشام و دام های خود بخصوص دام های کوچک در اماکن امن و سرپوشیده اهتمام جدی داشته باشند زیرا بر اساس اعلام هواشناسی، این سامانه بارشی با خطر رگبار، رعد و برق، باد شدید، تگرگ، سیلاب و بارش برف در ارتفاعات همراه است.

اداره کل امور عشایری ایلام در این اطلاعیه با اشاره به استقرار سامانه بارشی از روز جمعه تا اواسط هفته آینده به عشایر کوچرو و دامداران هشدار داده است: در این مدت از تردد در مسیر رودخانه ها، مسیل ها و مناطق مستعد آبگیر جدا خودداری کنند.

همچنین عشایر ایلام باید تدابیر لازم در خصوص ایمن سازی سیاه چادرها جهت جلوگیری از هر گونه خطرات احتمالی را انجام دهند.

بر اساس اعلام هواشناسی ایلام، سامانه بارشی با هسته سرد و باران، برف و مه از روز جمعه وارد استان شده و به تدریج از صبح یکشنبه خارج می‌شود.

این سامانه همراه با بارش باران در نواحی جنوب و گرمسیری، بارش برف در ارتفاعات، بارش باران و برف در نواحی سردسیر، مه، رعد و برق به ویژه در نیمه جنوبی، کاهش محسوس دما و وزش باد به نسبت شدید است.

آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، احتمال بروز صاعقه، افزایش مصرف حامل‌های انرژی و اختلال در تردد وجود دارد.

با توجه به فعال بودن این سامانه شهروندان مصرف حامل‌های انرژی را مدیریت و از ترددهای غیر ضروری خوداری کنند.

با ورود سامانه بارشی با ۶ یا هفت درجه کاهش دما مواجه هستیم و دمای زیر صفر درجه پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به اینکه شدت بارش ها به صورت نقطه ای و مقطعی تا اواسط هفته آینده در نقاط مختلف استان ایلام وجود دارد بنابراین عشایر، کشاورزان، دامداران، زنبورداران و باغداران نسبت به وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ اقدام های لازم بری جلوگیری از خسارات احتمالی را مد نظر داشته باشند.

همچنین مجاوران رودخانه ها، خشکه رودها و مسیل ها به علت اینکه احتمال طغیان وجود دارد از نزدیک شدن به حریم روخانه ها و مسیل ها اجتناب ورزند.

به علت وقوع صاعقه و رعد و برق شدید باید از ایستادن در مناطق مرتفع چون تپه و دامنه کوه ها، پشت بام ساختمان های بلند، زیر درختان و دکل های برق فشار قوی خودداری کنند.

حدود ۴۰ درصد جمعیت استان ۵۸۰ هزار نفری ایلام را روستاییان و عشایر تشکیل می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج