عراقچی: همه اعضای برجام آمریکا را ریشه تنش‌ها می‌دانند


عراقچی: همه اعضای برجام آمریکا را ریشه تنش‌ها می‌دانند
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین برگزار شد، گفت: در این نشست همه اعضا صحه گذاشتند که آمریکا ریشه تنش‌ها در برجام است.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی در گفت و گوبا خبرنگاران افزود: همه اعضا تاکید داشتند که بدون برخورداری ایران از برجام، نمی توان این توافق بین المللی را ادامه داد.

عراقچی همچنین درخصوص اولین ملاقات خود با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، این ملاقات را مفید ارزیابی کرد و گفت: برای شروع کار، ملاقات خوبی بود.

وی افزود: مدیرکل جدید آژانس تاکید کرد که همکاری های سابق این نهاد بین المللی با ایران باید حفظ شود.

به گفته عراقچی، در این ملاقات درخصوص برخی مسائل و راه حل ها بحث و تبادل نظر شد.

وی توضیح داد: ما امروز دور جدیدی از کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردیم که یک دور معمولی و روتین کمیسیون مشترک بود. جلسه امروز یک جلسه بسیار جدی بود. دامنه انتقادات نسبت به نحوه اجرای برجام توسط طرفین وجود دارد. به خصوص انتقاداتی که ایران نسبت به طرف‌های مقابل به ویژه طرف های اروپایی دارد مبنی بر اینکه آنها نتوانستند به تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام عمل کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود:‌ بحث ها امروز خیلی جدی بود و در فضای پر تنشی صورت گرفت. با این حال آنچه که مسلم بود همه اعضا و همه کشورهای شرکت کننده در برجام بر حفظ این توافق تاکید داشتند و همه متفق بودند که باید همه تلاش‌ها صورت بگیرد برای اینکه برجام در جای خودش باقی‌ بماند.

عراقچی یکی از سووالات جدی که در جلسه امروز بحث شد را اینگونه توضیح داد: ما بحث کردیم که کشورهای باقیمانده در برجام باید این را تصمیم بگیرند که چه کسی وضعیت را به اینجا رسانده و ریشه مشکلات حاضر که باعث شده هم تحریم‌ها برگردد و هم ایران شروع به کاهش تعهداتش کند کجاست. اگر آمریکا ریشه مشکل است که واقعا هست این باید به صراحت اعلام شود.

وی افزود: در جلسه امروز همه اعضا بدون استثنا بر این امر که ریشه مشکلات موجود در رابطه با برجام آمریکاست و سیاست فشار حداکثری این کشور است.

این دیپلمات کشورمان افزود:‌ همه اعضا سیاست فشار حداکثری آمریکا را رد کردند و گفتند به آن اعتقادی ندارند و با آن همراهی نمی کنند.

وی ادامه داد:‌ همه اذعان کردند که باید به ریشه این مشکل پرداخته شود و ما بتوانیم به صورت ریشه‌ای شرایطی را فراهم کنیم که ایران بتواند از برجام بهره‌مند شود. همچنین همه تاکید داشتند که بدون برخورداری ایران از منافع برجام نمی شود به بقای برجام امیدوار بود لذا تاکید داشتند که باید راه حل هایی را در این خصوص پیدا کرد.

عراقچی با اشاره به سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس هم گفت:‌این سازوکار به مراحل پایانی خودش نزدیک شده و شش کشور جدید به آن ملحق شدند.

وی گفت: درباره اینکه اینستکس چگونه می تواند در آینده روابط تجاری ایران و اروپا نقش ایفا کند در جلسه امروز بحث شد.

معاون سیاسی وزیر امور کشورمان افزود:‌ در رابطه به پروژه های مروبط به اراک و فردو و پروژه هایی که توسط کشورهای اعضای برجام در ایران باید اجرا شود بحث صورت گرفت. مخالفت همه با اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا نسبت به پروژه‌های هسته‌ای موجود در برجام وجود داشت و همه تاکید کردند که سیاست آمریکا سیاست اشتباه و در جهت غلطی است.

عراقچی همچنین به دیدارهایی که در حاشیه کمیسیون مشترک برگزار شد اشاره کرد و گفت:‌ تقریبا با همه شرکت کنندگان گفت‌وگوهای دوجانبه ای داشتیم. با خانم هلگا اشمید هم روی سیاست‌های جدید اتحادیه اروپا بعد از تغییر خانم موگرینی و ادامه همکاری ها صحبت شد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برجام است، تصریح کرد: این اتحادیه نقش کلیدی در ادامه حیات برجام خواهد داشت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه به ملاقاتش با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اشاره کرد و آن را مفید ارزیابی کرد. وی گفت:‌بعد از انتخاب ایشان به این سمت ما دیدار رسمی سیاسی با ایشان نداشتیم، غیر از سفیرمان آقای غریب آبادی که یکی دوبار با ایشان دیدار کرده بودند. ولی این اولین دیدار سیاسی ما با ایشان بود.

وی توضیح داد: برای شروع کار ملاقات بسیار خوبی بود و هر دو طرف بر ادامه همکاری‌های مثبت و سازنده با آژانس تاکید کردند. آژانس هم رویکرد حرفه‌ای خودش را حفظ و به انجام وظایفش در ایران به شکل کاملا بی طرفانه و حرفه ای ادامه خواهد داد.

عراقچی افزود در این ملاقات درباره برخی اختلافات ایران با آژانس و راه حل های موجود رایزنی شد. وی گفت:‌ خوشبختانه نیت و اراده خوبی را در آقای گروسی شاهد بودم که وظایف خودشان را به عنوان مدیر کل آژانس در یک فضای کاملا حرفه‌ای و بدور از فشارهای سیاسی که معمولا در شورای حکام وجود دارد، انجام خواهد داد و ما از این جهت بسیار خرسند هستیم.

او در پاسخ به این سووال که آیا در کمیسیون مشترک برجام تصمیمی گرفته شد گفت: همه اذعان داشتند که اگر ایران تواند از مزایای برجام بهره مند نشود نمی توان برای این توافق آینده‌ای را متصور بود. قرار شد گروه کاری مربوط به رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه دهند و روی ایده‌های جدید کار کنند.

وی افزود: ولی به هر حال موضع ما کاملا روشن بود و در این جلسه هم تکرار کردیم تا زمانی که راه حل هایی برای برخورداری ایران از منافع برجام پیدا نشود، روند کاهش تعهدات ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه سفرهای اخیر او به چین و ژاپن و سفر وزیر خارجه عمان به ایران و سفر پیش روی رئیس جمهوری به توکیو می تواند به منزله مقدمه چینی برای مذاکره مستقیم با آمریکا تلقی شود گفت: اصلا چنین موضوعی در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار ندارد.

وی گفت: تعامل و رایزنی با کشورهای جهان امری معمول در سیاست خارجی ما است و با همه کشورهای دنیا به جز چند کشور و رژیم‌های معدود، ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک داریم، رفت و آمدها وجود دارد.

وی افزود: با کشورهایی مثل ژاپن، چین روسیه و ترکیه در عالی ترین سطح تبادل هیات‌های سیاسی داریم، با خیلی از کشورها تبادلات تجاری و فرهنگی ما ادامه دارد. در کویت بحث امنیت خلیج فارس، طرح صلح هرمز که آقای رئیس جمهوری ارائه دادند یکی از موضوعاتی است که ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور مدام رایزنی می کنیم.

وی در پایان تصریح کرد:‌ دیپلماسی ما با قدرت مسیر خودش را ادامه می دهد و هیچ موضوعی تحت عنوان ارتباط با آمریکا در دستور کار ما قرار ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته