ایجاد 9 هزار شغل برای روستائیان خراسان رضوی طی تابستان گذشته


ایجاد 9 هزار شغل برای روستائیان خراسان رضوی طی تابستان گذشته

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در تابستان امسال 9 هزار و 193 شغل برای روستاییان استان ایجاد شد که جمعیت شاغل روستایی در استان را به 533 هزار و 199 نفر رساند.

علی رسولیان روز جمعه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی که با حضور رییس دفتر رییس جمهوری در مشهد برگزار شد با ارائه گزارشی از روند تولید، صادرات و اشتغال این استان در سال جاری افزود: در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۸۴۰ هزار نفر شغل بیشتر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری روستایی استان در تابستان ۹۸ به ۳.۶ درصد رسیده است که نسبت به تابستان سال ۹۷ به میزان ۵.۳ درصد کاهش یافت.

او اضافه کرد: خالص اشتغالزایی خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان تابستان امسال ۵۰ هزار و ۷۷۷ نفر بوده و سهم اشتغالزایی استان نسبت به کشور ۱۴ درصد است.

،

رونق تولید در خراسان رضوی

رسولیان با اشاره به برنامه‌ریزی استان مبنی بر جذب ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه خارجی تا پایان سال جاری گفت: در هشت ماهه امسال ۲۵ طرح مصوب با مبلغ ۱۳۵ میلیون دلار توسط کشورهای افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، گرجستان، عراق و هندوستان در استان به تصویب رسیده که میانگین پیشرفت اجرایی آنها ۴۵ درصد است.

وی هدف امسال خراسان رضوی را تحقق ۲.۳ میلیارد دلار صادرات ذکر و بیان کرد: در مدت هشت ماهه امسال یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار صادرات کالا از استان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن ۲۴ درصد رشد داشت.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در هفت ماهه امسال در راستای رونق تولید، بیشتر محصولات صنایع در استان رشد کردند به طوری که تولید کاغذ ۳۲ درصد، سیمان ۲۷ درصد، کنسانتره مس ۱۶۰ درصد، سموم آفات نباتی ۴۱ درصد، لوله و پروفیل ۳۶ درصد و ۱۰ قلم کالای دیگر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تولید داشت.

رسولیان رشد ۱۰ درصدی مصرف صنعت و معدن خراسان رضوی از گاز و رشد ۹ درصدی این بخش از برق را طی هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دلیلی بر رونق تولید در استان دانست.

وی ادامه داد: کلینیک صنعت خراسان رضوی با مسوولیت شرکت شهرکهای صنعتی استان برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و توانمندسازی آنها در اردیبهشت ماه امسال راه‌اندازی شد و این کلینیک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی را بررسی کرده که منجر به عارضه یابی ۳۵۲ واحد و راه‌اندازی مجدد ۶۵ واحد با اشتغال ۶۵۲ نفر شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در مجموع کلینیک صنعت خراسان رضوی در سال جاری موفق به ایجاد و تثبیت اشتغال در حوزه صنعت و تولید به تعداد هزار و ۱۲۳ نفر شده است.

رسولیان اضافه کرد: در هشت ماهه امسال کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با گروه‌های کاری خود ۸۳ نشست برگزار شده که در آنها هزار و ۹۰۱ پرونده بررسی و منتج به دو هزار و ۱۸۴ مصوبه شده که تاکنون هزار و ۷۸۹ مصوبه آن اجرایی شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی حجم تسهیلات پرداختی سیستم بانکی استان در هفت ماهه امسال را ۲۰۲ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال در بخشهای صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و ساختمان، بازرگانی و خدمات، قرض الحسنه و امور صادراتی ذکر کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد داشته است.

رسولیان افزود: از کل این تسهیلات ۳۷۱ میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی نیمه تعطیل، تعطیل و غیرفعال استان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: تعداد کل واحدهای تملیکی بانکهای خراسان رضوی در پایان سال گذشته ۱۸۰ واحد بود که از این تعداد ۵۰ واحد در ۶ ماهه امسال واگذار شد و ۱۳۰ واحد دیگر باقیمانده است.

او تعداد شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی را ۲۶۰ واحد و تعداد واحدهای فناور را ۶۵۰ واحد ذکر و بیان کرد: این شرکتها ۷۳۰ محصول داشته اند که از این تعداد ۱۹۶ محصول صادر شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی خواستار اعطای تسهیلات ثابت و افزایش اختیارات بانکها در استان، صدور مجوز اجاره به شرط تملیک جهت واگذاری واحدهای تملیکی بانکها، اصلاح ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی، واگذاری اختیارات کامل پارک آی.سی.تی کشور در حوزه استان، تخصیص ۱۰ میلیارد تومان به صندوق پژوهش و فناوری استان و افزایش اختیارات استاندار شد.

انعقاد ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه‌گذاری با معین‌های اقتصادی در استان

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی از قلعه گنج توسط آقای رزم حسینی (استاندار فعلی خراسان رضوی) در استان کرمان آغاز شد و در پی تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری مبنی بر الگویی بودن این طرح، مثلث مزبور در خراسان رضوی نیز اجرا شد.

رسولیان افزود: در این راستا ۱۴۲ شرکت عمدتا مربوط به بخش خصوصی و عمومی به عنوان معین اقتصادی توسعه روستاهای خراسان رضوی را برعهده گرفتند و ائمه جمعه، استاندار، فرمانداران، روسای دادگستری، نمایندگان مجلس تفاهم‌نامه‌ های منعقده با این معین‌ها را امضا کرده و حمایت خود از آن را اعلام کردند.

وی افتتاح دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی برای رسیدگی به مشکلات معین اقتصادی و راه‌اندازی سامانه پیگیری و رصد طرحهای سرمایه‌گذاری استان را از برنامه‌های جنبی مثلث توسعه اقتصادی را برشمرد و گفت: تاکنون هزار و ۱۲۹ تفاهم نامه سرمایه گذاری به ارزش ۱۲۸ هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۶۳هزار شغل در چارچوب طرح مزبور به امضا رسیده که از این تعداد هزار و ۷۲ طرح به ارزش ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سامانه ثبت شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: سهم بخشهای مختلف از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان شامل صنعت ۳۶ درصد، خدمات و سلامت ۲۴ درصد، کشاورزی ۳۶ درصد و معدن چهار درصد است.

رسولیان اضافه کرد: موانع و مشکلاتی که معین‌های اقتصادی در مسیر توسعه روستاها و اجرای پروژه‌ها با آن مواجه شدند شامل ۲۱ درصد مربوط به صدور مجوزها، ۶۳ درصد مربوط به تامین مالی و ۱۷ درصد مربوط به امور زیربنایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس