کانون سراسری فرهنگ و هنر؛ فرصت همنشینی نهادهای دولتی و صنفی


کانون سراسری فرهنگ و هنر؛ فرصت همنشینی نهادهای دولتی و صنفی

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب با اشاره به آنکه تشکیل انجمن صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه آرزویی 40 ساله بوده، گفت: حالا در 41 سالگی انقلاب اسلامی شاهد این همنشینی شیرین با تشکیل کانون سراسری فرهنگ، هنر و رسانه و ارتباط مستقیم و همدلانه میان فعالان این عرصه با بدنه دولت و دولتمردان هستیم.

پنجم شهریورماه سال جاری (۱۳۹۸)، بعد از بیش از یک سال کار کارشناسی، برگزاری نشست های متعدد تخصصی و گفت وگومحور با همراهی و مشارکت نمایندگان خانه سینما، خانه موسیقی، خانه تئاتر و انجمن های هنرمندان مجسمه‌ساز، نویسندگان کودک و نوجوان، صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، عکاسان ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک، هنرمندان سفالگر ایران، خوشنویسان ایران، ویراستاران، داستان‌نویسان، هنرمندان نقاش و انجمن تصویرگران ایران و موافقت و امضای وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش‌نویس تصویب‌نامه و دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های فرهنگ، هنر و رسانه کشور تهیه و به هیات دولت تقدیم و یکشنبه (۱۹ آبان‌) در جلسه هیات دولت بررسی و با اتفاق آرا تصویب شد.

بر اساس این مصوبه امکان تشکیل کانون فراگیر و سراسری فرهنگ، هنر و رسانه و کانون انجمن‌های صنفی همگن برای اولین بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران فراهم آمده است.

سیدسعید میرمحمدصادق در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارکرد: تا هنگامی که نتوانیم به هنرمندان جامعه‌مان احترام بگذاریم نمی‌توانیم انتظار شکل‌گیری جامعه فرهیخته را داشته باشیم.

وی یادآور شد: در نگاهی کلان‌تر جامعه انسانی، همگام با کرامت است که معنای فرهنگی به خود می گیرد. اگر هدف حرکت فرهنگی در جامعه، تلاش برای انسان‌سازی باشد در این راستا پیش‌قراولان تحقق این مهم، بی‌تردید هنرمندان، نویسندگان، فعالان فرهنگی و اصحاب قلم و رسانه خواهند بود.

وی تاکیدکرد: تردیدی وجود ندارد که انسان به امید زنده است! و برای ساختن فردایی پر امید تمام تلاش خود را استوار می کند تا زندگی‌ای شایسته خود، فرزندان و جامعه‌اش شکل دهد.

میرمحمد صادق ادامه داد: در این میان اگر قرار است بدنه دولت و دولتمردان در راستای مسیر ساخت زندگی افراد جامعه یاری‌گرشان باشند، مهمترین ابزار آنها فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه خواهد بود. پس با دقت به این اصل، توجه همه جانبه به این دسته از افراد می‌تواند تضمین دهنده ساخت فردایی بهتر برای جامعه و تزریق نگاه امیدوارانه توام با تعالی، کرامت و انسان‌سازی به واسطه فعالیت فعالان عرصه هنر، فرهنگ و رسانه باشد.

در مباحث جامعه شناسی عنوان شده است که ساخت جامعه انسانی و فرهنگی نه بر مبنای شورش که بر مفهوم آرامش شکل می‌پذیرد. آرام ساختن جامعه نیز جز با تولیدات فرهنگی، هنری و مجاهدت اصحاب قلم و رسانه ها صورت نخواهد گرفت. پس اگر قرار است جامعه آرمانی در حوزه عدالت و توسعه فرهنگی داشته باشیم نخست باید نگاه عدالت محور و مساوات گونه خود را به فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه روا داریم.

معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب خاطرنشان کرد: جامعه هنرمندان، نویسندگان، فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه مظلوم‌ترین بخش از تشکل‌های اجتماعی کشور را شکل می دهند. افرادی که بی هیچ ادعایی مهمترین خوراک جامعه؛ یعنی خوراک فرهنگی را تولید و به مخاطبان‌شان که عموم افراد جامعه هستند هدیه می کنند. اما به محض اینکه حقی از آنها ضایع می شود و یا در سال‌های کهنسالی به کم‌کاری مبتلا می‌شوند دیگر دست یاری‌گری برای حمایت از آنها نیست.

به گفته معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب امروز باید سینه جلو داد و خوشحال بود که با مصوبه هیات دولت و تشکیل انجمن صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه آینده فعالان این عرسه نیز مانند هدف آنها که بخشیدن آرامش و ارتقاء سطح کرامت و فرهنگ جامعه است، با دستان حمایتگر مسئولان دولتی پشتیبانی می شود.

میرمحمدصادق یادآور شد: زمانی که فعالیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه از طرف دولت و دولتمردان مورد احترام باشد، امید به تحقق مفهوم جامعه فرهنگی به واسطه فعالیت آنها مانند چتری گستره جامعه را در بر خواهد گرفت. در اجرایی شدن این مهم دیگر مانند گذشته شاهد مهاجرت‌ها، کمرنگ شدن اشتیاق و یا ایجاد فاصله میان جامعه هنرمندان و بدنه دولت و کم‌کاری آنها نخواهیم بود و بار دیگر مانند دهه‌های نخست انقلاب شکوهمند اسلامی در تمامی کُنش‌های اجتماعی، پیشقراولان و رهبران عموم افراد جامعه را جامعه هنرمندان، فرهنگیان و اصحاب رسانه تشکیل خواهند داد.

کانون سراسری فرهنگ و هنر؛ فرصت همنشینی نهادهای دولتی و صنفی

معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب تاکید کرد: تشکیل انجمن صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه از شعار به عمل که با مصوبه هیات دولت در دولت تدبیر و امید محقق شد، در حقیقت فرصت همنشینی نهادهای صنفی و دولتی را فراهم می آورد. اتفاقی که آرزویی به تاریخ بیش از چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی‌مان را با خود به همراه دارد. حالا در ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی شاهد این همنشینی شیرین با تشکیل کانون سراسری فرهنگ، هنر و رسانه و ارتباط مستقیم و همدلانه میان فعالان این عرصه با بدنه دولت و دولتمردان هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!