هشدار آموزش و پرورش نسبت به آسیب‌های اجتماعی پایتخت


هشدار آموزش و پرورش نسبت به آسیب‌های اجتماعی پایتخت

تهران-ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، وضعیت دانش‌آموزی در پایتخت را وضعیت پیچیده‌ای دانست و گفت: اینکه فکر کنیم تنها در جنوب شهر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، یک اشتباه محض است، مشکلات عمده‌ای هم در شمال تهران هست.

عبدالرضا فولادوند روز جمعه در دوره آموزشی مدرسان آموزش خانواده شهر تهران در دبیرستان دخترانه فرزانگان یک منطقه ۶ اظهارداشت: با توجه تناسب نوع زندگی خانواده‌ها، با آسیب‌های نوپدیدی روبه‌رو هستیم و متاسفانه نیروی انسانی که بیشترین سرمایه و دارایی ماست در معرض خطر و آسیب‌های بسیاری قرار دارند.

وی گفت: مشکلات و مسائل اقتصادی، اخلاقی و دیوانسالاری و بروکراسی پیچیده مردم را خیلی عصبی بار آورده و خیلی از خانواده‌ ها با مشکلات و آسیب های اجتماعی مواجه هستند.

فولادوند افزود: در شهرهای بزرگ مشکلات و مسائل پیچیده‌تر است و متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران به دلایل مختلف از جمله تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس از میزان زیادی برخوردار است، وجود فرهنگ‌های متعدد، اقوام و مذاهب گوناگون، فرهنگ‌ها و تفکرات گوناگون باعث شده مدارس ما، وضعیت خوبی نداشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: معلم در کلاس درس با انواع و اقسام دانش‌آموزان سر و کار دارد، این مسائل و آسیب‌های اجتماعی باعث می‌شود که معلم یا مدیر به تنهایی نتواند سکان آموزش و رفتار دانش آموز را برعهده بگیرد، روز به روز مشکلات بیشتر می‌شود و باید اطلاعات و آگاهی خودمان را به روز کرده و با این آسیب‌ها مقابله کنیم.

وی اظهارداشت: اخلاق امروز در جامعه ما کمرنگ شده و کسی به دنبال آن نمی‌گردد و بخش عظیمی از این آسیب‌ها و مشکلات به دلیل نبود اخلاق و بداخلاقی است، کلاس های متعدد آموزشی، نقاشی، زبان و... تشکیل می‌شود اما دریغ از برگزاری یک کلاس اخلاق.

فولادوند با اشاره به صرف ۹۹ درصد از اعتبار آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق فرهنگیان اظهارداشت: ما با یک درصد بودجه باید ۱۰ها پروژه از جمله مباحث رفتاری دانش‌آموزان را دنبال کنیم، شرکایی هم در بحث آسیب‌های اجتماعی داریم که صرفا در همایش‌ها و به صورت نمایشی با ما همکاری می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال در اجرای طرح نماد، چندین مجموعه و نهاد باید در کنار آموزش و پرورش باشند اما در عمل آموزش و پرورش تنهاست، بنابراین ما باید خودمان در این زمینه تلاش و نقش ایفا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خطاب به مدرسان آموزش خانواده گفت: اگر در دوران دفاع مقدس نیاز به جانفشانی در میدان نبرد بود، امروز نیاز به ایثار و از خودگذشتگی مدرسان آموزش خانواده در سطح مدارس داریم و نباید به مدرس آموزش خانواده‌بودن به عنوان یک شغل، منزلت و امتیاز نگاه کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که پذیرفتید در پیچیده‌ترین مباحث و مسائل خانواده‌ها ورود کنید و با توجه به نوع مشکلات آموزش دهید.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر در آموزش و پرورش شهر تهران اقدامات و برنامه‌های خوبی متناسب با مشکلات تدوین شده و براساس بررسی‌هایی انجام گرفته، منطقه به منطقه، مدرسه به مدرسه، کلاس به کلاس و فرد به فرد به تناسب نوع نیاز باید نسخه تجویز کرد.

فولادوند با تاکید بر توجه به نیاز خانواده‌ها اظهارداشت: آنان را باید به عنوان شرکای خود در تعلیم و تربیت بدانیم، متاسفانه بعضی از مدیران مدارس توان و برقراری ارتباط موثر با اولیا را ندارند و گمان می‌کنند اولیا به عنوان افرادی هستند که در امور مدرسه دخالت می‌کنند و باید با آنان برخورد و محدودشان کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به این منظور ۲هزار نفر از مدیران مدارس برای چگونگی ارتباط با اولیا دوره آموزشی خواهند گذراند، در حدود ۷۲ سال گذشته، انجمن اولیا و مربیان مترادف با کمک‌های مردمی بود در صورتی که اولیا ظرفیت ارزشمندی دارند که برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت باید از آنان بهره برد.

وی افزود: باید به خانواده‌ها بگوییم که اولین الگوی دانش‌آموزان خانواده است و افراد پذیرفته‌شده به عنوان مدرس آموزش خانواده ارتباط مستقیم با خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارند و با توجه به اینکه برای حل مسائل باید به خصوصی‌ترین مباحث خانواده‌ها ورود کنند، باید شناخت و آگاهی بیشتری داشته باشند.

جذب ۱۰۵ نفر مدرس آموزش خانواده

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این دوره آموزشی گفت: سالانه مدرسان آموزش خانواده از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه توسط اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شوند.

سیدصدرا خوش قدم گفت: در سال‌های گذشته ۵۵۰ نفر از این طریق جذب آموزش و پرورش شهر تهران شدند اما متاسفانه برخی از این افراد فعال نیستند و انگیزه لازم را ندارند.

وی افزود: امسال حدود ۳۵۰ نفر در شهر تهران در رشته‌های مختلف با مدرک تحصیلات حداقل کارشناسی ارشد برای آزمون انتخاب مدرس آموزش خانواده ثبت‌نام کردند که قرار بود این آزمون ۱۲ اردیبهشت به صورت همزمان برگزار شود اما به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از سیل برای برخی از هموطنان، این آزمون هفتم تیر برگزار شد.

خوش قدم با اشاره به پذیرفته‌شدن ۱۸۷ نفر در مرحله اول انتخاب مدرس آموزش خانواده اظهارداشت: از این افراد توسط دو تیم تخصصی متشکل از اساتید دانشگاه و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش مصاحبه انجام شد و در نهایت ۱۰۵ نفر پذیرفته شدند.

وی ابراز امیدواری کرد: مدرسان آموزش خانواده باید با انگیزه قوی در مناطقی که اولویت اول در حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی است، نقش موثری داشته باشند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دوره‌های آموزشی مدرسان آموزش خانواده ۱۵ و ۲۲ آذر با سرفصل‌هایی متناسب با اهداف و فعالیت‌های این نهاد از جمله مهارت‌های ارتباطی، فرزندپروری، فنون نیازسنجی، سواد رسانه‌ای، آسیب‌های اجتماعی، اختلالات یادگیری، رفتاری- روانی، خانواده سالم و کارکردهای خانواده برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس