داوطلبان نمایندگی درباره چالش‌ها و اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌گویند؟


داوطلبان نمایندگی درباره چالش‌ها و اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌گویند؟

تهران ایرنا- ششمین روز نام‌نویسی داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حالی از ساعتی قبل آغاز شده است که داوطلبان مجلس خبرگان رهبری هم از امروز با مراجعه به ستادهای انتخابات نام نویسی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور، امروز جمعه ششمین روز نام نویسی از داوطلبان نمایندگی دور یازدهم مجلس شورای اسلامی است و داوطلبان تا پایان ساعت ۱۸ فردا شنبه مهلت دارند با مراجعه به ستادهای انتخابات ثبت نام کنند.
در حالی که تا پایان روز پنج شنبه پنجمین روز ثبت نام، ۷ هزار و ۴۲۱ داوطلب نمایندگی مجلس نهایی شده بود این آمار امروز از مرز هشت هزار نفر عبور کرد و هشت و هزار و ۵۰۳ نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور و محلهای پیش بینی شده در استانها داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی شدند که ۱۱ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس زن و ۸۹ درصد آنان مرد هستند
آن طور که سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات گفته است، استان های تهران با ۲۰۸۶ نفر داوطلب، اصفهان با ۶۷۶، خراسان رضوی با ۵۵۷، خوزستان با ۴۹۶ و فارس با ۴۵۸ نفر داوطلب به ترتیب بیشترین میزان ثبت‌نام را داشته‌اند.
این در حالی است که امروز ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم‌آغاز شد و تا ظهر امروز ۱۸ نفر برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند که از این میان ۷ نفر در تهران، ۱۰ نفر درر قم و یک نفر در فارس نام نویسی کردند. داوطلبان در پنج حوزه فرمانداری مرکز استان تهران، شیراز، مشهد، قم و بجنورد و همچنین در محل ستاد انتخابات ثبت نام خواهند کرد.

چهره‌هایی که‌آمدند

«علی مطهری» نماینده مردم تهران، «صادق خلیلیان» وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، «حسین سبحانی نیا» نماینده پیشین نیشابور، «محمد عباسی» نماینده سابق مردم گرگان و آق قلا و وزیر دولت دهم، «سید مهدی هاشمی» نماینده اصولگرای دور نهم، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، «محمد علی وکیلی» نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، «ابوذر (ایرج) ندیمی» نماینده لاهیجان در دوره‌های ششم، هفتم و نهم مجلس، «محمد رضا نجفی»، «محمود صادقی»، «سید فرید موسوی»، «علی گلمرادی» «غلامرضا حیدری طیب»، «مصطفی کواکبیان»، «بهروز نعمتی» نمایندگان کنونی مجلس، «فاطمه رهبر» و «حسین گروسی» نماینده پیشین مجلس در ششمین روز ثبت نام با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدند.

داوطلبان چه گفتند

وکیلی: انتقاد از نهادسازی‌های موازی مجلس

داوطلبان نمایندگی درباره چالش‌ها و اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌گویند؟


محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید مجلس دهم در حاشیه نام نویسی داوطلبی نمایندگی مجلس یازدهم در جمع خبرنگاران اعلام کرد با بیان اینکه مجلس دهم در پی نهادسازی‌هایی که در این سال‌ها شکل گرفت، جایگاهش را از دست داد، اظهار کرد: انتقاد کردن کار ساده‌ای است به ویژه برای آنان که دستی در امور داشته‌اند. آنچه که امروز در کف خیابان است، کارنامه همه مجالس و چپ و راست است بنابراین کسی نمی‌تواند خودش را نسبت به وضع فعلی کشور بی‌تقصیر بداند.

وی ادامه داد: مجلس دهم کاستی خودش را داشت و در پس نهادسازی‌هایی که در این سال‌ها شکل گرفت، جایگاهش را از دست داد. ما امروز شاهد قانون‌گذاری نهادهای مختلفی هستیم که بخشی از وظایف مجلس را عهده‌دار شده‌اند.

عضو فراکسیون امید درباره اقدامات صورت گرفته از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص گفت: هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت در ابتدا به عنوان بازوی مجمع برای نظارت بر سیاست‌های کلی و به شرط آوردن در صحن مجمع تشکیل شد ولی امروز در عرض مجلس و شورای نگهبان عمل می‌کند.

وکیلی به انتقادات مطرح شده از فرزندان و برادر خود هم پاسخ داد و گفت: « اینکه فرزند یک مسوولی در جایی در کار و گردش مالی روشن حضور داشته باشد، مذمتی ندارد. اما اینکه یک فرزند مسوول از کجا آورده که چنین ثروتی دارد، این اجحاف است، اگر فرزندان مسوولان که در جایگاه‌های هیات مدیره‌ شرکت‌ها قرار می‌گیرند اگر به استحقاق باشد اجحاف نیست ما حساسیت بیخودی درباره اشتغال فرزندان مسئولان ایجاد می کنیم و آنها را به سمت کار چاق کنی هل می‌دهیم.»


مطهری: اجرای کامل قانون اساسی و بهبود وضعیت معیشت مردم

داوطلبان نمایندگی درباره چالش‌ها و اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌گویند؟


«علی مطهری» نماینده تهران در مجلس دهم که برای نام نویسی به ستاد انتخابات کشور آمده بود، اجرای کامل قانون اساسی بویژه فصل سوم آن را از اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: مردم فکر نکنند شرکت کردن یا نکردن‌ آنان در انتخابات هیچ تاثیری در کشور ندارد بلکه یک مجلس مستقل قوی می‌تواند تاثیرات زیادی در کشور داشته و بسیاری از امور را اصلاح کند.

مطهری بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم و تاثیرگذاری در سیاست خارجی کشور را اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان کرد و با بیان اینکه اصلاحاتی هم در حوزه فرهنگ نیاز داریم، افزود: علاوه براین اجرای کامل قانون اساسی و مخصوصا فصل سوم‌ آن- که شامل حقوق ملت است- هم باید مد نظر و مورد رسیدگی قرار بگیرد.
نماینده مردم تهران بازگرداندن مجلس به جایگاهی در که در قانون اساسی دارد را اولویت دیگر مجلس یازدهم ذکر کرد و درباره عملکرد خود در دوره نمایندگی گفت:مهم این است که مردم در انتخابات مشارکت بالایی داشته باشند چون مشارکت بالای مردم در انتخابات هم‌ آثار داخلی و هم‌ آثار خارجی دارد.
وی افزود: اگر دنیا ببیند مردم ما مشارکت بالایی در انتخابات دارند، پایه‌های نظام محکمتر خواهد شد و این مشارکت بالا در رفتار آمریکا و اروپا و همچنین بقیه کشورها با ایران مردم موثر بوده و قطعا زودتر از شر تحریم‌ها راحت خواهیم شد.

مطهری یادآورشد: در این دوره کشور در یک شرایط اضطراری بود و بعضی کارها خارج از مسیر مجلس انجام می شد اما این حالت اضطراری ان شاء الله به زودی برطرف خواهد شد.

سبحانی نیا: تشکیل مجلسی در تزار بیانیه گام دوم رهبری

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده ۶ دوره نیشابور در مجلس شورای اسلامی درجمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور تاکید کرد باید مجلسی در تراز بیانیه گام دوم رهبری تشکیل شود.
وی گفت: با توجه به تجربه‌ای که از ادوار گذشته مجلس دارم و سرمایه‌گذاری که نظام برای بنده کرده، می‌توانم در مجلس یازدهم موثر باشم.

سید محمد حسینی: انتقاد نیروهای متدین از کوتاهی شورای نگهبان

داوطلبان نمایندگی درباره چالش‌ها و اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌گویند؟


محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم هم که برای داوطلب نمایندگی مجلس شده است، ‌ با بیان اینکه اسفند امسال فرصت مغتنم و گام نخستی برای ایجاد تغییر و تحول در حوزه‌های کشور است، گفت: با انتخاب نمایندگان دلسوز، متعهد و فداکار و با شناخت نسبت به ساختارهای کشور و ایده‌هایی که بتواند کشور را از این وضعیت رهایی بخشد، می‌توان تغییر را رقم زد.

این فعال سیاسی درباره عملکرد شورای نگهبان و انتقاد اصلاح طلبان از آن گفت: البته این انتقاد را برخی از نیروهای متدین و دلسوز و مردم هم دارند و آنها می‌گویند شورای نگهبان در اجرای وظیفه خود در مواردی کوتاه آمده است و افرادی در مجلس نفوذ یافتند که دنبال زد و بند و کسب منافع هستند و تعداد قابل توجهی از آنان پرونده دارند و آقای کدخدایی هم اعلام کرده بعد از دوره نمایندگی سراغ آنها خواهند رفت.

این داوطلب نمایندگی مجلس افزود: شورای نگهبان باید دقت بیشتری داشته باشد البته نگاه حزب و جناحی قابل قبول نیست؛ امیدواریم هیات‌های اجرایی و نظارت با دقت به وظیفه خود عمل کرده و مردم هم شایستگان را انتخاب کنند.

حسینی درباره ترکیب سیاسی مجلس آینده گفت: اگر بین نیروهای انقلاب وفاق ایجاد شود قطعا مردم این آمادگی را دارند که مجلس بی‌خاصیت فعلی که در شمار ضعیف‌ترین مجالس بعد از انقلاب محسوب می‌شود، تغییر کند و ترکیبی از نیروهای متعهد و انقلابی را در مجلس بعدی شاهد باشیم.

وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد این را هم گفت که گفت و گوهای خوبی در جریان اصولگرایی انجام شده و احزاب، تشکل‌ها و افراد حقیقی همه در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب جمع شده‌اند و کار را پیش می‌برند.


صادق خلیلیان: مجلس دهم منفعل است

اما «صادق خلیلیان» وزیر جهادکشاورزی دولت دهم که برای نام نویسی از حوزه انتخابیه تهران به ستاد انتخابات مراجعه کرده بود، مجلس دهم را منفعل و ضعیف در برقراری ارتباط با مردم دانست.
وی اضافه کرد: بعد از چهل سال درست نیست مردم ما همچنان در رفاه پایین و فاصله طبقاتی زیاد قرار داشته باشند.

سید مهدی هاشمی: ضعف مجلس دهم، ناکارآمدی است

سیدمهدی هاشمی نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی مهم‌ترین نقطه ضعف مجلس دهم را در یک کلمه، ناکارآمدی آن دانست و تصریح کرد: مجلس دهم در دو بعد نظارت و تقنین، ناکارآمد است و امیدواریم مجلس آینده کارامد باشد و این ضعف‌ها را نداشته باشد.

داوطلبان نمایندگی درباره چالش‌ها و اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌گویند؟

تلاش برای ارتقای جایگاه مجلس از اولویت‌های مجلس یازدهم است

«محمود صادقی» نماینده مردم تهران درباره اولویت‌های مجلس یازدهم گفت: اکنون چیزی که به چالش تبدیل شده بحث کارآمدی مجلس است که بخشی از آن کارآمدی اشخاص و بخشی هم که مهم‌تر ازآن است کارآمدی نظام پارلمانی است. مردم بویژه در تصمیم اخیر مشاهده کردند مجلس به نوعی از جایگاه خود کنار زده شد به نظرم یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم باید تلاش برای ارتقای کارآمدی جایگاه مجلس باشد.

وی در واکنش به حضور پررنگ وزرای دولت نهم و دهم و حضور کم رنگ فعالان سیاسی اصلاح طلب درفرایند ثبت نام در انتخابات مجلس گفت: دو روز دیگر برای ثبت نام فرصت باقی است و الان نمی شود قضاوت کرد اما شخصا من خودم برای حضور بسیار مردد بودم. چون بویژه در حوادث اخیر احساس کردم که مجلس نتوانست پاسخ مناسبی به انتظارات مردم بدهد.

صادقی همچنین درباره استعفای خود هم گفت: استعفای خود را نوشتم و امضا هم کردم و همان روز می‌خواستم تقدیم مجلس کنم در سیستم اتوماسیون مجلس هم ارسال شد، اما بعد از اطلاع دوستان و تشکیلات خودمان دبیر کل حزب تماس گرفتند و متنی را منتشر کردند که نباید این فرصت را از دست بدهیم و حتی تعداد زیادی از مردم هم به من پیام دادند که کنار نکشم و این کنار کشیدن ناگهانی اخلاقی نیست.

این گزارش در حال بروز رسانی است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس