اگر بلد بودیم...


اگر بلد بودیم...

سنندج - ایرنا - جشن عروسی است، کودکان در گوشه‌ای از سالن مشغول بازی هستند، تالار شبی مهتابی را سپری می‌کند، عروس و داماد منتظر رقم خوردن بهترین روز زندگی‌شان هستند.

شادی از چهره پدر و مادر زوج جوان دور نمی‌شود، مهمانان یکی یکی از راه می‌رسند، آهنگ شادی به زبان کُردی در حال پخش است، جوانان مشغول شادمانی هستند، قرار است آخر وقت امشب، فامیل و دوستان عروس و داماد را روانه خانه بخت کنند.
هه‌ژین که تا به حال کنار مادر نشسته بود، اجازه می‌خواهد تا کنار بچه‌هایی برود که مشغول بازی هستند.
وقت شام نزدیک است، مهمانان به طبقه بالای تالار به صرف غذا دعوت می‌شوند، میزها پر می‌شود هنوز چند لقمه‌ای نخورده‌اند که صدای انفجار مهیبی در تالار می‌پیچد و بعد چند نفری فریاد می‌زنند آتش...آتش...
جمعیت هراسان پا به فرار می‌گذارند، ازدحام زیاد است، درب های خروج کوچک، مادری به دنبال جگر گوشه‌اش هراسان به دل جمعیت می‌رند، خبری از دختر کوچکش نیست، عصر با چه شوقی موهای طلایی دخترش را آراسته بود، چشم‌هایش تار شده، نمی داند از گریه زیادی است یا فشار جمعیت...
پیرمرد تاب نفس کشیدن ندارد، دست‌هایش را لابه لای جمعیت نمی‌تواند تکان دهد، دردی کشنده در قفسه سینه‌اش احساس می‌کند، نفس‌هایش به شماره افتاده... آخرین نفس او را همراهی نمی‌کند.
کودک هنوز مات و مبهوت از این همه شلوغی و ازدحام به دنبال مادرش می‌گردد، جای حرکت ندارد، هر چه می‌بیند داد و فریاد و ازدحام است، قدش تا بالای زانوی آدم بزرگ‌ها می‌رسد، همه‌جا برایش تاریک است، ناگهان با برخورد به چیزی به زمین می‌افتد، فریادهایش در میان ههمه و شلوغی گم شد، فقط درد را می‌فهمد...از شادی و بازی چند دقیقه قبلش تنها زجه و مرگ مانده...

اولین خبرها

خبر به سرعت در شهر پیچید، همه خود را به محل حادثه رساندند، باز هم دوربین‌های گوشی همراه و ضبط حادثه‌ای تلخ.
حضور جمعیت بر ازدحام افزوده، مادران نگران به دنبال کودکان خود هستند، صدای فریاد مادری نگران به گوش می‌رسد: هه‌ژین...‌هه‌ژین... اما جوابی نمی‌شود.
صدای آژیر از همه طرف بلند است، ترس به جان مردم شهر افتاده، می‌گویند عمق فاجعه زیاد است.
تصاویر در شبکه‌های اجتماعی جا خوش می‌کند، امداد شروع شده، از مردم می‌خواهند تجمع نکنند تا امدادرسانی آسان شوند ولی کو گوش شنوا.
۱۱ آمبولانس مصدومان را به مراکز درمانی می‌رسانند، عکس هه‌ژین در شبکه‌های اجتماعی به عنوان گمشده پخش شده، خبری از او نیست که نیست.
دقایق به کندی می‌گذرد و اولین آمار دردناک از منابع رسمی اعلام می‌شود.

۱۱ کشته و ۳۸ مصدوم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: حادثه آتش سوزی تالار عروسی سقز ۱۱ نفر کشته بر جا گذشت که شامل پنج کودک، پنج زن و یک مرد است.
حسین خوش اقبال ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان و تسلیت به خانواده جانباختگان شایعات در خصوص امنیتی بودن این حادثه را رد کرد.
او افزود: این حادثه در اثر نشت شلنگ گاز متصل به بخاری به وقوع پیوست و در آن علاوه بر کشته شدن ۱۱ نفر از مدعوین، ۴۲ تن دیگر نیز مصدوم شده‌ و توسط نیروهای امدادی و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که حال سه تن از آنان وخیم گزارش شده است.
خوش اقبال با بیان اینکه بیشتر جانباختگان کودکان هستند که موقع خروج زیر دست و پای جمعیت مانده‌اند، اضافه کرد: مصدومان این حادثه هم اکنون در بیمارستان تحت درمان و مداوا هستند.

کشته‌های هول و ولا
رئیس سازمان آتش نشانی سقز درباره علت حادثه می‌گوید: مسوولان تالار مانگه شه‌و برای گرمایش محوطه داخلی از چندین بخاری متصل به کپسول گاز مایع استفاده کرده بودند و علت اصلی آتش سوزی نشت شلنگ گاز متصل به یکی از بخاری‌ها بوده است.
محمد دولتی اضافه کرد: این کپسول های گاز مایع را به دلیل اینکه مایع داخل آن بهتر جوشش پیدا کند و گاز به راحتی منقل شود، داخل آب گذاشتند و شعله‌ای هم زیر این کپسول ها قرار داده بودند که طبق اعلام کارشناسان ما این شعله باعث شده تا شلنگ انتقال گاز ذوب شده و گاز از آن نشت کند و در نتیجه موجب انفجار و آتش سوزی شود.
شاید عمق فاجعه اینجایی باشد که رییس آتش نشانی سقز از آن پرده برداشت.
دولتی اعلام کرد که هیچ کس به دلیل سوختگی ناشی از آتش سوزی کشته نشده و به محض آتش سوزی، مردم برای خارج شدن از تالار به سمت درب های خروجی تالار هجوم می‌برند که متاسفانه تعدادی زیر دست و پا مانده و به علت خفگی و کمبود هوا جان خود را از دست داده و تعدادی هم مصدوم شدند.
این حادثه ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه پنجشنبه اتفاق افتاد و اگر مهمانان عروسی خونسردی خود را حفظ می‌کردند عروسی عزا نمی‌شد.

کردستان در سوگ
انا لله و انا الیه راجعون، شاید آرامشی برای دل‌های سوخته باشد، دل‌هایی که آتش نشت گاز به جانشان نیفتاد که داغ از دست دادن جگرگوشه‌ها بود.
استاندار کردستان در پی کشته و زخمی شدن تعدادی از هم استانی‌ها در حادثه آتش سوزی تالار عروسی در سقز، ضمن تسلیت این حادثه روز جمعه ۱۵ آذر را عزای عمومی اعلام کرد.

در پیام بهمن مرادنیا آمده است؛ حادثه دردناک پنجشنبه شب چهاردهم آذر ماه در شهرستان سقز که منجر به جانباختن و مصدوم شدن تعدادی از هم استانی های عزیزمان در آن شهرستان شد، بدون شک یکی از تلخ ترین حوادث چند سال اخیر بە شمار می رود.
ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدیده جانباختگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان این حادثه دلخراش، روز پانزدهم آذرماه ۹٨ را در استان عزای عمومی اعلام می کنم.
به همه مراکز درمانی تاکید می شود که تمام تلاش خود را برای مداوای مصدومان بکار بگیرند و لازم است تمام ابعاد قضیه توسط ارگان‌ها و نهادهای ذیربط بررسی و علت روی دادن این حادثه دردناک به اطلاع عموم مردم عزیز استان برسد.
نماینده ولی فقیه در استان هم در پیامی این حادثه را تسلیت گفت.
پیام آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی چنین است: سانحه بسیار تلخ حادثه در سقز که منجر به جان باختن تعدادی از هم استانیهای عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید.
اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغ دیده، این مصیبت را به مردم کردستان تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منّان برای جان باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان و مجروحان، صبر و شفای عاجل را از خداوند مسألت دارم.
هه‌ژین پیدا شد
شاید بعد از این خبر دردناک شنیدن خبر پیدا شدن هه‌ژین در خانه فردی در همسایگی تالار عروسی آبی بر آتش دل مادرش بود.
امید در دل مادر جوانه زد، اما خبر دروغ بود.
صبح امروز جسد بی‌جان هه‌ژین در بین جانباختگان شناسایی شد.
شاید اگر بلد بودیم چگونه در بحران عمل کنیم حالا هه‌ژین، آن چهار کودک دیگر و ۶ مهمان دیگر عروسی زنده بودند و تلخ‌ترین خاطره زندگی مشترک برای عروس و داماد این مراسم رقم نمی‌خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!