اصفهان سالن حرفه‌ای تئاتر ندارد


اصفهان سالن حرفه‌ای تئاتر ندارد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: این استان یک سالن حرفه‌ای تئاتر ندارد و در این زمینه هم موفقیت‌های خوبی حاصل نشده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تئاتر یکی از رشته‌های مهم هنری اصفهان است، افزود: اهالی تئاتر در خصوص کمبود سالن‌های تئاتر برای تمرین و اجرا گلایه‌مند هستند بنابراین حوزه تئاتر نیازمند توجه بیشتر است.

وی با اشاره به این که شرایط اقتصادی کنونی به صورتی نیست که دولت بتواند اعتبار لازم برای ساخت سالن تئاتر اختصاص دهد اظهارداشت: البته شهرداری، حوزه هنری و برخی دستگاه‌های دولتی برای تامین این سالن‌ها کمک می‌کنند ولی کمبود سالن تمرین و اجرای تئاتر همچنان احساس می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: اصفهان دارای مکتب تئاتر است و سابقه‌ای دیرینه در این هنر دارد.

وی با تاکید بر این که بخش خصوصی باید به کمک حوزه فرهنگ و هنر بیاید ادامه داد: از علاقه‌مندان به ویژه افرادی که توان سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی و هنری به ویژه تئاتر دارند دعوت می‌کنیم به کمک این بخش بیایند.

انصاری بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های لازم از این افراد و سرمایه‌گذاران در شهر اصفهان و سایر شهرستان‌ها را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر در تعدد گروه‌های تئاتر رشد خوبی داشته‌ایم تصریح کرد: اگر در گذشته گروه‌های تئاتر محدود بودند و یا فقط در برخی از شهرستان‌ها و یا مراکز استان‌ها بودند اکنون در بیشتر شهرها گروه‌های تئاتر فعالند و تعدادشان هم زیاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: انجمن نمایش و شورای بررسی و تایید نمایش در راستای ارتقا تئاتر در کنار این اداره‌کل هستند البته هنر تئاتر در زمینه محتوا نیاز به کار و فعالیت بیشتری دارد که امید می‌رود اهالی آن در این راستا همت ویژه داشته باشند.

در زمان حاضر حدود ۴۰ گروه تئاتر ثبت شده و دارای پروانه، در استان اصفهان فعالیت دارند.

هنر نمایش در اصفهان سابقه چند صد ساله دارد و نمایش‌های کُمدی این خطه در چهارباغ و اجراهای مشهور در تماشاخانه‌های سپاهان در تاریخ تئاتر طنز اصفهان ماندگار است.

انصاری درباره هنرمندان و فعالیت صندوق اعتباری هنر افزود: یکی از کارهایی که وزارت ارشاد با بضاعتی که دارد در حال انجام آن است حمایت از هنرمندان است که بیمه و کمک‌هایی در قالب تسهیلات و در شرایط خاص کمک‌های بلاعوض برای هنرمندان ار طریق صندوق اعتباری هنر انجام می‌شود.

وی یادآورشد: البته با توجه به وضعیت بودجه‌ها و اعتبارات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، توفیق نداریم همه هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را زیرپوشش قرار دهیم ولی تا جایی که ممکن باشد هنرمندان را حمایت می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اضافه کرد: در استان بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر و حتی فعالان حوزه قرآن عضو صندوق اعتباری هنر هستند و از مزایای آن استفاده می‌کنند.

وی درباره بیمه اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: رسانه‌ها موظف به بیمه خبرنگاران خود بوده و بخشی از خبرنگاران زیرپوشش بیمه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که البته تعداد آن‌ها زیاد نیست.

انصاری اضافه کرد: امیدواریم رسانه‌های استان در این زمینه بیشتر تلاش کنند و زمینه‌ و اعتبارات موردنیاز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای بیمه کردن خبرنگاران بیشتری فراهم شود.

صندوق اعتباری هنر سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۳۸۳ با نام صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران آغاز به‌کار کرد.

این صندوق با بیش از ۵۶ هزار عضو و ۳۳ نمایندگی مستقر در استان‌های سراسر کشور در حال خدمات‌رسانی به جامعه بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور است.

اعطا تسهیلات اعتباری و وام بانکی جهت خلق آثار فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی، مشارکت در تولید، بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی درمانی و حمایت‌های معیشتی مانند پرداخت مستمری، برای از کار افتادگی و سالمندان و اعطای وام‌های ضروری و کمک‌های بلاعوض از وظایف و اهداف صندوق اعتباری هنر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق