به گزارش ایرنا، در دوره‌ای که «دونالد ترامپ» درگیر مسائل سیاسی در داخل است و مجلس نمایندگان هر روز در ماجرای اوکراین، پرونده استیضاح وی را قطورتر و سنگین‌تر می‌کند، یک چهره میانه‌روی دموکرات که از برخی جهات شبیه به رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا است، جای پای خود را در افکار عمومی به تدریج محکم می‌کند. «مایکل بلومبرگ» میلیاردر آمریکایی و فعال در حوزه رسانه و تجارت با سرعتی اندک اما اثرگذار خود را وارد عرصه رقابت های انتخاباتی کرد.

وی در همین مراحل نخست به واسطه سرمایه‌گذاری هنگفت و هدفمند خود توانسته‌است از بسیاری از ۲۰ نامزد دموکرات پیشی بگیرد و به تدریج نظرها را به خود جلب نماید. بلومبرگ در گذشته عضو حزب جمهوریخواه بود اما اکنون تغییر رویه داده‌است و از حزب دموکرات حمایت می‌کند.

از طرف دیگر در همین مدت کوتاه که بقیه نامزدهای پرشمار حزب دموکرات هم سرگرم رقابت‌های انتخاباتی هستند، بلومبرگ توانست خود را در میان ۶ نامزد برتر نظرسنجی‌ها قرار دهد.

میلیارد رسانه‌ای آمریکا و سودای ریاست جمهوری

تا بیش از یک ماه قبل کمتر کسی فکر می‌کرد که مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویوروک و میلیاردر معروف آمریکایی تمایلی به حضور در رقابت با ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ داشته‌باشد. اما چند هفته قبل به صورت رسمی اعلام شد که وی می‌خواهد در کنار حدود ۲۰ نامزد دموکرات تا چند ماه دیگر در انتخابات درون حزبی شرکت کند.

برخی ناظران و رسانه‌های آمریکایی اعتقاد دارند از مجموع نامزدهای انتخاباتی چهار گزینه «جو بایدن»، «برنی سندرز»، «الیزابت وارن» و «کامالا هریس» (گفته می شود به تازگی از فرایند رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده‌است) از بخت بیشتری برای حضور در رقابت با ترامپ برخوردارند. با توجه به وضعیت خاکستری که در میان افکارعمومی دموکرات‌ها وجود دارد بلومبرگ خود را به اندازه دیگر نامزدها دارای بخت و توان ریاست جمهوری ارزیابی می‌کند. بسیاری از شهروندان آمریکایی مهمترین گزینه دموکرات ها یعنی بایدن را به دلیل رویکردهای نژادپرستانه در گذشته، واجد شرایط برای ورود به اتاق بیضی کاخ سفید نمی‌دانند. همچنین ۲۲ درصد افرادی که در نظرسنجی روزنامه «اکونومیست» شرکت داشتند تصریح کردند که مایل به حضور یک چهره متفاوت با نامزدهای کنونی انتخابات ریاست جمهوری هستند.

مدعی تازه‌ در میدان رقابت ترامپ و دموکرات‌هابا این حال بلومبرگ باید در نخستین گام در انتخاباتی حزبی در ایالت آلاباما پیروز شود.

بلومبرگ دیرتر از دیگر نامزدهای دموکرات وارد عرصه رقابت‌ها شد و نتوانست در چند رای‌ گیری مقدماتی درون‌ حزبی دموکرات‌ها شرکت کند. در عمل وی تنها می‌تواند در رای‌گیری بزرگ سوم مارس ۲۰۲۰ که در ۱۴ ایالت برگزار می‌شود با دیگر نامزدهای هم حزبی خود را بسنجد. با این حال نظرسنجی موقعیت وی را با توجه مدت اندک حضور در این رقابت ها خوب ارزیابی می‌کنند. براساس آخرین نظرسنجی‌ها وی توانسته است نظر ۶ درصد از دموکرات ها را جلب کند و از این نظر از هریس پیش افتاده‌است. با این حال اختلاف وی با بایدن، سندرز و وارن نسبتا زیاد است.

به نوشته نشریه «نیویورک پست» برای چهاردهمین فرد ثروتمند جهان کسب جایگاهی در میان دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ قابل خریداری نیست. اما نزدیکان بلومبرگ اعتقاد دارند تغییر جزئی در قوانین داخلی حزب می‌تواند مسیر وی برای موفقیت در انتخابات تسهیل کند.

نشریه فوق در گزارش دیگری عنوان داشت بلومبرگ توانست در نخستین مرحله از بررسی‌های آماری میزان آرای خود را از ۳ به ۶ درصد برساند و حتی هریس را هم پشت سر بگذارد. بایدن ۳۱، سندرز ۱۵ و وارن ۱۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

تحلیل فوق رشد سریع جایگاه بلومبرگ را نشانه آن می‌داند که کیف پول این میلیاردر اجازه ظهور بیشتر را هم به وی می‌دهد. او از زمان اعلام آمادگی خود تاکنون بیش از ۴۰ میلیون دلار برای تبلیغات هزینه کرده‌است.

رقیبی جدی برای ترامپ

اگرچه بسیاری از تحلیلگران بایدن را گزینه نهایی دموکرات‌ها فرض می‌کنند اما برخی اعتقاد دارند بلومبرگ که همانند وی میانه‌رو است مهمترین تهدید برای ترامپ خواهد بود. بلومبرگ سوابق سیاسی کم حاشیه‌تری دارد و برخلاف بایدن، نژادپرست شناخته نمی شود؛ در مقابل در حوزه اقتصادی فردی موفق و خودساخته به شمار می‌رود.

مایکل بلومبرگ هدف خود از ورود به انتخابات را صرفا پیروزی بر دونالد ترامپ و بازسازی موقعیت ایالات متحده بیان کرد. وی پیش از این از حامیان حزب جمهوریخواه بود اما اکنون همچون یک دموکرات نقش آفرینی می‌کند و به هیچ وجه رابطه خوبی با ترامپ ندارد. وی رئیس‌ جمهوری آمریکا را تهدیدی جدی برای کشور دانسته و تمدید دوره ریاست وی را اشتباهی غیرقابل جبران می‌خواند.

در طرف مقابل، ترامپ بلومبرگِ هفتادوهفت ساله را «مایک کوچولو» نامید و اظهار داشت که به‌راحتی وی را شکست وی دهد. اما برخلاف این اظهارات به نظر می رسد بلومبرگ به اندازه‌ای برای ترامپ جدی و خطرناک ارزیابی شده‌است که حتی نزدیکان رئیس جمهوری محدودیت‌هایی را در زمینه فعالیت غول رسانه‌ای این رقیب سیاسی ایجاد کرده‌اند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرد به شبکه خبری بلومبرگ اجازه نمی‌دهد تا فعالیت‌ها و اتفاقات انتخاباتی ترامپ را پوشش بدهد. مشاوران ترامپ مدعی شدند رویکرد خبرگزاری بلومبرگ متعصبانه است و موضعگیری‌های آن تنها با هدف انتقاد از ترامپ صورت می‌گیرد.

البته برخی اعتقاد دارند یکی از دلایل ورود بلومبرگ به رقابت‌های انتخاباتی، دفاع از منافع ثروتمندان و مقابله با رویکردهای تند و چپگرایانه دو نامزد پراُمید این کارزار یعنی سندرز و وارن است که به شدت با رویکردهایی سرمایه‌دارانه مخالفت می‌کنند.

با این حال نگاه خوشبینانه به بلومبرگ هم کم نیست. تحلیلگر روزنامه «وال استریت ژورنال» بر این باور است که در یک رقابت عاقلانه و منطقی، حضور بلومبرگ در فرایند رقابت‌ها می‌تواند شانس دموکرات ها در نوامبر ۲۰۲۰ را بیشتر کند. در واقع حضور شهردار سابق نیویورک می‌تواند به نفع این حزب تمام شود.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم امی‌نویسد: بلومبرگ می‌تواند حامی خوبی برای دموکرات‌ها باشد. تابه‌حال بسیاری از دموکرات‌ها به ورود وی به رقابت‌ها با دیده تردید می‌نگریستند اما روندهای اخیر در پرونده استیضاح موجب شده‌است تا این حزب به دنبال گزینه‌ای باشد که از بخت بیشتری برای شکست ترامپ برخوردار است.

این گزارش با بررسی نامزدهای کنونی حزب دموکرات اعتقاد دارد آن‌ها باید بر ارزش‌های بنیادینی تمرکز داشته باشند که نامزدشان را از ترامپ متمایز می‌سازد. به باور نویسنده تنها نامزدی که قادر است ترامپ را در انتخابات شکست دهد بلومبرگ است زیرا مردم همه چیزهایی را که ترامپ ندارد در وی می‌بینند. نمونه این مقایسه آن است که ترامپ در دوره پیش از ریاست جمهوری یک تاجر ورشکسته بود اما بلومبرگ بازرگانی موفق است که زندگی را با دستان خودش ساخت.

گزارش سی‌ان‌ان سپس با استفاده از برخی توصیف های غلوآمیز برای بلومبرگ آورده‌است دموکراسی آمریکایی نمی‌تواند چهار سال دیگر با ترامپ کنار بیاید. قانون اساسی یک سند قدرتمند است اما قادر نیست مانع نقض خود شود. در این مرحله تنها فردی می تواند انسجام آن را حفظ کند باید دستان پرقدرتی داشته‌باشد حتی اگر این فرد از میانه‌روها باشد.