پیوستن شرکت‌های ایرانی به آژانس نوآوری جمهوری آذربایجان


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با همتای آذربایجانی خود از اجرایی شدن تفاهم‌های دوجانبه خبر داد و گفت: سه شرکت ایرانی رسما فعالیت خود را در آذربایجان آغاز کردند و به آژانس نوآوری جمهوری آذربایجان پیوستند، این سرآغاز یک حرکت اقتصادی بزرگ بود که ما از قبل در خصوص آن برنامه‌ریزی کردیم که با وجود تفاهم‌های سیاسی بین دو کشور...

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با همتای آذربایجانی خود از اجرایی شدن تفاهم‌های دوجانبه خبر داد و گفت: سه شرکت ایرانی رسما فعالیت خود را در آذربایجان آغاز کردند و به آژانس نوآوری جمهوری آذربایجان پیوستند، این سرآغاز یک حرکت اقتصادی بزرگ بود که ما از قبل در خصوص آن برنامه‌ریزی کردیم که با وجود تفاهم‌های سیاسی بین دو کشور امروز به نتیجه رسیده است.
محمدجواد آذری جهرمی که برای شرکت در بیست و پنجمین نمایشگاه باکوتل در جمهوری آذربایجان حضور دارد روز چهارشنبه در خصوص مذاکراتی که با همتای آذری خود «رامین قلی زاده» داشت، گفت: جمهوری آذربایجان شرایطی را فراهم آورده است که شرکت‌های ایرانی در این کشور حاضر شده و به توسعه بازار خودشان بپردازند.
توافقات فرکانسی مرزی دو کشور نیز از دیگر مباحثی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، جهرمی در این خصوص توضیح داد: برخی شهروندان ما در مناطق مرزی به صورت ناخواسته به شبکه تلفن همراه آذربایجان رومینگ می‌شوند که این موضوع به صورت متقابل نیز وجود دارد، هرچند این مسئله به شدت کاهش پیدا کرده و تا شعاع دو کیلومتری مدیریت شده اما تقریبا نزدیک ۱۸۰ روستا در استان اردبیل وجود دارد که با این مشکل روبه‌رو هستند از همین رو در حال تعامل برای کاهش این ظرفیت هستیم تا هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود.
او خاطرنشان کرد: این از جمله موضوعاتی بود که دو طرف باید برای رفع آن همکاری می‌کردند، بر همین اساس کارگروه مشترکی برای کار اندازه‌گیری فرکانس‌ها تشکیل شده که کار خود را پیش می‌برند، در این جلسه قرار شد طرف آذربایجانی به سرعت کاری که بر عهده اوست را انجام بدهد تا این مسئله به سرانجام برسد.
آذری جهرمی در خصوص دیگر تفاهمات مشترک با جمهوری آذربایجان اظهار داشت: پیرو مسائل مربوط به امنیت سایبری قرار بود مرکز ماهر ایران به مرکز سرت آذربایجان متصل شود که اتصال در بین این تفاهمات برقرار شد، پست مالی یکی دیگر از موضوعات مورد تفاهم بود که اجرایی شدن آن به جلسه‌ای که عصر امروز برگزار می‌شود، موکول شد.
وزیر ارتباطات افزود: جمهوری آذربایجان فضای رو به رشدی در حوزه فناوری اطلاعات دارد و همکاری‌های خیلی عمیق بین مجموعه وزارت ارتباطات و حمل و نقل آذربایجان موجود است که این فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی به شمار می‌آید و نتایج رویکردی که با هدف ایجاد منطقه قوی‌تر در حوزه آی سی تی پیگیری می‌کردیم روز به روز روشن‌تر می‌شود.
وی تصریح کرد: فعالیت شرکت‌های ایرانی پس از افغانستان در جمهوری آذربایجان نیز به خوبی پیگیری می‌شود و امیدواریم تسهیلاتی که برای توسعه صادرات بخش آی سی تی با دیگر کشورها پیگیری کردیم به سرعت به نتیجه برسد.
آذری جهرمی با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه جمهوری آذربایجان طی یک سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات گفت:‌ باکوتل ۲۰۱۸ با باکوتل ۲۰۱۹ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته،‌ افتتاح آژانس نوآوری یکی از کارهای بسیار مهمی بوده که در آذربایجان اتفاق افتاده است و می‌تواند باعث پیشرفت اقتصادی در عرصه اقتصاد دیجیتال شود.
او در پایان گفت: ما به عنوان شریک استراتژیک با جمهوری آذربایجان همواره در حال همکاری هستیم، شرکت‌های ایرانی حضور فعالی در آژانس نوآوری جمهوری آذربایجان دارند و درصدد گسترش این حوزه‌ها هستیم.
به گفته وزیر ارتباطات، توسعه همکاری مشترک در حوزه‌های فضایی، استارتاپ‌ها و ترانزیت بین‌الملل اینترنت نیز در دستور کار ایران و جمهوری آذربایجان است.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی ارتباطات، نوآوری و فناوری‌های پیشرفته باکو موسوم به «باکوتل» طی روزهای ۳ تا ۶ دسامبر (۱۲ تا ۱۵ آذرماه) با حضور ۲۳۸ شرکت از ۲۳ کشور به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج