عقب‌تر از واقعیت جامعه پیش می‌رویم


عقب‌تر از واقعیت جامعه پیش می‌رویم

طبق آمار حدود 60 هزار نفر به ویروس اچ. آی. وی مبتلا هستند و از این تعداد چیزی درحدود 21 هزار نفر شناسایی شده و تحت درمان قرارگرفته‌اند اما مشکل اصلی 65 درصدی است که طبق برآوردهای بهداشتی به این ویروس مبتلا هستند ولی هنوز شناسایی نشده‌اند.

همشهری آنلاین ـ سمیرا باباجانپور: فرهنگسازی و آموزش مهم‌ترین روش برای پیشگیری و شناسایی افرادی است که به این ویروس مبتلا هستند ولی هنوز برای درمان مراجعه نکرده‌اند. مدیرعامل مؤسسه چترا که سال‌هاست در زمینه اعتیاد و ایدز فعالیت می‌کند با تأکید برآموزش انگ‌زدایی درباره این ویروس و افرادی که به آن مبتلا شده‌اند می‌گوید: «تا زمانی که فرهنگ جامعه دربرابر این افراد حالت تدافعی داشته باشد و اجتماع آنها را نپذیرد نباید انتظار داشته باشیم که هر فردی که مشکوک به ابتلا به این ویروس است به راحتی آزمایش دهد. »

برپایی غرفه‌های آموزش و کاهش انگ‌زدایی از ایدز

همزمان با هفته ایدز مؤسسه خیریه چترا به همراه مؤسسه خیریه شمس در ۶ ایستگاه مترو غرفه‌هایی برای آموزش و کاهش انگ‌زدایی از این بیماری راه‌اندازی کرده است. به گفته مدیرعامل چترا این غرفه‌ها در ایستگاه مترو صادقیه، تجریش، حقانی، تئاتر شهر، آزادی و امام خمینی(ره) فعال است. مؤسسه پیام‌آوران همیاری (چترا) که سال‌هاست با راه‌اندازی ۲ باشگاه مثبت سعی در کاهش مشکلات روحی، روانی و معیشتی اعضای خود دارد سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار اتوبوس ایدز را با همکاری سازمان رفاه و خدمات شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی ایران در سطح شهر مستقر کرد. اما امسال اتوبوس ایدز با همه موفقیت‌هایی که برای شناسایی افراد مبتلا به اچ. آی. وی داشت فعال نیست. دکتر «محمدرضا سید قاسمی» در این باره می‌گوید: «اتوبوس ایدز طرح موفقی بود. اواخر سال ۱۳۹۷ اتوبوس ایدز در سطح شهر بسیار موفق عمل کرد اما آماری که از نتایج آزمایش‌ها به‌دست آمد بسیار تأمل‌برانگیز بود. تفاوت شایانی بین آمار سال ۱۳۹۴ و سال ۱۳۹۷ وجود داشت تقریباً آمار ۲برابر شده بود. این افزایش نشان از این داشت که هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه فرهنگسازی کنیم در نتیجه امسال تصمیم گرفتیم به جای راه‌اندازی اتوبوس ایدز تمرکز بیشتری در آموزش و کاهش انگ‌زدایی از این بیماری داشته باشیم. تلاشی که مسلماً از عهده یک نهاد مردمی بر نمی‌آید و یک بسیج همگانی سازمان‌های دولتی و غیردولتی را می‌طلبد. »

باشگاه‌های مثبت را جدی بگیریم

قاسمی در ادامه باشگاه‌های مثبت را در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز بسیار کارآمد ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «باشگاه‌های ایدز تحت‌نظر سازمان بهزیستی هستند. ما در مؤسسه چترا ۲ باشگاه را با عضویت ۱۵۰ نفر مدیریت می‌کنیم. در باشگاه‌های قدیمی‌تر بیش از ۴۵۰ نفر عضو هستند همین افراد می‌توانند در زمینه فرهنگسازی و نگاه جامعه به این بیماری بسیار تأثیرگذار عمل کنند. وقتی فرد به این باشگاه‌ها مراجعه می‌کند و با چشم خود افرادی را می‌بیند که با وجود ابتلا به ویروس اچ. آی. وی سبک زندگی‌شان عادی است و روند کنترل بیماری‌شان موفقیت‌آمیز بوده است طبیعتاً ذهنیت نادرستی که از این ویروس دارد کمرنگ می‌شود. تا زمانی که ترس از طرد شدن و احساس ناامنی برای فرد مبتلا وجود داشته باشد به سمت آزمایش پیش نمی‌رود. مسلماً اگر این افراد شناسایی نشوند در نتیجه تلاشی هم برای درمان نمی‌کنند و بیماری به مرحله ایدز می‌رسد و این اصلاً خوب نیست. یادمان نرود که در زمینه شناسایی ویروس اچ. آی. وی خیلی عقب‌تر از واقعیتی که درجامعه وجود دارد حرکت می‌کنیم. »

کد خبر 467757

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا