سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت: 600 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند


سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت: 600 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند

شیراز-ایرنا-سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: از ابتدای سال 98 تا کنون با برنامه ریزی صورت گرفته و پرداخت تسهیلات، حدود 600 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند.

مهدی صادقی نیارکی، پنجشنبه در حاشیه بازدید از چهار واحد تولیدی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز با اشاره به طرح فعال سازی واحدهای راکد به خبرنگاران گفت: امسال احیای ۲ هزار واحد صنعتی راکد در برنامه قرار دارد که از این تعداد، یک هزار و ۳۰۰ واحد آنها در شهرک‌های صنعتی و مابقی در خارج از این شهرک‌ها مستقر هستند.

وی اضافه کرد: همچنین باید در سال رونق تولید، حدود چهار هزار واحد تولیدی، افزایش ظرفیت یابند که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورت تامین و اختصاص منابع بانکی، تمام این ۲ هزار واحد راکد صنعتی که پیش از آن عارضه یابی شده‌اند به چرخه تولید باز می‌گردند.

نیارکی با اشاره به ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقای هم افزایی در بخش صنعت با راه اندازی سامانه توان، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه توان ایران را برای بهم رسانی نیازها و توانمندی‌های صنعتی در داخل کشور طراحی کرده است که تا کنون مراحل فعالیت آزمایشی آن به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: این سامانه، بستر جامعی برای حمایت از تولید داخل و اعلام نیازمندی‌ها و توانمندی‌های صنعتی و معدنی کشور است و همچنین شرایط را برای توسعه تولیدات ایرانی دارای مشابه خارجی مهیا می‌سازد.

این مقام مسوول، همچنین به برگزاری نمایشگاه نهضت ساخت داخل و رونق تولید در شیراز اشاره کرد و گفت: از مهمترین سیاست‌های معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۸ تلاش برای پیاده سازی عملی نهضت ساخت داخل با محوریت خود اتکایی در تولید کالاهای حساس، ضروری و راهبردی است.

نیارکی افزود: هدف از پیاده سازی این نهضت، کاهش آسیب‌پذیری، افزایش استحکام، توسعه و تعمیق ساخت داخل در صنایع مزیت‌دار است.

مقابله با معضل بیکاری از قابلیت‌های مهم طرح "تاپ" است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: در بازدید از این چهار واحد بزرگ صنعتی و تولیدی، ضمن آشنایی با میزان توانمندی‌های آنها، مسایل و مشکلات این واحدها بررسی و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

حمیدرضا ایزدی اضافه کرد: گره گشایی از این واحدهای بزرگ ملی و منطقه‌ای و نیز رشد و رونق تولید در این مجموعه‌های بزرگ، موجب تحقق نهضت ساخت داخل، اشتغال پایدار و رفع حلقه‌های وابستگی به قطعات و تجهیزات (واردات) خارجی است.

وی با اشاره به ارتباط خوب صنعت و دانشگاه در اجرای طرح "تاپ" گفت: طرح "توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار" موسوم به "تاپ"، سامانه‌ای است که توسط معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت برای اعلام سایر نیازمندی‌های تحقیقاتی و پژوهشی واحدهای صنعتی با هدف تولید و توسعه فعالیت واحد خود، طراحی و معرفی شده است.

ایزدی اضافه کرد: دسترسی به این سامانه که به معرفی نیازهای پژوهشی توسط بنگاه‌های تولیدی و تجاری پرداخته شده، برای دانشجویان و استادان میسر است است و موضوع مورد توجه این است که طرح تاپ با پُر رنگ کردن نقش اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سربازان فارغ‌التحصیل از بنگاه‌های اقتصادی، در یک مکانیزم برد - برد، اثرات اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.

رییس سازمان صمت استان فارس بیان داشت: در حال حاضر طرح ملی تاپ از این قابلیت برخوردار است که به عنوان یک طرح فراگیر با معضل مهمی نظیر بیکاری مقابله کند و در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رونق تولید نامگذاری شده است، به تولیــد، حیات و زندگی دو باره‌ای ببخشد.

وی ادامه داد: همچنین در این سامانه، نخبگان و دانشگاهیان هم با اعلام توانمندی خود در زمینه‌های مختلف، می‌توانند پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی باشند و استان فارس در ثبت اطلاعات و اعلام نیازها در طرح "تاپ" با ۱۹۰ واحد ثبت نام شده در سامانه، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

ایزدی، به راه اندازی دبیرخانه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اشاره کرد و گفت: از جمله مزیت‌های نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل، اخذ نمایندگی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته از سوی این سازمان است و از طریق این صندوق از طرح‌های فناورانه مراکز آموزشی و پژوهشی دانش بنیان، حمایت مالی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی برای تولیدات صادرات محور و کیفی سازی تولیدات خود می‌توانند اقدام به ثبت نیاز خود در سامانه www.iranetop.ir یا top.mimt.gov.ir کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


افزایش نگرانی ها در آمریکا و اروپا نسبت به پیشروی احتمالی نیروهای مسلح روسیه