آبیاری قطره‌ای و بارانی در استان اردبیل توسعه می‌یابد


آبیاری قطره‌ای و بارانی در استان اردبیل توسعه می‌یابد

اردبیل - ایرنا -مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: رواج آبیاری نوین در دولت مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود در این استان هم آبیاری قطره‌ای و بارانی توسعه یاید.

عباس جنگی مرنی روز پنجشنبه در دیدار با فرماندار اصلاندوز و بررسی مشکلات پایاب خداآفرین، آبیاری قطره‌ای و بارانی را جزو اساسی‌ترین راه‌های صرفه‌جویی در منابع آب عنوان کرد و افزود: به رغم وجود آب مناسب در منطقه مغان، ضروری است برای مواجه نشدن با کمبود آب در آینده از حالا به فکر صرفه‌جویی باشیم.

وی با اشاره به احداث کانال آبیاری و زهکشی خداآفرین در منطقه مغان، اتمام این پروژه را تاثیرگذار در توسعه کشاورزی منطقه عنوان کرد و گفت: با همکاری و همراهی دیگر دستگاه‌های اجرایی شاهد آبادانی بیش از پیش در منطقه خواهیم بود.

جنگی مرنی بیان‌کرد: پروژه بزرگ پایاب سد خداآفرین در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده که در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و ۱۰۰ هکتار می‌باشد که تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

او اضافه‌کرد: ناحیه عمرانی یک در شرق دره‌رود نیز سه هزار و ۹۰۱ هکتار را شامل می‌شود که ۲۱۸ هکتار توسط کلاسیک ثابت ، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار توسط سنترپیوت ، ۷۵ هکتار توسط سیستم کم‌فشار و ۹۵۸ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

وی افزود: ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت ، ۶ و ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین اظهار داشت: ناحیه عمرانی چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹۲ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود، ناحیه سه این پروژه نیز توسط اداره کل آب منطقه‌ای اردبیل اجرا می‌شود.

سیدعباس مینایی ،فرماندار شهرستان اصلاندوز هم در این دیدار با اشاره به بحران آب در کشور، ضرورت مدیریت مصرف آب و رعایت الگوی کشت در بین کشاورزان را یادآور شد و گفت: برای گرفتار نشدن در چالش کمبود آب باید در منطقه مغان نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بخش آب استان در منطقه مغان چشمگیر است، بیان‌کرد: برای بهره‌مندی بهتر مردم از پایاب خداآفرین باید با زمان‌بندی مناسب سعی کنیم تا پروژه به سرانجام برسد.

وی لایروبی رودخانه‌ها را امری ضروری عنوان کرد و گفت: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها از میزان هدررفت آب جلوگیری کرده و موجب بالارفتن بهره‌وری در بخش کشاورزی خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس