رییس‌جمهوری لبنان اولویت‌های دولت آینده را مشخص کرد


رییس‌جمهوری لبنان اولویت‌های دولت آینده را مشخص کرد

بیروت- ایرنا- «میشل عون» رییس‌جمهوری لبنان با تعیین اولویت‌های دولت آینده این کشور، گفت: اصلاحات ضروری در بخش‌های مختلف به ویژه ادارات و نهادهای رسمی، حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم و مبارزه با فساد از مهم‌ترین وظایف نخست‌وزیر و اعضای کابینه جدید خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، عون امروز (پنجشنبه) در دیدار دبیر و اعضای اتحادیه روزنامه‌نگاران لبنان در قصر بعبدا در شرق بیروت افزود: توجه به اصل وحدت ملی و بازگرداندن اعتماد میان دولت و ملت از دیگر اولویت‌های کابینه و دولت آینده است.

قرار است صبح و عصر دوشنبه نهم دسامبر (۱۸ آذر ماه ۹۸) در دو نوبت رایزنی‌ها و مشورت‌های رییس جمهوری و مجلس لبنان برای معرفی نخست‌وزیر در بیروت انجام گیرد.

۱۲ روز پس از آغاز جنبش اعتراضی و اصلاحی مردم لبنان که همچنان ادامه دارد «سعد حریری» نخست‌وزیر در هفتم آبان گذشته از سمت خویش استعفا کرد.

«سمیر الخطیب» که یک بازرگان، مهندس و مدیرعامل «شرکت خطیب و علمی» در بیروت است یکی از نامزدهای پُست نخست وزیری است که ممکن است دوشنبه آینده مسوول تشکیل کابینه جدید با مشارکت گروه‌ها، نمایندگان و احزاب لبنان شود.

در این ارتباط «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیروهای لبنانی» اعلام کرد که این حزب تنها در دولتی مشارکت می‌کند که مستقل و مُرکّب از فن سالاران (تکنوکرات‌ها) و متخصصان باشد نه شخصیت‌های سیاسی.

وی شامگاه پنجشنبه در یک نشست خبری در بیروت تأکید کرد: هر دولتی غیر از دولت تکنوکرات، نسخه مشابه و برابر با اصل دولت‌های پیشین است که اعتماد ملت را جلب نمی‌کند و نتیجه و عملکردش برای لبنان، ویرانگر خواهد بود.

در مورد شکل و ماهیت دولت آینده لبنان دو ایده مطرح است: یکی دولت فن سالار (تکنوکرات) با حضور نخبگان و کارشناسان غیرسیاسی. حریری، جعجع و "ولید جنبلاط" رهبر حزب "سوسیالیست ترقی خواه" از طرفداران این شکل و قالب از دولت هستند؛ دوم دولت تکنو- سیاسی با حضور نمایندگانی از نیروهای اصلی سیاسی و فن سالاران (تکنوکرات ها). این ایده میشل عون، "نبیه بری" رییس مجلس و «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت