نشست اوپک 177 با حضور زنگنه در وین آغاز به‌ کار کرد


نشست اوپک 177 با حضور زنگنه در وین آغاز به‌ کار کرد

وین- ایرنا- یکصد و هفتاد و هفتمین نشست کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک با حضور 'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در مقر دائمی این سازمان در وین، پایتخت اتریش آغاز به‌ کار کرد.

این نشست به دلیل طولانی شدن جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه‌ اوپک و غیراوپک (JMMC) با نزدیک به دو ساعت تأخیر آغاز شد. زنگنه پیش از آغاز نشست با «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک و «مانوئل کودو» وزیر نفت ونزوئلا و رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک ملاقات کرد.

وزرای شرکت کننده در این نشست، قرار است درباره تمدید یا کاهش بیشتر تولید نفت برای حفظ تعادل قیمت این کالای استراتژیک در سال آینده میلادی، تصمیم‌گیری کنند. وزیر نفت ایران پیش‌بینی کرده است که اعضا با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت خواهند کرد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی، تولید روزانه نفت کشورهای غیر اوپک در سال آینده ۲.۲ میلیون بشکه افزایش ‌یابد؛ در حالی که کل رشد تقاضای جهانی نفت تنها ۱.۳ میلیون بشکه خواهد بود.

عرضه بیش از اندازه‌ نفت خام در بازارهای جهانی در کنار کاهش سطح تقاضا بر اثر تحولات پرتنش اقتصادی در سال‌های اخیر، تأثیر منفی بر چشم‌انداز قیمت فروش نفت خام در سال‌ آینده گذاشته است.

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای تولید و صادرکننده نفت غیر اوپک (اوپک پلاس) ابتدای سال جاری توافق کردند تا برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت، مجموع تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

با این حال، پیش‌بینی‌های جدید حاکی است که اگر تولید نفت از سطح فعلی کمتر نشود، بهای نفت در سال آینده سقوط خواهد کرد.

بهای نفت در بیشتر ماه‌های سال جاری میلادی ۲۰۱۹،حدود ۶۰ دلار در بشکه معامله شد که این میزان ۱۴ درصد نسبت به ابتدای سال، بیشتر اما کمتر از آوریل گذشته است که قیمت به۷۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای نفت‌خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) صبح امروز در آستانه برگزاری نشست اوپک به ترتیب ۶۱ دلار و ۱۰ سنت و ۵۶ دلار و ۳۷ سنت به ازای هر بشکه ثبت شد.

همزمان با برگزاری این نشست، سهام غول‌ نفتی آرامکو در بورس عربستان عرضه شده است.

بر همین اساس، انتظار می رود که عربستان از سیاست کاهش تولید بیشتر برای افزایش قیمت نفت حمایت کند.

در مقابل، روسیه که به دنبال افزایش صادرات میعانات گازی به چین است، چندان رغبتی به کاهش بیشتر تولید نفت نشان‌ نداده‌ است.

کار مهم زنگنه در اجلاس امروز، حفاظت از حقوق ایران از جمله حفظ چارچوب نظام سهمیه‌بندی در شرایط تحریم است.

زنگنه امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شود،این یک دستاورد برای اوپک است اگر هم بیشترکاهش یابد، من حمایت می کنم و دستاورد بزرگتری است.

وی در عین حال،با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تصریح کرد؛ هیچ محدودیتی را برای تولید ایراننخواهد پذیرفت و در بالاترین حد ظرفیت ایران تولید خواهد کرد.

وزیر نفت صبح امروز با دبیرکل و رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک دیدار کرد.

نشست اوپک امسال در حالی برگزار می شود که برای نخستین بار، خبرنگاران اجازه ورود به داخل سالن اصلی اجلاس را نخواهند داشت.

این نشست، معمولاً چند ساعتی طول می‌کشد و انتظار می‌رود وزیر نفت ایران نتیجه اجلاس و موضع ایران را در گفت‌ وگو با خبرنگاران تشریح کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت