قاچاق فیلم‌ها چقدر به صاحبان فیلم خسارت می‌زند؟


قاچاق فیلم‌ها چقدر به صاحبان فیلم خسارت می‌زند؟
دوباره قاچاق فیلم و این‌بار توزیع غیرقانونی فیلم جنجالی «خانه پدری»، «قصر شیرین» و «شبی که ماه کامل شد» در زمانی کمتر از ۲۴ساعت. اما این اتفاق که سابقه‌ای طولانی در سینمای ایران دارد چقدر به صاحبان فیلم خسارت می‌زند؟

به گزارش خبرآنلاین، قاچاق فیلم‌ها و انتشار نسخه‌های غیرقانونی آنها در سال ۹۸ به معضلی برای سینمای ایران تبدیل شده است.

انتشار نسخه غیرقانونی «خانه پدری» در آخرین روز اکران این فیلم و چند ساعت بعد انتشار «قصر شیرین» در سایت‌های دانلود فیلم تنها در کمتر از یک روز اتفاق افتاده‌اند. اما این اتفاق علاوه بر خسارتی که به چرخه اقتصادی سینمای ایران می‌زند چقدر به صاحبان فیلم‌ها ضرر می‌زند؟

این سوالی است که چندی قبل و در زمان انتشار نسخه غیرقانونی «متری شیش‌ونیم»، رجبی فروتن از مدیران شبکه نمایش خانگی با انتقاد از قاچاق فیلم‌ها درباره آن نوشته بود و توضیح داده بود که چطور این فیلم‌ها در پروسه تکثیر ممکن است قاچاق شوند و گفته بود چطور این چرخه قاچاق لطمه می‌زند به این بازار فروش محصولات فرهنگی. او در وبلاگش نوشته بود: «به دلیل بروز چنین اتفاقاتی در گذشته در متن قراردادهای رایج پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. به‌طوری‌که در متن اغلب قراردادها کاهش و تنزل ۵۰درصدی مبلغ مورد معامله قید شده است. به عنوان مثال اگر رایت «متری شش و نیم» یک میلیارد تومان فروخته شده باشد، این مبلغ با توافق طرفین قرارداد به ۵۰۰ میلیون تومان کاهش می یابد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق