لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ موجب فرصتهای سرمایه‌گذاری است


لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ موجب فرصتهای سرمایه‌گذاری است

مشهد- ایرنا- مشاور مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: با تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها فرصتهای جدید سرمایه‌گذاریهای شهری و درآمدزایی برای شهرداریهای کشور ایجاد می‌شود.

علی میرنجاتی روز پنجشنبه در نشست معاونان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهری کلانشهرهای کشور در مشهد افزود: لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها هم‌اینک در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و تاکنون چهار ماده قانونی این لایحه به تصویب نمایندگان مردو در خانه ملت رسیده اس.
وی ادامه داد: لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها به این نهادها اجازه می‌دهد از ابزارهای مالی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرحهای توسعه، عمران و خدمات شهری استفاده کنند.

مشاور مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: رویکرد تامین منابع برای پیشبرد وظایف شهرداری‌ها با مشارکت بخش خصوصی از گذشته مطرح بوده و با توجه به شرایط اقتصادی باید رویکرد سرمایه‌گذاری را به سوی بخش خصوصی سوق دهیم.
وی افزود: اگر صرفا روی موضوع ساخت‌وساز متمرکز شویم به هدف خود در کسب درآمد پایدار نمی‌رسیم لذا شهرداری‌ها باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به تحقق کاربری‌های طرح‌های جامع و تفصیلی اقدام کنند.
میرنجانی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز کلانشهرها این است که کاربری‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع در جای خود اجرا نشده‌ است.
وی گفت: جهت‌دهی مشارکت و سرمایه گذاری باید در جهت طرح‌های جامع و تفصیلی باشد، هر میزان مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد به سوی کاهش هزینه‌های مدیریت شهری پیش‌ خواهیم رفت.
او افزود: در موضوع مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خلاء های قانونی وجود دارد که در تعامل با وزارت کشور سعی شد این خلاء ها از طریق اصلاح شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری و مشارکت تا حدودی رفع شود.

مشاور مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: همچنین لایحه مشارکت بخش خصوصی و بخش عمومی توسط دولت تقدیم مجلس شد که مسایل شهرداری ها نیز در آن مطرح شده‌ بود اما این لایحه با تفکر دولتی نوشته شده‌ بود، مسایل شهرداری‌ها با ساختار دولت متفاوت است و این لایحه در حوزه عمل شهرداری‌ها را دچار مشکلات جدی می‌کرد.

وی گفت: با هماهنگی وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها کارگروه کمیسیون عمران مجلس را قانع کردیم که شهرداری‌ها را از این لایحه خارج کنند و قرار شد شیوه‌نامه قبلی مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز به‌روز شود.
میرنجاتی افزود: میزان کار عمرانی شهرداری‌ها بیشتر از دولت است اما مدام اختیارات شهرداری‌ها در حال کاهش است، به هر میزان دست شهرداری‌ها بسته شود به همان میزان در انجام پروژه‌ها محدودیت خواهند داشت.
در این نشست مقرر شد شهرداریهای مشهد، قم و اهواز پیش‌نویس اولیه آئین‌نامه معاملاتی شهرداریهای کشور را تهیه و برای بررسی و تصویب به مجمع شهرداران کلانشهرها و وزارت کشور ارائه دهند.

نشست معاونان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با حضور مدیران و معاونان اقتصادی کلانشهرهای رشت، شیراز، کرمانشاه، کرج، ارومیه، همدان، یزد، قم، کرمان و اهواز در مشهد برپا شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت