نمایندگان در دور جدید هویت به تاراج رفته مجلس را به آن باز گرداند


نمایندگان در دور جدید هویت به تاراج رفته مجلس را به آن باز گرداند

شکوری راد گفت: اولین اولویت هر نماینده مجلسی که می خواهد به مجلس یازدهم برود باید این باشد که هویت به تاراج رفته مجلس را به آن باز گرداند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، علی شکوری راد پس از حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد و در مورد اولویت مجلس جدید گفت: اولویت مجلس یازدهم در درجه اول کسب هویت مجلس است. هویت مجلس به تاراج رفته و مجلسی که باید در راس امور باشد دیگر در راس امور نیست. اولین کاری که نمایندگان مجلس باید انجام دهند این است که هویت مجلس را باز گرداند.هیچ کس جز مجلس حق قانون گذاری ندارد و مجلس باید در مورد کسانیکه در قانون گذاری مداخله می کنند یا اجازه نمی دهند روند قانون گذاری در کشور تصویب شود همه باید به قانون برگردند.

عضو شورای مرکزی شورای اصلاح طلبان اظهار کرد: بنابراین اولین اولویت هر نماینده مجلسی که می خواهد به مجلس یازدهم برود باید این باشد که هویت به تاراج رفته مجلس را به آن باز گرداند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیتی که امروز مملکت گرفتار آن است نتیجه نظارت استصوابی است یعنی افراد شایسته با تیغ نظارت استصوابی از نمایندگی مردم بازداشته شدند و وقتی نمایندگی واقعی مردم که دارای توان بالا هستند به مجلس نروند نتیجه آن می شود که دولت و بقیه ارکان نظام ضعیف می شود.

وی گفت: بنابراین آنچه که باعث نابسامانی امروز چه از نظر فرهنگی اجتماعی و سیاسی نتیجه اعمال نظارت استصوابی خارج از چارچوبی است که قانون اساسی برای شورای نگهبان در نظر گرفته است به همین دلیل شما می بینید که رغبتت برای شرکت در انتخابات خیلی پایین است.

شکوری راد اظهار رکرد: شورای نگهبان با اعمال نظارت استصوابی شایستگان را رد صلاحیت کرده و از هویت در آوردن مجلس توسط نهادهای دیگر منجر شده است رغبت برای شایستگان و کسانی که قصد خدمت دارند و به دنبال تحقق آرمان های مردم هستند برای شرکت در انتخابات از بین برود.

وی خاطر نشان کرد: نظارت باید به صورت قانونی وجود داشته باشد اما نظارت شورای نگهبان به هیچ وجه در چهارچوب قانونی نیست. رد صلاحیت برای کسی کسر شان نیست چه بسا افتخار هم باشد اما آنچه که ما در این انتخابات شاهد هستیم این است که مجلس از جایگاه قانونی خود به زیر کشیده شده و باید در جایگاه خود قرار بگیرد.

شکوری راد ادامه داد: در رابطه با بیانیه حزب اتحاد ملت و دعوت از همه اعضای خود برای شرکت در انتخابات نیز ما اصلاح طلب هستیم و به همین دلیل نمی توانیم موضوع انتخابات را نادیده بگیریم چون اگر انتخابات معنا و مفهوم خود را از دست بدهد روزگار خوشی رقم نمی خورد. چه اینکه کسانی به سنت براندازی بروند و عده ای به سمت سکوت و بی توجهی بروند.

وی گفت: ما آماده هستیم عرصه را برای کنش اصلاح طلبانه باز بماند و برای این امر انتخابات بهترین گزینه است. از کورسوهایی که برای انتخابات آزاد وجود دارد می خواهیم برای اصلاح امور استفاده کنیم. بنابراین مطالبه ما برای مجلس آینده در مرحله اول این است که مجلس اعتبار خود را به دست بیاورد و نهادهایی که در امر قانونگذاری دخالت می کنند دیگر دخالت نکنند و اجازه بدهند که نمایندگان مردم مطالبات اصلی آنها که بخش اعظمش عدالت است را اعمال و اجرا کنند.مردم از این روند حکومت داری که موجب ایجاد فاصله طبقاتی بسیار شدید شده است را به شرایطی برسانیم که فاصله دهک های پایین و بالا کاهش پیدا کرده و توزیع عادلانه ثروت صورو گرفته و چرخ اقتصاد رونق بگیرد و رنجی که آنها امروز دارند رنجی برای آینده است که نباید داشته باشند. مردم باید بتوانند برای آینده فرزندان خود پیش بینی و تلاش کنند.

شکوری راد اظهار کرد: اولویت ما این است که کسانی که بار زندگی به دوششان است بدانند که به آنها توجه می شود و جلوی رانت ها و فسادها گرفته شده و می شود. همچنین حکومتی در کشور وجود دارد که هم کارآمد و هم به فکر آنها است. همچنین این حکومت شفاف و مشارکت جو است. در نهایت این ناکارآمدی ها به حکمرانی خوب تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از حضور در انتخابات در لیست قرار می گیرد گفت: ما در چهارچوب شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان کنش سیاسی خودمان را انجام می دهیم. این شورا هفنه پیش از افراد دعوت کرد در انتخابات شرکت کنند و ما در همان چارچوب تلاش خواهیم کرد افراد شایسته ای در لیست تهران قرار بگیرند تا امیدی که در میان مردم از دست رفته را به آنها برگردانیم.

شکوری راد اظهار کرد: طرح سرا همچنان در دستور کار قرار دارد و این طرح برای مشارکت جویی بیشتر بدنه اصلاح طلبان برای تنظیم لیست انتخاباتی اصلاح طلبان است بنابراین هر کسی از ببن اصلاح طلبان نامزد می شود باید خودش را در چهارچوب این طرح به بدنه اصلاح طلبان عرضه کند و از آن طریق خودش را به اثبات برساند.

شکور راد در مورد چگونگی اجرای طرح سراگفت: بعداز ثبت نام و مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی این کار امکان پذیر خواهد بود که در چهارچوب این طرح فرآیندهای انتخاباتی در طرح سرا که به صورت بسته و در درون اصلاح طلبان است آغاز شود و طبیعتا فعالیت باز در جامعه بعد از تایید صلاحیت ها انجام می شو.د

وی در رابطه با اینکه با توجه به ناامیدی مردم از لیست امید آیا به جریان اصلاح طلبی اعتمادخواهند کرد یا نه اظهار کرد: ناامیدی از لیست امید دو وجه داشت. یک وجه این بود که تیغ نظارت استصوابی در انتخابات گذشته خیلی افراد را رد صلاحیت کرد به طوری که در برخی حوزه ها اساسا نامزد اصلاح طلب وجود نداشت به همین جهت اصلاح طلبان مجبور شدند از اصولگرایان معتدل استفاده کنند که آنها بعد از ورود به مجلس به دیگر فراکسیون ها پیوستند و علی رغم اینکه 155 نفر با لیست امید وارد مجلس دهم شدند اما نهایتا فراکسیون امید توانست 105 نماینده را درون خود جای دهد.

وی ادامه داد: حدود 50 نفر از آنها از اساس اصلاح طلب نبودند اما به دلیل اینکه افراطیون وارد مجلس نشوند وارد لیست شدند. اما اصلاح طلبان در مجلس دهم در اکثریت نبودند که بتوانند تعیین کننده باشند. وجه دوم فشارهایی است که بعد از تشکیل مجلس به نمایندگان تحمیل می شود هنوز فضای امنیتی بر کشور حکم فرما است.

شکوری راد ادامه داد: یک نماینده مجلس به دلیل اظهار نظر توسط نهادهای امنیتی توبیخ می سود بنابراین شهامت اظهار نظر از نمایندگان مردم گرفته شده است. کاری که باید شود این است که فضای امنیتی از کشور رخت ببندد و فضای سیاسی توام با آزادی های سیاسی برقرار شود تا نمایندگان ایفای وظیفه نمایندگی خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نظارت استصوابی گفت: آنچه که قانون برای نظارت شورای نگهبان در نظر گرفته این است که شورای نگهبان فقط باید احراز عدم صلاحیت انجام دهد در حالیکه در حال حاضر شورای نگهبان به موضوع احراز عدم صلاحیت می پردازد در حالیکه این وظیفه هییت های اجرایی است. شورای نگهبان می گوید از هر طریقی هر اطلاعی به من برسد من خودم آن را اعمال می کنم. شورای نگهبان عملا تحت تاثیر اطلاعات غلط و جهت دار سازمان اطلاعات سپاه که یک سازمان غیرقانونی در کشور است یعنی تشکیلات آن به تصویب نرسیده بیشترین نظراتش را می دهد.

وی گفت: اطلاعات سپاه جزء منابع چهارگانه تایید صلاحیت ها نیست حتی نهادهای چهارگانه هم نباید در مورد صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد اظهار نظر کنند بلکه آنها باید اطلاعات خود را در اختیار شورای نگهبان قرار دهند. در حالیکه بعصی از این نهادها در گذشته اظهار نظر می کردند و براساس اظهار نظرها هیئت های اجرایی و نظارت وارد بررسی صلاحیت ها نمی شدند.

عضو شورای مرکزی اصلاح طلبان گفت: نهادهای چهارگانه باید اطلاعاتشان را بدهند و هییت های اجرایی بررسی کنند و نظر بدهند. اگر هییت اجرایی تایید کرد شورای نگهبان نمی تواند آن را رد صلاحیت کند و حتی نمی تواند به بررسی رد صلاحیت آن ورود پیدا کند. فقط کسانی که توسط هییت اجرایی رد صلاحیت شده باسند شورای نگهبان برای استیفای حقوق آنها وارد شود و به شکایت کسی که رد صلاحیت شده رسیدگی کند. در زمان امام(ره) تا مجلس چهارم شیوه نظارت شورای نگهبان همین گونه بود و وارد بررسی صلاحیت نمایندگان نمی شد.

وی در مورد گفتگوی سخنگوی شورای نگهبان و چهره های سیاسی گفت: اصلا رایزنی با شورای نگهبان معنا ندارد. شورای نگهبان بابد در جای خودش قرار بگیرد. از سخنگوی شورای نگهبان تعجب می کنم. او به چه حقی می رود با سیاسیون صحبت می کند. ایشان مگر قرار است برای انتخابات تعیین تکلیف کند؟ او اصلا حق و وظیفه ای ندارد که با سیاسیون رایزنی کند. رایرنی در شان شورای نگهبان نیست و شورای نگهبان باید بنشیند و به قانون عمل کند. کاری که شورای نگهبان می کند این است که خودش را در راس همه کارها قرار داده و می نشیند با دیگران صحبت می کند و تعهد می گیرد در حالی که اینها وظیفه شورای نگهبان نیست.

وی در مورد اینکه برخی سیاسیون با شورای نگهبان درخواست گفتگو داشتند گفت : این درخواست ها به این دلیل است که شورای نگهبان در عمل دارد این کار را می کند و آنها را ناگزیر کرده که برکند با شورای نگهبان لابی کنند. از همین جا به همه افراد سیاسی می گویم به سراغ شورای نگهبان نروید چرا که این کار باعث جسارت شورای نگهبان در تعیین تکلیف انتخابات شده است.

شکوری راد در مورد اینکه به جای تاختن به شورای نگهبان بهتر است پاسخگوی نمایندگانی که به مجلس فرسنتادند باشند گفت: نمایندگان انتخابی ما از سبد شورای نگهبان بوده و از سبد مردم انتخاب نشدند و ما نتوانستیم افراد دارای فضیلت جامعه را درون لیست بیاوریم و آن هم به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان بوده است. آنچه امروز در مجلس می بینید برگزیده از شورای نگهبان است چه خوب باشد چه بد. ما بهترین های سبد شورای نگهبان را انتخاب کردیم/

.

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود