واعظی: حمایت ارکان حکومت از طرح مثلث توسعه پدیده جدیدی است


واعظی: حمایت ارکان حکومت از طرح مثلث توسعه پدیده جدیدی است

مشهد- ایرنا- رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اینکه در طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی استاندار، امام جمعه، رییس دادگستری و بخش خصوصی زیر یک تفاهمنامه سرمایه‌گذاری را امضا می‌کنند پدیده‌ای جدید در کشور محسوب می‌شود.

محمود واعظی در آستانه ۱۶ آذر "روز دانشجو" روز پنجشنبه در نشست با گروهی از دانشجویان مراکز آموزش عالی در مشهد افزود: ارزیابیهای ما از دوره مدیریت آقای رزم‌حسینی در استان کرمان نشان می‌دهد ایشان یکی از استاندارهای موفق کشور بوده‌اند و اقدامات توسعه‌ای قابل توجهی در استان کرمان انجام داده‌اند.
وی به توسعه استان کرمان مبتنی بر طرح اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان کرد: هم‌اینک با مدیریت آقای رزم‌حسینی اقدامات اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی نبا عنوان "طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" برای دستیابی به توسعه پایدار در این استان به جریان افتاده است.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: امنیت، صمیمیت و یکپارچگی که امروز در خراسان رضوی دیده می‌شود نشانگر موفقیت در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی است.
وی گفت: امیدوارم روند توسعه اقتصادی که در خراسان رضوی آغاز شده با حمایت مسوولان و مردم به سرانجام خوبی برسد.

واعظی افزود: اقدامات قابل توجه در عرصه مدیریتی فقط با تلاش یک گروه یا یک دستگاه به تنهایی پیش نمی‌رود بلکه مردم نیز میبایست حامی آن بوده و در روند اجرا کمک کنند.

علیرضا رزم حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق را از توسعه در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شوند. بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی، ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند.

افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند.

استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و در همین چارچوب دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته خراسان رضوی صدها پروژه با سرمایه گذاری چند صد هزار میلیارد ریالیتعریف شده است. اجرای این پروژه‌های توسعه ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ مورد اشتغال ایجاد می‌کند.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایفش با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان، فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران در هر شهرستان استان خراسان رضوی است.

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور را دارد.

این استان شامل ۲۹ شهرستان، ۷۲ شهر، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است. ۷۲ شهرداری و دو هزار و ۳۴۸ دهیاری در سطح خراسان رضوی فعالیت دارند.

اعتراض با اغتشاش متفاوت است

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در این مراسم در پاسخ به سوالی در مورد برخوردهای صورت گرفته با اعتراضات روزهای اخیر گفت: اعتراض با اغتشاش متفاوت است، آتش زدن مسجد، کارگاه خیاطی بانوان یا غارت فروشگاه‌های زنجیره‌ای که متعلق به مردم است نامش اعتراض نیست، بلکه اغتشاش و موجب ناامنی است.

وی افزود: ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر فقط مربوط به بنزین نبود بلکه بنزین بهانه این اغتشاشات بود.
وی ادامه داد: دشمنان با همه وجود برای ضربه زدن به نظام اسلامی تلاش می‌کنند و برنامه‌ریزی دارند اما با کمک همه دستگاه‌ها، نیروی انتظامی، نهادهای امنیتی و در نهایت حضور حماسی مردم در صحنه به این غائله پایان داده شد و دشمنان بار دیگر از دستیابی به هدف خود ناکام شدند.
واعظی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص تصمیم دولت به اصلاح قیمت بنزین و تأثیر این افزایش بر سایر کالاها و خدمات و همچنین حمل و نقل عمومی گفت: افزایش قیمت بنزین با هدف کمک به اقشار ضعیف و نیازمند جامعه صورت گرفت و این افزایش و درآمد حاصل از آن به طور کامل به مردم و نیازمندان اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه دولت با تقویت نظارت از افزایش قیمت کالاها جلوگیری خواهد کرد افزود: ستاد تنظیم بازار در این زمینه به وظایف خود عمل خواهد کرد و با افزایش نظارت تلاش خواهیم کرد از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها در پی افزایش قیمت بنزین جلوگیری شود.
وی همچنین در خصوص تأثیر افزایش قیمت بنزین بر حمل و نقل ادامه داد: استفاده از حمل و نقل عمومی و مترو مورد تأکید ماست و سیاست دولت همیشه این بوده که ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد.
واعظی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید چرا قیمت بنزین طی سال‌های گذشته به صورت پلکانی افزایش نیافت، با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین براساس برنامه ششم توسعه بوده است، گفت: از سال ۹۵ تا امروز تصمیم‌گیری برای افزایش بنزین بنا به دلایلی عملیاتی نشد. در سال ۹۵ نظر مجلس این بود که افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه آورده شود که این تصمیم با نظر مجلس بخاطر برگزاری انتخابات انجام نشد. در دی‌ ماه ۹۶ با اتفاقات و اعتراضات در برخی شهرها مواجه شدیم و در سال ۹۷ هم با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از فشارها و تحریم‌های آمریکا قیمت بنزین افزایش نیافت.
از دکتر واعظی درباره سرنوشت لایحه دولت برای تعیین محلی برای انجام اعتراضات مردمی سوال شد که در پاسخ گفت: این لایحه در دولت تصویب شد اما با یک شکایت شخصی در دیوان عدالت اداری مواجه شد. معاون حقوقی رئیس جمهوری ۶ ماه است که این موضوع را دنبال می‌کند. گفت و گو با قوه قضائیه همچنان ادامه دارد تا با به ثمر رسیدن این لایحه مردم بتوانند اعتراضات خود را در محل‌های تعیین شده مطرح کنند.
صدور مجوز تأسیس و فعالیت تشکل‌های جدید دانشجویی از دیگر موضوعاتی بود که از سوی نماینده دانشجویان مطرح شد که رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به آن، خاطرنشان کرد: دولت سیاست محدود کردن فعالیت‌های دانشجویی را دنبال نمی‌کند و برای ایجاد فضای باز و زمینه برای حضور دانشجویان در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تلاش می‌کنیم.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه و دانشجویان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی کشور، گفت: دانشگاه‌ها در اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر بسیار معقول رفتار کردند.
رییس دفتر رییس جمهوری با تأکید بر اینکه عقلانیت دانشجویان به اندازه‌ای است که اعتراضات خود را به صورت قانونی و مسالمت‌آمیز مطرح کنند، افزود: امروز دانشگاهیان به این بلوغ فکری رسیده‌اند که مسایل را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کنند و خواسته‌های خود را نیز با شهامت در فضایی منطقی و قانونی مطرح می‌کنند؛ دولت نیز از این وضعیت استقبال می‌کند.
واعظی با بیان اینکه امروز منتقدان به راحتی انتقادات خود را از دولت مطرح می‌کنند و حتی به انتقاد از دولت جایزه هم داده می‌شود، اظهار داشت: دولت از انتقاد سازنده استقبال می‌کند اما آیا نسبت به دیگر دستگاه‌ها زمینه این انتقاد وجود دارد؟
دانشجویی از رییس دفتر رییس جمهوری در رابطه با گرانی مسکن و برنامه‌های دولت برای این منظور سوال کرد و دکتر واعظی در پاسخ گفت: یکی از سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم توجه به موضوع مسکن می‌باشد و رئیس جمهوری نیز نسبت به این موضوع بسیار پیگیر هستند که با حضور آقای اسلامی در وزارت راه و شهرسازی، برنامه و سیاست تولید مسکن با طرح ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.
رییس دفتر رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست صمیمی با بیان اینکه به دلایل تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی و فشارهای دشمنان کشور در شرایط سختی از نظر اقتصادی قرار دارد، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا از این شرایط عبور کنیم. دانشجویان نیز با توجه به جایگاه مهمی که به عنوان آینده‌سازان کشور دارند باید در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
دانشجویی در ادامه از اقدامات دولت در رابطه با بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب سوال کرد که دکتر واعظی گفت: دولت با این موضوع بسیار جدی برخورد کرد. رئیس جمهوری در رابطه با بیانیه گام دوم بیانیه‌ای منتشر کرد و در هیأت دولت طی سه جلسه به این موضوع پرداخته شد و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای عملیاتی شدن مفاد بیانیه گام دوم، همه سعی و تلاش خود را به کار گرفتند که جوان‌گرایی در مدیران دولت از این جمله است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت