آی‌فون‌های 5G سال 2020 اپل فاقد یکی از قطعات کلیدی ساخت کوالکام خواهند بود


در ابتدای سال جاری تصور این‌که کوالکام در فرآیند تولید آی‌فون یا هرگونه محصول اپلی دیگر مشارکت نماید؛ در وهله نخست مضحک به‌نظر می‌رسید. هر 2 کمپانی بارها با حضور در چندین دادگاه مختلف علیه یکدیگر اقامه دعوی کردند. کمپانی تولیدکننده تراشه از اپل گلایه‌مند بود؛ چرا که کوالکام برای تبدیل شدن به تامین‌کننده اختصاصی تراشه‌های مودم موردنیاز آی‌فون‌های...

در ابتدای سال جاری تصور این‌که کوالکام در فرآیند تولید آی‌فون یا هرگونه محصول اپلی دیگر مشارکت نماید؛ در وهله نخست مضحک به‌نظر می‌رسید. هر 2 کمپانی بارها با حضور در چندین دادگاه مختلف علیه یکدیگر اقامه دعوی کردند. کمپانی تولیدکننده تراشه از اپل گلایه‌مند بود؛ چرا که کوالکام برای تبدیل شدن به تامین‌کننده اختصاصی تراشه‌های مودم موردنیاز آی‌فون‌های اپل، اعطای پاداش‌های هنگفتی را تقبل نموده بود. اما با آغاز تولید آی‌فون 7، اپل نیمی از این کسب‌وکار را به شرکت اینتل واگذار نمود. بعلاوه اقدام اپل مبنی بر طرح شکایت از کوالکام در کمیته ارتباطات فدرال کره (Korean FTC) موجب عصبانیت غول تولیدکننده تراشه شد. در این شکایت، کوالکام به اتخاذ رویکردهای تجاری ضد رقابتی متهم شده بود.

آی‌فون‌های 5G سال 2020 اپل فاقد یکی از قطعات کلیدی ساخت کوالکام خواهند بود

از سوی دیگر اپل نیز گلایه‌مند بود. کوالکام فرآیند پرداخت پاداش به اپل را متوقف کرد و غول کوپرتینویی نیز در بررسی اختصاصی خود متوجه شد که کیفیت تراشه‌های مودم ساخت کوالکام کاملا ایده‌آل نیست. با شکل‌گیری موجی از ناامیدی در اپل، مسئولیت توسعه یک تراشه مودم 5G به شرکت اینتل محول شد. با توجه به کلیه شواهد موجود به‌نظر می‌رسید که این قطعه کلیدی در زمان مقتضی و هنگام آغاز تولید آی‌فون 2020 مهیا خواهد بود. حتی در صورت نارضایتی اپل از کیفیت تراشه‌های مودم ساخت کوالکام نیز این کمپانی کماکان تنها گزینه موردنیاز اپل برای تولید مودم‌های 5G به‌شمار می‌رفت. لذا با آغاز جلسات پایانی دادگاه 1 میلیارد دلاری میان اپل و کوالکام این 2 کمپانی به یک توافق بزرگ دست یافتند. هر 2 شرکت تصمیم گرفتند تا از کلیه اقدامات حقوقی علیه یکدیگر صرف‌نظر نموده و اپل مبلغی تقریبا معادل با 4.5 میلیارد دلار را به کوالکام پرداخت کند. در مقابل اپل نیز به یک توافق 6 ساله (به‌همراه آپشن 2 ساله) و یک توافق‌نامه چندین ساله جهت تامین تراشه دست یافت (با این‌حال کوالکام به‌دلیل سیاست اعطاء تراشه مشروط به دریافت مجوز شناخته شده است). در نهایت هر 2 طرف به کلیه مطالبات خود دست پیدا کردند.

اپل تا زمان تولید آی‌فون‌های سال 2021 خود از سیستم‌های RF پیشرفته ساخت کوالکام بهره‌برداری نخواهد کرد

اظهارات کریستیانو آمون؛ ریاست شرکت کوالکام طی هفته جاری به‌خوبی نشان می‌دهد که اپل و کوالکام اختلافات گذشته را کاملا از یاد برده‌اند. این مدیر اجرایی در گفتگویی با وب‌سایت PCMag اعلام کرد: “در همکاری جدید ما با اپل، اولویت نخست این است که در زمینه نحوه عرضه هرچه سریع‌تر آیفون‌ها به این کمپانی کمک کنیم.” موضوع جالب‌توجه این‌که مدل‌های 5G آی‌فون 2020 از سیستم‌های RF پیشرفته کوالکام استفاده نخواهند کرد. این فناوری، اطلاعات باند پایه را به سیگنال‌های رادیویی با قابلیت ارسال و دریافت از طریق هوایی تبدیل می‌کند.

هنگامی‌که اپل و کوالکام در ماه آوریل به یک توافق 2 جانبه دست یافتند؛ غول کوپرتینویی برای تغییر نقشه راه 5G خود در سال 2020 احتمالا زمان بسیار محدودی را در اختیار داشته است. با این‌حال اشتباه برداشت نکنید! تراشه مودم 5G اسنپ‌دراگون X55 در نخستین مدل‌های آی‌فون با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های بی‌سیم نسل آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این پدیده احتمالا محبوبیت آی‌فون 5G سال 2020 را کاهش خواهد داد؛ چرا که اظهارات مطرح شده توسط کمپانی تولیدکننده تراشه نشان می‌دهد که تراشه مودم 5G این شرکت با وجود سیستم‌های پیشرفته RF بهترین عملکرد را ارائه خواهد داد.

آی‌فون‌های 5G سال 2020 اپل فاقد یکی از قطعات کلیدی ساخت کوالکام خواهند بود

اپل در سال جاری از سیستم‌های پیشرفته 5G RF کوالکام استفاده نخواهد کرد

اگرچه در این میان هیچ‌کدام از طرفین کاملا بی‌تقصیر نیستند. هر 2 کمپانی به‌دلیل کوتاهی و عدم رعایت چارچوب زمانی که مانع از به‌کارگیری سیستم پیشرفته RF کوالکام در سال 2020 شده است؛ مقصر هستند. آقای آمون نیز اعلام کرد: “ما به یک توافق چندساله با اپل دست پیدا کرده‌ایم. توافق منعقد شده برای مودم اسنپ‌دراگون نه برای 1 یا 2 سال؛ بلکه برای مدت چند سال معتبر خواهد بود. در حال حاضر ما از سامانه پیشرفته خود هیچ انتظاری نداریم؛ خصوصا آن‌که کوالکام، توسعه سیستم مذکور را با تاخیر فراوان آغاز کرد.” ریاست کوالکام خاطرنشان کرد: “ما احتمالا کمی دیرتر از موعد زمانی موردنظر هر 2 طرف، تلاش‌های خود را از سر گرفته‌ایم. من تصور می‌کنم که با همکاری یکدیگر می‌توانیم کارها را با حداکثر سرعت ممکن به پیش برده و از دستاوردهای اقدامات پیشین حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم. در واقع بدین‌ترتیب می‌توانیم یک گوشی 5G را در برنامه زمانی مقرر عرضه نماییم. پیشرفت به‌دست آمده برای کوالکام بسیار مسرت‌بخش است و من پیش‌بینی می‌کنم که اپل یک دستگاه فوق‌العاده را تولید خواهد کرد.”

نهایتا اپل قصد دارد تراشه‌های مودم 5G اختصاصی خود را طراحی نماید. امسال اپل اقدام به خریداری تراشه‌های ساخت اینتل نمود. این کمپانی در ازای دریافت مبلغ 1 میلیارد دلار به توسعه تراشه‌های مودم اسمارت‌فونی می‌پردازد. در حالی‌که کوالکام برای عرضه آی‌فون 5G به سختی تلاش می‌کند؛ اما در سریع‌ترین حالت ممکن اپل تا سال 2021 از ایده بهینه مودم 5G (شامل تراشه مودم 5G اسنپ‌دراگون و سامانه پیشرفته RF کوالکام) در هندست‌های خود بهره‌برداری نخواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید