وکیل مستقل، از لوازم یک دادرسی عادلانه است


وکیل مستقل، از لوازم یک دادرسی عادلانه است

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: کانون‌ وکلا ظرفیتی بسیار قوی در اختیار دارند و این پتانسیل می‌تواند برای روند قانون‌گذاری بازویی بسیار عالی و توانا باشد.

مهدی عامری، صبح امروز در نشست تخصصی بررسی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت، که در سالن آمفی‌تئاتر کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار شد، عنوان کرد: کانون خراسان در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و در حال حاضر ۲ هزار و ۱۲۶ نفر وکیل پایه یک، در این کانون وکلای خراسان هستند که از این تعداد ۶۴۸ نفر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند و هزار و 478 نفر از این آمار مردان هستند.

وی ادامه داد: حدود 426 نفر، کارآموز وکالت داریم که پس از شرکت در امتحانات موفق به دریافت پروانه وکالت می‌شوند. کانون‌های وکلا ظرفیت بسیار قوی در اختیار دارند، به دلیل اینکه علاوه‌بر داشتن وکلای حرفه‌ای که در اختیار داریم، از طریق آزمون ورودی وارد شده‌اند و سال‌ها تجربه وکالت دارند و تعداد زیادی اساتید دانشگاه عضو این کانون هستند.

عامری با بیان اینکه «حدود ۱۵۰ نفر از قضات دادگستری، ۳ رئیس دادگستری، ۱۱ قاضی دیوان عالی کشور و... در این کانون عضو هستند»، اظهار کرد: این پتانسیل می‌تواند برای روند قانون‌گذاری یک بازوی بسیار عالی و توانا باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان تصریح کرد: در کشورهای دیگر جهان همیشه می‌بینیم یکی از بخش‌هایی که در مسیر قانون‌گذاری به قوه مققنه یا مجریه کمک می‌کند، کانون‌های وکلا هستند. کانون‌ وکلا همیشه آمادگی خودش را به قوه مققنه، مجریه و قضاییه برای همکاری اعلام کرده است. اما متاسفانه تا کنون از این پتانسیل استفاده‌ای صورت نگرفته و مشاهده کرده‌ایم در لوایح و قوانینی که در رابطه با وکالت است، به صورت محرمانه توسط اشخاص یا نهادهایی که اصلاً ذی‌ربط به نهاد وکالت نیستند، صرفاً به منظور تهدید استقلال کانون وکلا و وکیل نوشته شده و حقیقتاً همه قبول دارند در سطح جهان، وکیل مستقل از لوازم یک دادرسی عادلانه است.

عامری با بیان اینکه «در اینجا باز هم به نمایندگی از کانون‌ها آمادگی را اعلام می‌کنم»، بیان کرد: مسئولان می‌توانند هر طرح یا لایحه‌ای بخواهند تنظیم کنند، مدت‌ها قبل به کانون بفرستند و با توجه به کمیسیون‌های تخصصی که کانون‌ها دارند لایحه به تصویب رسیده پخته و کامل باشد که در اجرا با مشکلات مواجه نباشند. مشکلات عملی را ما وکلا و قضات در روند رسیدگی می‌توانیم به خوبی آسیب‌شناسی و شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه ما شاهدیم که در دهه‌های گذشته تحت عنوان نقص، نبود، یا ابهام قانون نسبت به بانوان این سرزمین‌خشونت‌ها یا رفتارهای ناعادلانه‌ای صورت گرفته و بسیار لازم بود زودتر از این‌ها چنین لایحه‌ای تنظیم شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با اشاره به اینکه «قوه قضاییه فعالیت‌های زیادی برای جامع‌بودن این لایحه انجام داده»، ادامه داد: امیدوریم طی نهایی‌کردن این سیر برای قانون‌گذاری همکاری کنیم که این لایحه بتواند پس از سال‌ها جبران گذشته را کند و شاهد فجایع خشونت‌بار نسبت‌به بانوان سرزمینمان نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس